۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » دولت » فرهنگ و هنر » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 25186
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
  • ارسال توسط :
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ارشاد چه گفتند؟
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ارشاد چه گفتند؟

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ارشاد چه گفتند؟

مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد/ یزدی خواه: اسماعیلی سابقه‌ای در وزارت ارشاد ندارد

به گزارش “وقایع خبری ” به نقل از خانه ملت، آقای مهدی نصیرایی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام.
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود. مرتضی آقاطهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی
گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهمترین موضوعات و محور‌های مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محور‌های زیر صورت گرفت.
۱- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی
۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی
۳- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی
۴- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب
۵- شناخت کافی از آسیب‌های موجود و ارائه راهکار‌های لازم در حوزه وزارتی
۶- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه‌های مربوطه
در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد نامه ۶۳۳۶۱ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۲۲۹۷ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۰ مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد تأیید می‌باشد.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- تاکید بر توسعه دیپلماسی فرهنگی با توجه به مشکلات موجود در سازمان فرهنگ و ارتباطات و تغییرات ساختاری در این سازمان
۲- رشد روز افزون نیاز کشور به فیلم و سریال‌های خانواده محور، برنامه‌های توسعه‌ای و پایدار با توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی
۳- تقویت و توسعه هنر در زمینه‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای
۴- بررسی شرایط و تأمین نیاز‌های اقتصادی و اقتضائات هنری جامعه هنری کشور در رشته‌های مختلف برای اقدامات فوری و ضروری
۵- اقدام در جهت تقویت و پویایی شورای فرهنگ عمومی به منظور هویت بخشی به سبک زندگی اسلامی – ایرانی
۶- ایجاد تمهیدات لازم و ضروری برای تامین نیاز واقعی نیروی انسانی کارآمد در حوزه‌های فرهنگی
۷- اقدامات جدی برای حل مشکلات عدیده چاپ و نشر کتاب و نیاز‌های گوناگون در این بخش بخصوص تامین برخی نیاز‌ها از جمله کاغذ
۸- توجه به پیوست فرهنگی در همه طرح‌ها و برنامه‌ها بررسی
در برنامه‌های ارائه شده به نظارت صریح و عالمانه قانونی بدون تلاش در دخالت بی مورد و تصدی گری دولت در موارد گوناگون تاکید شد. آسیب شناسی دقیق و تعیین اولویت‌های فرهنگی در حوزه‌های هنر‌های تجسمی، سینما و تئاتر و تلاش برای حل مشکلات آن‌ها از ویژگی برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی بود.
معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
۱- رعایت ادبیات برنامه نویسی از نقاط قوت برنامه پیشنهادی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان به دقیق بودن، احصاء خرده مسائل و چالش‌های حوزه فرهنگ و به طور کلی تلاش در جهت روشن نمودن وضعیت فرهنگ در متن برنامه اشاره داشت. منتهی برنامه‌های ایشان محتوا محور نیست یعنی بیشتر به صورت صوری و شکلی تدوین شده و در آن‌ها اشاره‌ای به شیوه‌ی تولید محتوای برنامه‌های ارائه شده، نشده است. در این برنامه خطوط فرهنگی نظام در معنایی واکنشی، محافظه کارانه و با هدف حفظ وضعیت موجود بیان شده است. همچنین آنچنان که از برنامه ایشان مشخص است تسلطی به برنامه‌های این وزارتخانه در ادوار قبلی ندارند. ارائه برنامه ایشان بیشتر جزیره‌ای است تا به هم وابسته و منظومه ای.
۲- سنجش پذیر بودن برنامه مبتنی بر شاخص‌های کمی و کیفی این برنامه فاقد رویکرد نظری بومی و دینی ناظر به حوزه فرهنگ است و از نظریه‌های غربی برای تدوین برنامه استفاده شده است. به عنوان نمونه ایشان در بخشی از برنامه اشاره می‌کنند که نباید بر شاخص‌های توسعه تمرکز داشت.
۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه در برنامه‌های ایشان هیچ اشاره‌ای به شیوه‌ی تعامل با سایر وزارت خانه‌ها و الزام آن‌ها به پذیرش این رویکرد در برنامه نویسی‌ها در اولویت قرار نگرفته و برنامه‌ی مشخصی برای تعامل با نهاد‌های فرهنگی و تعامل با آن‌ها و تمرکز گرایی امر فرهنگ ارائه نشده است.
۴- واقع بینانه، آینده نگر و انعطاف پذیر بودن برنامه در این برنامه در تبیین رویکرد راهبردی دولت سیزدهم، پرهیز از دخالت و تصدی گری دولت و احیا و تقویت نقش نظارتی، حمایتی و هدایتی این وزارتخانه عنوان شده است.
۵- مسئله محور بودن برنامه از آنجا که تعیین اولویت فرهنگی ناظر به مسائل فرهنگی موجود کشور است. برنامه‌ی ارائه شده برای بخش هنر‌های تجسمی و سینما و … متناسب با وضعیت سنجی و آسیب شناسی است.
۶- رعایت اولویت بندی‌ها در ارائه برنامه: برنامه وزیر پیشنهادی محترم باید حاوی راهبرد جدی در حوزه پیوست نگاری فرهنگی باشد که در برنامه ارائه شده به صورت اجمالی بدان پرداخته شده، ولی برنامه ارائه شده ناظر به اولویت‌های فرهنگی تنظیم نشده است.
انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۳ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد.
نتیجه گیری نهایی:
با توجه به تطبیق بیش از ۹۰ درصد برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی و حضور و سابقه مستمر آقای دکتر اسماعیلی در عرصه‌های فرهنگی و هنری، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا صلاحیت ایشان را برای تصدی پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کردند.

مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانی: سوابق اسماعیلی متناسب با وظایف وزارت ارشاد نیست
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس اظهار داشت: وزیر پیشنهادی ارشاد دانش آموخته علوم سیاسی است و با بررسی سوابق ایشان درمی‌یابیم که سوابق ایشان متناسب با حیطه وظایف وزارت ارشاد نیست.

علی اصغر خانی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز شورای اسلامی در مخالف با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد از جمله وزارتخانه‌هایی است که چتر گسترده‌ای بر سر اصحاب رسانه، اهالی سینما، تئاتر، نویسندگان و سایر اهالی فرهنگ و هنر می‌گستراند و اگر همکاران به قانون وظایف و اختیارات این وزارتخانه نگاه کنند، خواهند دید که این وزارتخانه نیازمند چه افرادی است.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی معرفی شده دانش آموخته علوم سیاسی هستند و شاید به سختی بتوانم تنها یکی از وظایف پیش بینی شده برای این وزارتخانه را برعهده بگیرند و سوابق ایشان نشان می‌دهد ارتباطی با بدنه و حیطه وظایف این وزارتخانه را ندارند و کار در یک پژوهشگاه و مرکزی همچون مرکز اسناد با کدامین شرح وظایف این وزارتخانه همخوانی دارد.
وی تصریح کرد: ایشان می‌خواهد با کدامین پشتوانه با نویسندگان، مولفان، نویسندگان، سینماگران، کانون‌های فرهنگی، اصحاب رسانه، شاغلان در رسته‌های چند رسانه‌ای و نرم افزاری و دستگاه‌های نظارتی تعامل کند؟ یکی از عمده‌ترین مسائل وزارت ارشاد وظایف حمایتی و صیانتی است و ایشان قرار است مجوز نشریات را صادر کند و مجوز اکران فیلم‌های سینمایی را تأیید نماید و در برنامه‌های ایشان سهم سینمای خانوادگی که بخش اعظمی از مخاطبان را به خود اختصاص داده کجاست و با کدام رویکرد و دیدگاه قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی هستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: ایشان باید بداند اکثر ادارات این وزارتخانه در کشور تقریبا بی‌اثر هستند و بعضاً بدیهی‌ترین امورات را نمی‌توانند اجرایی کنند و خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که تسلط و اطلاع کافی از مباحث پیچیده آن را داشته باشد و جریان سازی فرهنگی و بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی با زبان فرهنگ و هنر از مهمترین وظایف وزارت ارشاد است که با توجه به عدم سابقه اجرایی ایشان در این حوزه تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.
خانی تأکید کرد: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولیدکنندگان آثار هنری و نهاد‌هایی که متولی امورات فرهنگی و مذهبی هستند، جای برنامه‌ریزی دارد به ویژه اینکه در سال‌های اخیر به موجب کرونا وضعیت معیشتی آن‌ها به هم ریخته است و ما همه روزه شاهد این مشکلات هستیم و برای حل این موضوع ایشان به کدامین تجربه می‌خواهد متوسل شود. تعیین اهداف کمی و کیفی برای غنی‌سازی اوقات فراغت آحاد جامعه و جوانان با همکاری دستگاه‌های سیاست‌گذار با کار‌های پژوهشی و اثر تاریخی قابل پیاده‌سازی نیست و تجربه و دانش می‌طلبد که متأسفانه ما آن را در آقای اسماعیلی نمی‌بینیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: در انتها می‌گویم همکاران با چشم بازتر به این وزارتخانه مهم و امورات آن توجه کنید، گستردگی و مأموریت‌های آن فردی باسابقه، مدیر و توانمند، انقلابی، جهادی و علمی را می‌طلبد که رشته تحصیلی مرتبط و دانش کافی و تسلط به جامعه هدف را همراه داشته باشد و بنده کمتر این شاخصه‌ها را در آقای اسماعیلی می‌بینم و امید است در گام دوم انقلاب که وزارت ارشاد یکی از بانیان اصلی تحقق آن است، گلایه‌ای برای ما باقی نماند.

مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد/ یزدی خواه: اسماعیلی سابقه‌ای در وزارت ارشاد ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ سابقه‌ای در این وزارتخانه ندارد.

سیدعلی یزدی خواه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: موافقت بنده با ایشان به دلیل مسائل فردی و شخصی نیست، در قانون و معارف بودجه، بخشی از بودجه تابع قانون محاسبات عمومی است که رئیس دانشگاه با توجه به شرح وظایف و ابلاغیه ها، ماموریت‌ها دستور هزینه کرد می‌دهد. البته بخشی هم خارج از شمول است که رئیس دستگاه دستور هزینه کرد آن را از محل بودجه خارج از شمول می‌دهد.
وی ادامه داد: اسماعیلی در کارنامه اجرایی سوابق خود مدتی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان بود، بودجه خارج از شمول استانداری اصفهان چندصد میلیون بوده است و انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان حضور ایشان مشاهده نمی‌شود و یکی از مدیرانی بودند که بیشترین ماده ۹۱ در میان استانداران در رابطه با او اعمال شده است، در حالی که میزان بودجه‌ای که در استانداری در اختیار داشت، محدود بوده و در حال حاضر اگر سکانداری وزارت ارشاد را در دست بگیرد حدود ۸۵ درصد بودجه آن خارج از شمول است و هیچ ترتیب قانونی بر آن مترتب نیست و به تشخیص رئیس دستگاه با یک یادداشت می‌توان به فرد یا نهاد موسسه فرهنگی بودجه داد.
یزدی خواه افزود: اسماعیلی در مدت محدود فعالیت در استانداری چندین پرونده داشته که برخی از آن‌ها مختومه و تبرعه شده، البته یک الی دو تای آن هنوز باز است و این نشان می‌دهد انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بوده است؛ و اگر ایشان وزیر ارشاد شود چگونه می‌خواهد با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ رفتار کند، به گونه‌ای در چند صد میلیون تومان چندین پرونده داشته و با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه چندین پرونده خواهد داشت؟ البته دیگر پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود، زیرا ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول است و ما نگران این موضوع هستیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در آن مقطع عملکرد ایشان شفاف و درخشان بود و هیچ پرونده‌ای نداشت نگران نبودیم، چگونه می‌خواهیم در آینده بر عملکرد ایشان نظارت کنیم.
وی با بیان اینکه اسماعیلی در وزارت ارشاد هیچ سابقه‌ای ندارد، گفت: هنوز که وارد وزارتخانه نشده، مجامع صنفی اهالی فرهنگ و هنر علیه ایشان موضع گیری کرده اند، اظهارات اخیرشان در مورد خانه سینما و برخی موارد منطفی نبود؛ اهالی سینما و هنر ضدانقلاب نیستند و نیرو‌های متعهدی در حوزه تئاتر، هنر، شعر و سینما فعالیت می‌کنند و تعدادی از آن‌ها در حال حاضر که حتی نتیجه مشخص نیست، خود را در گاردی وسیع قرار داده اند.

موافق وزیر پیشنهادی ارشاد/ تقوی: اسماعیلی توانایی تعامل با هنرمندان را دارد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توانایی تعامل با اصحاب رسانه و هنرمندان را برای افزایش مشارکت‌پذیری مردم دارد.

