۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حوزه و دانشگاه » دانش و فناوری
  • شناسه : 35932
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
  • ارسال توسط :
مرخصی تشویقی ویژه آقایانی که همسرانشان زایمان کرده است
مرخصی تشویقی ویژه آقایانی که همسرانشان زایمان کرده است

مرخصی تشویقی ویژه آقایانی که همسرانشان زایمان کرده است

اعطای یک پایه علمی به بانوان هیات علمی در سال «تولد فرزند»

وقایع خبری: سخنگوی دانشگاه آزاد ضمن تشریح بسته حمایتی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: براساس این بسته مرخصی ۲۴ ماهه و یک پایه علمی به بانوان هیات علمی اعطا می شود.

محمد قربانی در تشریح جزئیات برنامه دانشگاه آزاد در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مهرماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و نیز اهتمام موکدی که به جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارد بر مبنای اقتضائات و ملاحظات سازمانی و واحدهای دانشگاهی، نسبت به تدوین، ابلاغ و عملیاتی سازی بسته حمایتی و تکمیلی ذیل قانون فوق الذکر اقدام کرد که قطعاً می‌تواند برای همه دستگاه‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و … الگو و نقشه راه باشد.

اعطای یک پایه علمی به بانوان هیات علمی در سال «تولد فرزند»

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: براساس این بسته حمایتی و تکمیلی و در راستای “سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی” -که انصافاً یک سند پیشرو و مترقی است- بانوان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توانند در سال تولد فرزند، یک پایه علمی دریافت کنند. به عبارتی اساتید خانم، با فرزندآوری یک پایه ترفیع علمی به عنوان پایه علمی سنواتی یا سالانه کسب می‌کنند.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد بیان کرد: هر عضو هیات‌علمی باید سالانه با ارائه مستنداتی از جمله مقاله، تدوین و یا تألیف کتاب، حضور در همایش‌های علمی و فرهنگی، راهنمایی و مشاوره و یا داوری رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی، اقدامات اجرایی، ارزیابی تدریس و کلاس‌های درس و … پایه علمی سالانه و یا ترفیع سالانه دریافت کند. براساس بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، برای اعضای هیئت علمی مادر، نیازی به ارائه مستندات علمی ذکر شده نیست تا بتواند در مسئولیت مادری خود، ایفای نقش کند.

وی از مرخصی ۲۴ ماهه کارمندان و اعضای هیأت علمی در این بسته حمایتی خبر داد و در این باره گفت: مورد دیگری که در بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گرفته که می‌تواند یک الگو برای دیگر دستگاه‌ها باشد، این است که مادران باردار (اعم از عضو هیئت علمی و کارمند) می‌توانند از ماه چهارم بارداری، از مرخصی ۲۴ ماهه برخوردار بوده و افراد می‌توانند مرخصی خود را همراه با حقوق گذرانده و پس از بازگشت جایگاه قبلی خود را داشته باشند. این در حالی است که مرخصی زایمان در ماده ۱۷ قانون مجلس شورای اسلامی ۹ ماه در نظر گرفته شده است.

این مقام مسول دانشگاه آزاد افزایش سطح پوشش درمانی را از دیگر موارد این بسته حمایتی نام برد و افزود: در قالب بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، پوشش بیمه تکمیلی برای زایمان طبیعی و هزینه درمان ناباروری افزایش یافته است. این مورد حتی شامل اعضای خانواده بازنشستگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز می‌شود. با این اقدام مثبت، بانوان شاغل و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از بیمه تکمیلی برای زایمان طبیعی و درمان ناباروری استفاده کنند.

قربانی در ادامه اعلام کرد که برای دانشجویان مادر نیز، یک نیمسال تحصیلی مرخصی زایمان بدون شهریه و یک نیمسال دیگر نیز صرفاً پرداخت شهریه ثابت، در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد بیان کرد: کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اگر بعد از فرزندآوری از دانشگاه وام دریافت کنند یا وامی را قبلاً دریافت کرده باشند، می‌توانند برای بازپرداخت آن بعد از مرخصی زایمان اقدام کنند.

وی با اشاره به طرح “پدر مهربانی” در این باره توضیح داد و گفت: برای آقایانی که همسرانشان زایمان می‌کنند، هفت روز مرخصی تحت عنوان “طرح پدر مهربان” مرخصی تشویقی داده می‌شود که بتوانند به مسئولیت پدری خود، اقدام کنند.