۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » روابط عمومی » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 30399
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
  • ارسال توسط :
حكمراني خوب، نمودار سينوسي مشاركت و نقش روابط‌عمومي‌ها
حكمراني خوب، نمودار سينوسي مشاركت و نقش روابط‌عمومي‌ها

حكمراني خوب، نمودار سينوسي مشاركت و نقش روابط‌عمومي‌ها

روابط‌عمومي‌هاي حرفه‌اي در اين دوران سخت بايد با مديران ارشد خود صريح و شفاف نظرات مردم را در ميان بگذارند.

ارديبهشت تا يكم خرداد را هفته روابط‌عمومي نامگذاري كرده‌اند. در واقع ۱۰ سال پيش در چنين روزهايي تعداد معدودي از فعالان اين بخش تصميم به راه‌اندازي ستاد برگزاري هفته روابط‌عمومي گرفتند.هدف اصلي از اين اقدام در اختيار داشتن فرصت بيشتر براي تبيين اهميت روابط‌عمومي، جلب‌ توجه مسوولان ارشد كشور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي به ماموريت‌ها و كاركردهاي آن، پرداختن به نقاط ضعف و قوت روابط‌عمومي‌ها و توسعه تحقيق و آينده‌پژوهي در اين حوزه بوده و است.

خوشبختانه اين اقدام در يك دهه اخير با استقبال بسيار خوبي از سوي كنشگران روابط‌عمومي مواجه شده و شاهد آن بوده‌ايم كه در سراسر كشور مراسم و برنامه‌هاي متعددي از سوي انجمن‌ها و تشكل‌هاي غيردولتي و سازمان‌هاي مختلف به بهانه هفته روابط‌عمومي برگزار مي‌شود. امسال دهمين هفته روابط‌عمومي در ايران است كه نام روز اول اين هفته «حكمراني خوب و مشاركت كارآمد» انتخاب شده است. اما درباره اولين روز از هفته روابط‌عمومي ۱۴۰۱ بايد اشاره كرد كه در تعريف حكمراني خوب، استفاده بهينه از منابع در اختيار و اقدامات منتج به رفع نيازهاي جامعه در فعاليت نهادها و سازمان‌هاي مختلف مجموعه دستگاه‌هاي حاكميتي مورد توجه قرار گرفته است. از اين حيث، حكمراني خوب بن‌مايه ايجاد اطمينان خاطر و خلق ارزش‌هاي مادي و معنوي در جامعه است و بدون ترديد مردمان چنين جامعه‌اي آمادگي ايفاي نقشي موثر و مشاركتي كارآمد در برنامه‌هاي طرح‌ريزي شده از سوي حاكمان خود دارند. به عبارتي واضح‌تر، حكمراني خوب سرمايه‌اي به نام «اعتماد» خلق مي‌كند. براي مثال در چهار دهه اخير و در نظام حاكميتي موجود در مقاطعي كه اعتماد بين حاكميت و مردم در سطح مطلوبي قرار داشته، ميزان مشاركت نيز در برنامه‌هاي مختلف سياسي، دفاعي، اجتماعي و فرهنگي نيز بسيار خوب و رافع بسياري از مشكلات داخلي و خارجي بوده و بالعكس. البته اين را هم بايد اذعان كرد كه متاسفانه شيب نمودار مشاركت متزلزل و در مجموع به سمت پايين متمايل بوده است. دستيابي به مشاركت كارآمد زماني حاصل مي‌شود كه محصول حكمراني خوب يعني «اعتماد» پايدار شود. راستي! در اين دوره و زمانه بايد به اختصار نوشت. حكمراني خوب در كشور ما زير سوال است. نمودار مشاركت كارآمد، سينوسي است و در نتيجه فاقد اعتماد پايداريم!  نقش روابط‌عمومي؟ مهم و بسيار تعيين‌كننده است.

روابط‌عمومي‌هاي حرفه‌اي در اين دوران سخت، فارغ از مزاياي شغلي و مواهب بله قربان‌گويي بايد با مديران ارشد خود صريح و شفاف نظرات مردم را در ميان گذاشته و انتظارات ذي‌نفعان خود را به مديران ارشد منتقل كنند و البته از سوي ديگر به جاي انفعال، روحيه اميد و تلاش را به جامعه منتقل كنند. كودكان، نوجوانان و جوانان ما حق زندگي دارند و دميدن نااميدي در ميان آنها بدون ترديد نه تنها شايسته نخواهد بود،‌ بلكه شرمساري همه ما را در آينده ايران عزيزمان در پي خواهد داشت. به نظر شعار اين هفته روابط‌عمومي بسيار هوشمندانه از ميان اشعار حافظ شيرين سخن انتخاب شده است: 
 چو غنچه‌گر چه فروبستگي‌ست كار جهان
تو همچو باد بهاري گره‌گشا مي‌باش

**اميرعباس تقي‌پور