سیدرضا تقوی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت گفت: عصر ما، عصر انفجار اطلاعات و عصر نبرد فرهنگی است. حاکمیت امواج بر زندگی مردم با حضور کامپیوتر و اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی دنیا را به صورت دهکده‌ای درآورده است. رئیس جمهور آمریکا سال ۱۹۵۵ بیان کرده که بزرگترین جنگ در آینده، جنگی برای تسخیر افکار انسان‌ها است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن تقسیم فرهنگ به دو بخش فرهنگ کلاسیک و فرهنگ عمومی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد عهده‌دار فرهنگ عمومی به وسعت جامعه و عرصه کتاب، هنر، هنر‌های تجسمی و سینما و کانون‌های شعر و ادبیات بوده و فرهنگ کلاسیک مربوط به وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات است. فرهنگ هر جامعه مایه هویت آن جامعه است، تمدن‌ها فرزند فرزانه فرهنگ‌ها هستند لذا فرهنگ تمدن‌ساز است و بسیاری از دانشمندان انسان را در میان موجودات، موجودی فرهنگی مطرح کردند.
وی با بیان اینکه فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، باور‌ها و گرایشات بوده که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، ادامه داد: رسالت فرهنگ این است که در رفتار انسان‌ها در راستای نظام ارزشی و آرمان‌های جامعه تغییر ایجاد کند. مدیریت این حوزه باید آزاداندیش باشد که آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در مقوله فرهنگ اعتقاد دارد. فرهنگ مقوله‌ای عام داشته و در تعامل انسان‌ها باید به نتیجه برسد لذا نیاز به جلب مشارکت مردم دارد. توسعه اصلاح و تربیت بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست. گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی باید ذاتی باشد در غیر این صورت نمی‌تواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط مناسبی برقرار کند از این رو آقای اسماعیلی گرایش درونی برای ارتباط فرهنگی دارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ایمان و دینداری در جامعه اسلامی زمینه و بستر بسیار مناسبی برای توسعه فرهنگی بوده در این مسیر فرهنگ نظام اسلامی و ارزش‌های دینی نقش ارزشمندی ایفا می‌کنند و اساساً فرهنگ جامعه اسلامی در بستر آموزش‌های دینی صورت می‌گیرد از این رو مدیر فرهنگی باید دیندار باشد و فرهنگ را با ارزش‌های دینی تکمیل کند.

موافق وزیر پیشنهادی ارشاد/ شریعتی: تعیین تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور برنامه اسماعیلی
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، گفت: تعیین تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور یکی از برنامه‌های اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد است.

