از اسلام به عنوان دینی که حامل رسالتی جدید است، انتظار می رود با مردم ارتباط مؤثر برقرار کند .
** ترجمه آزاد و بازتدوین : دکتر ناصر باهنر
از اسلام به عنوان دینی که حامل رسالتی جدید است، انتظار می رود با مردم ارتباط مؤثر برقرار کند و پیامبر به این امر همت گمارد تا مردم دین اسلام را بشناسند. خداوند می فرماید: ” ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه ” یعنی ” با حکمت و موعظه نیکو، مردم را به سوی پروردگارت دعوت نما ” و دعوت به سوی هر چیز همان ایجاد رغبت نسبت به آن یا به عبارت دیگر تبلیغات است و برای این رسالت باید با مردم ارتباط برقرار کرد تا نظرات و عقایدشان و نیز روش های زندگی آن ها را تغییر داد. قرآن کریم بسیاری از قواعد علمی روابط عمومی و ارتباطات را در میان آیات خود بیان کرده است؛ همان گونه که زندگی، گفتار، کردار و روش های زندگی پیامبر اسلام الگویی از روابط عمومی و ارتباطات بود که بعدها به صورت یک علم و فن انسانی تدوین و ارائه شد.
* مختصات ارائه پیام در روابط عمومی اسلامی
1- انگیزه بخشی برای کسب توجه
2- رعایت مصالح مخاطب
3- احترام به مخاطب
4- جست و جوی نقاط همراهی میان فرستنده و مخاطب
5- زبان شناسی مخاطب
۶- اعتبار بخشی ارتباط
۷- رسوخ با تکرار
۸- بهره¬گیری از قالب های مأنوس و محبوب مخاطب
۹- تصریح به بازخورد مورد انتظار
۱۰- بیم دادن مخاطب نسبت به عدم پذیرش پیام
۱۱- مخاطب قرار دادن عقل
12- مخاطب قرار دادن عاطفه
13- نگاه به نیازهای دنیوی انسان
14- مراقبت در ستایش و انتقاد عمومی
15- بهره گیری از فنون مختلف بیان
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.