خانم عفت شریعتی کوهبنانی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کشور ما کشوری عظیم و باعظمتی است و انقلاب ما، انقلابی است در جهان بشریت بی نظیر و به فرمایش امام راحل (ره) انقلاب و کشور ما، انقلاب فرهنگی است.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام معظم رهبری، برای رسیدن به تمدن اسلامی برنامه‌های عظیم فرهنگی نوشته شده است. باید فرهنگ اسلام راستین و با عظمت قرآن در جهان اسلام سایه گستر شود و امروز در انقلاب اسلامی، جامعه بشری به ویژه جامعه اسلامی بهره مندی خاص خود را از آن بگیرند.
وی تصریح کرد: در این عصر و زمان ایران انقلاب ولایی به برکت شهیدان انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی تعیین کننده در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت مگر نه این است که با فرهنگ راستین اسلام می‌توان همه موانع را پشت سر گذاشت.
شریعتی تاکید کرد: امروز بر این باور و اعتقاد هستیم شهیدان گرانقدر و امام راحل (ره) و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ انقلاب اسلامی ایران است. پس باید به سمت تکامل فرهنگی در این انقلاب الهی پیش برویم آن هم با سرمایه گذارانی که شهیدان گرانسنگ ما از جمله حاج قاسم سلیمانی بوده اند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز افتخار می‌کنیم که در این کشور و در مجلس شورای اسلامی خدمتگزار مردم هستیم و امروز می‌خواهیم برنامه ریزی کنیم برای آن که فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد ایران اسلامی تقویت شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: تعیین تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور یکی از محور‌های برنامه این وزیر پیشنهادی است. اسماعیلی به درستی یکی از مشکلات اساسی دستگاه‌های فرهنگی کشور را احصاء و برای رفع آن برنامه دارد و آن هم تعدد مراکز تصمیم گیر در حوزه فرهنگ و هنر است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد ریاست جمهوری برای فرماندهی قرارگاه دستگاه‌های فرهنگی کشور و ارتقاء جایگاه‌های عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری از برنامه‌های وی است. اسماعیلی چهره‌ای محبوب میان جوانان انقلابی کشور است و شخصیت قابل احترام در میان اساتید دانشگاهی از جمله دانشگاه تهران است.
شریعتی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهره‌های خوشنام رسانه‌های مکتوب و تصویری کشور است و طی همین چند روز بیش از ۳۰ رسانه بزرگ در کشور با جهت گیری‌های مختلف نشست‌های بسیار صمیمی و ۴ ساعته‌ای را با وی برگزار کرده اند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مراجع تقلید عظام و اساتید و فضلای حوزه همواره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد را زیر نظر دارند و در صورت لزوم تذکرات ارشادانه خود را مطرح می‌کنند که این موارد در سال‌های اخیر فزونی یافته است. اسماعیلی به دلیل تحصیل در رشته‌های مرتبط با حوزه به دلیل اشراف کامل به مباحث شرعی و دینی حتما می‌تواند نظر مراجع معظم تقلید را در این وزارتخانه جلب کند.
وی گفت: ارتباط گسترده و منظم و مداوم اسماعیلی با علمای انقلاب و نمایندگی رهبری انقلاب در استان‌ها و همچنین با علما و فضلای حوزه علمیه و طلاب جوان برنامه‌ها را کاملا می‌تواند اجرا کند. این وزیر پیشنهادی استاد فرهنگ است و می‌تواند اعمال نظر قابل توجهی داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اسماعیلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودکفایی در ابزارآلات و لوازمات فرهنگی و هنری است که برای تقویت برنامه‌های فرهنگی این موارد تقویت بیشتری خواهد شد.
شریعتی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: ما در مسائل فرهنگی سه نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم، فرهنگ و مسائل فرهنگی و امور فرهنگی در کشور از اقتدار لازم برخوردار باشد و دیگر آن که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فضای معنوی و معرفتی جامعه را برای پیشبرد همه ابعاد کلان فرهنگی تقویت کند.
وی تصریح کرد: نکته آخر نیز آن است که مسئولان فرهنگی باید با قاطبه مردم در ارتباط باشند و همان خلق اصیل نبوی را ضمیمه کار خود قرار دهند.

مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد/ نماینده ماکو: نامتناسب بودن سوابق تحصیلی اسماعیلی

نماینده مردم ماکو در مجلس با بیان اینکه سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی ارشاد تناسبی با این وزارتخانه ندارد گفت: اسماعیلی چه برنامه‌ای برای حمایت از هنرمندان در دوران کرونا دارد؟

محمد علی پور در نشست علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرهنگ مانند هوا بوده، چنانچه مسموم باشد، برای انسان مشکل ایجاد می‌کند. امروز کشور ما به اشکال مختلفی مورد تهاجم قرار می‌گیرند که یک از اشکال آن تهاجم فرهنگی است.نماینده مردم ماکو و چالدران و پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، افزود: رهبر معظم انقلاب در ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم دو مقوله اقتصاد و فرهنگ را از اولویت‌های مجلس یازدهم برشمردند.

وی با بیان اینکه علت مخالفت من بیان چالش‌ها و دغدغه‌هایی است که در عرصه فرهنگ داریم، ادامه داد: البته یکی از ایرادات وارد به وزیر پیشنهادی عدم تناسب بین رشته تحصیلی وی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، همانطور که از نام این وزارتخانه مشخص است، این وزارتخانه متولی مسائل بسیار مهم و حیاتی کشور است و در عرصه‌های فرهنگ، رسانه و هنر نقش دارد.علی پور با تاکید بر اینکه فردی که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شود، باید وجاهت قابل قبول برای این حوزه داشته باشد، یادآور شد: در برنامه وزیر پیشنهادی راهکاری برای جبران خسارت اهالی فرهنگ در دوران کرونا دیده نشده است، اهالی فرهنگ در دو سال گذشته در حوزه‌های مطبوعات، فرهنگ و هنر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که در این زمینه هیچ برنامه عملی ارائه نشده است.این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وجود شورای فرهنگ عمومی در همه استان ها، عنوان کرد: این شورا ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است که باید در استان‌ها تقویت شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در تامین کاغذ برای مطبوعات گفت: آقای وزیر توضیح دهد چه برنامه‌ای برای تامین کاغذ مطبوعات به ویژه در استان‌های محروم دارد؟نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه و شیوع ویروس کرونا بسیاری از پروژه‌های سینمایی رو به تعطیلی رفته است، این سوال را مطرح کرد که وزیر برای ساماندهی این حوزه چه برنامه‌ای دارد؟

علی پور حمایت از هنرمندان و توجه به شبکه نمایش خانگی را در مقطع کنونی ضروری برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی در کشور باید به نحوی حمایت شود که جوانان ما به سمت تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای سوق داده نشوند.

 مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد/ برنامه اسماعیلی کلی و فاقد راهکار است

نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: یکی از ضعف‌های برنامه آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد کلی بودن، فاقد راهکار و استراتژی بودن برای رسیدن به هدف است.آقای مسلم صالحی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از ضعف‌های برنامه آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهکار و استراتژی بودن برای رسیدن به نقاط هدف است. قرار بود برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های وزارتخانه تدوین و به مجلس ارائه شود، اما امروز مشاهده کردیم هیچ خبری از این موارد نیست همانند برنامه وزرای قبلی شاهد کلی‌گویی بودیم.نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقطه امیدی برای جامعه فرهنگی در برنامه شما مشاهده نشد و از سوی دیگر شاهد تناقض‌گویی بسیاری بودیم، ادامه داد: شما دم از مهندسی فرهنگی می‌زنید، اما از سوی دیگر فرهنگ را امری خودجوش و درونی می‌دانید، باید تکلیف مشخص کنید.وی افزود: برنامه شما برای هم‌افزایی نهاد‌های متولی عرصه فرهنگ چیست؟ در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های متولی فرهنگ در سطح جامعه وجود دارند، اما نمی‌دانیم استراتژی شما برای آن‌ها چیست.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای امرار معاش و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌ای دارید؟ هنرمندان یکی از مهمترین ذینفعان شما هستند، اما در برنامه ارائه شده از سوی شما خبری از چگونگی حمایت از این قشر نیست.صالحی با اشاره به اینکه قرار است برنامه ارائه شده از سوی شما توسط نیروی انسانی وزارتخانه اجرا شود، ادامه داد: آیا می‌دانید در برخی از شهرستان‌ها، ادارات شما با دو نفر اداره می‌شوند؟ چگونه می‌خواهید با وجود کمبود نیروی انسانی برنامه‌ای با این حجم را اجرا کنید؟ در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبری از کمبود نیروی انسانی و رفع آن نیست.این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در برنامه آقای اسماعیلی هیچ اشاره‌ای به نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اقلیت‌های دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی نشده است، ادامه داد: همان گونه که بر فعالیت‌های فرهنگی اکثریت‌های دینی نظارت دارید باید بر فعالیت‌های اقلیت‌های دینی نیز نظارت کنید، هیچ‌گونه تحقیقاتی پیرامون مسائل فرهنگی انجام نداده‌اید تا از نتایج آن‌ها برای بهبود امور استفاده کنید.نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اساس خانواده توسط شبکه‌های خارجی معاند تحت حمله قرار گرفته و روز به روز این بنیان سست‌تر می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر دختربچه‌ها و پسربچه‌های ۵ ساله پای شبکه‌های ماهواره‌ای جم نشسته‌اند، برنامه شما برای مقابله با این موضوع چیست؟ آیا قصد دارید ۴ سال دیگر بنشینید و این موارد را ارزیابی کنید.وی با بیان اینکه شاید اگر کسی از جنس فرهنگ و باتجربه از بدنه وزارتخانه معرفی می‌شد، می‌توانست متولی بهتری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، افزود: چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده، امیدواریم در دولت سیزدهم غبار جدید دیگری از مظلومیت بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم ننشیند، آنچه که ما گفتیم دغدغه‌ها و انتظارات است. موافق وزیر پیشنهادی ارشاد/ نماینده سردشت: آغاز فعالیت فرهنگی اسماعیلی از دهه هفتادنماینده مردم سردشت گفت: وزیر پیشنهادی ارشاد از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه جبهه انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.کمال حسین پور در نشست علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سخنم را با فرمایشی از پیشوای متقیان، حضرت علی علیه‌السلام آغاز مـی کـنم. آن حضرت خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند: «در کار کارگزارانت بِنگر و آنان را نه به سببِ دوستی، بلکه پس از آزمایش و امتحان و با مشورت با دیگران به کار بگیر، کارگزارانت باید با تجربه، محجوب و با اصالت باشند.»وی ادامه داد: پیام انتخابات شورانگیز و حماسی ۲۸ خرداد بسیار صریح و روشن بود و این انتخابات که نمـادی از مردم سالاری دینی و نمونه‌ای بارز از اراده جمعی مردم برای تغییر وضعیت نابسامان موجود و بهبود شرایط اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگـی از طریـق صندوق‌های رأی بود؛ به راستی که پیروز این انتخابات مردم شریف ایران بودند که نشان دادند از دولت‌های کدخدا باور و غرب گرا خسته اند و دولتی خداباور و خودباور و مردمی می‌خواهند. نشان دادند که دیگر تاب سستی، فساد، تبعیض، رانت‌خواری و نگاهِ به بیرون را ندارند و دنبال تغییر روند و وضعیت موجود هستند. پیام انتخابات، مُهر پایانی بود بر تمام تفکّراتی که غرب را نجات بخش می‌دانست.نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و تقویت کننده هُویّت جامعه است، انقلاب شکوهمند اسلامی، خاستگاهش فرهنگی بود و در جبهه فرهنگی دشمنان زیادی داشته و دارد؛ متأسفانه در حوزه فرهنگ در هشت سال گذشته، کشور عزیز اسلامی مان دچار چالش‌های متعددی شد و سیاستگذاریِ غلط در این حوزه، عدم هدفگذاری متناسب با سیاست‌های کلانِ جامعه، نگرشِ دستورالعملی در حوزه‌ی فرهنگ، کم توجهی به تکنولوژی‌های در حال رشد فرهنگی و مدیریت نادرست، مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.حسین پور یادآور شد: خوشبختانه رئیس جمهور عزیز، با درک صحیح از وضعیت فرهنگی کشور و شناخت کامل چالش‌های فرهنگی، وزیری کارآمد را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است؛ اسماعیلی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه‌ی جبهه‌ی انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.وی افزود: اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است که به عنوان مجری طرحِ نظامِ جامعِ ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکزِ افکارسنجیِ سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه‌ی سازمان نوید بخش تحول در رادیو و تلویزیون بوده است؛ اسماعیلی دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است. حسین پور گفت: ایشان شخصیتی با کارنامه‌ای درخشان و با برنامه است. ایشان با بدنه وزراتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کاملی داشته و بر مختصّات این وزارتخانه اِشراف کامل دارد و در تدوین برنامه مفصّل خود که به مجلس ارائه شده، بر فرهنگ عمومی تأکید کرده و به آسیب شناسی از حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداخته و راه کار‌هایی را برای بِهینه سازی این موارد ارائه کرده است.عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در جای جای برنامه ایشان بر رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصّدی گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است و برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه فرهنگِ عمومی، به صورتی دقیق، در مورد برنامه زمانی و حتی نهاد‌های مجری صحبت شده و فردی متعهد، متخصص، با ذکاوت، خوش فکر، معتقد به چند صدایی در رسانه ها، توانا در جذب منابع مالی برای وزارت متبوع و دارای نقشه راه است. وی اضافه کرد: برنامه‌های او مُنطبِق و همسو با سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی است. در برنامه‌های ایشان چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌های هنر‌های نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی توصیف و راهکار‌هایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شده است.این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرورت ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی از برنامه‌های دکتر اسماعیلی است تا کسی از بیان نقد سازنده و مُنصِفانه واهمه نداشته باشد، گفت: واقعیت این است که امروز وضعیت وزارتخانه‌های کشور چندان مناسب نیست و مردم نیز وضعیت خوبی ندارند. نرخ تورم بالاست، مشکلات معیشتی امان مردم را بریده است، وضعیت اشتغال جوانان مناسب نیست، کشور با کسری بودجه دست به گریبان است و ویروس کرونا همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است و کرونای بی مدیریتی و بی برنامگی نیز مزید بر علت شده است.این نماینده افزود: بزرگواران نباید دولت را معطّل کرد، باید هر چه زودتر کابنیه دولت تحول آفرین برای حل مشکلات مردم شکل بگیرد لذا از همکاران عزیزم انتظار دارم کـه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت و کابینه جدید را یاری کنند و به وزرای پیشنهادی اعتماد کنند.وی گفت: ان شاء الله با توکل بر خدا و با رأی بالایی که مجلس به آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد، نظام عزیز اسلامی به سمت اهداف عالی و مترقی خود در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرعتی بیشتر حرکت خواهد کرد و امیدواریم ایشان هم با تعامل با مجلس و نمایندگان و انتخاب همکارانی قوی و تصمیم گیری مدبرانه و توجه ویژه به نقش و مشارکت مردم در چهارچوب‌های کلیشه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد حرکت کند. موافق وزیر پیشنهادی ارشاد/ موحد: استفاده اسماعیلی از توان همه نیرو‌های متعهد و متخصصنماینده مردم کهکیلویه در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی ارشاد از توان همه نیرو‌های متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها برای پست‌های مدیریتی بهره خواهد برد.آقای سیدمحمد موحد در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: ما در موقعیت خطیری قرار داریم، از یک طرف شرایط سخت روی کار آمدن دولت و از طرفی ما نمایندگان تا پای جان دل در گرو نظام داریم و مصمم هستیم که در کنار مردم شرایط را تغییر دهیم.وی افزود: تاریخ و تمدن ایران گواه این موضوع است که فرهنگ و هنر مهم‌ترین و موثرترین مولفه ایجاد قدرت، همدلی و نشاط در سرزمین ما بوده است و جمهوری اسلامی یادگار امامی است که اندیشه‌های فرهنگی و دینی او اندیشه‌های مادی جهان معاصر را به چالش کشید.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرهنگی که از نظر مقام معظم رهبری مثل روحی است که در کالبد همه فعالیت‌های گوناگون کلان کشوری باید حضور و جریان داشته باشد و از آن به عنوان هوا و اکسیژن یاد می‌کنند که نبود هوا و اکسیژن یعنی عدم حیات.وی افزود: بنابراین در این دوران سخت و هجمه‌های همه جانبه فرهنگ منحط غرب و شبیه خون فرهنگی به فرموده مقام معظم رهبری به فرهنگ، هویت، باور‌ها و اعتقادات مردم نجیب به ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم، بر ماست که در انتخاب وزیر و برنامه‌های آن توجه جدی داشته باشیم و برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر و تعمیق باور‌ها و ارزش‌های ایران اسلامی تلاش مضاعف و اهتمام جدی بورزیم.نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، گفت: در گفت وگویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد بکار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را سامان ببخشد.موحد افزود: حاشیه‌هایی که در ارائه برنامه‌های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همانطوری که چندین بار اعلام کرده اند، این باور و نگاه من نیست و، چون ایشان را انسانی صادق می‌دانم، بر این گفته صحه می‌گذارم.وی خطاب به نمایندگان، هنرمندان، صاحبان قلم و اندیشه، ادامه داد: دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال و همکار شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که ریاست محترم جمهور از ایشان دارند، با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد ذیل را انجام دهد.موحد تصریح کرد: امیدوارم برنامه‌های ایشان در جهت ارتقاء نقش و جایگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیر‌ها وتصمیم سازی‌ها در کشور به ویژه هیات دولت، افزایش بودجه فرهنگ و هنر و توجه جدی به حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار، تولید و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی، حمایت مادی و معنوی از اصحاب قلم، فرهنگ، هنر و رسانه و تولیدات آن‌ها جهت عرضه در جامعه جهانی، همچنین ایشان مصمم است تا موضوع بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری که دغدغه جدی کانون‌های مساجد، هنرمندان و اصحاب فرهنگ ورسانه بوده است و یک بار برای همیشه به سرانجام برسد.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکره‌ای که با ایشان داشتم فرمودند مگر می‌شود بدون مشورت و بهره بردن از نقطه نظرات و ظرفیت‌های این قشر فرهیخته به ویژه پیشکسوتان، ماموریت‌ها و رسالت این وزارتخانه را به سرانجام نیکی رساند.وی گفت: وزیر پیشنهادی معتقد است که از توان همه نیرو‌های متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها برای پست‌های مدیریتی بهره خواهد برد. این آن چیزی است که در شعار‌های رئیسی آمده بود و به درستی فرهیختگان جامعه چنین انتظاری دارند.نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باور به گفتگو و همکاری با همه‌ی نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و اصناف مرتبط و برون سپاری بخش زیادی از فعالیت‌ها به آن‌ها از برنامه‌های کلیدی ایشان است.نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، رسانه و … این بود که سلایق شخصی در صدور مجوز بعضا جای قانون را گرفته و دخالت سایر دستگاه‌ها در این حوزه روز به روز زیادتر می‌شود. برای رفع این معضل اسماعیلی تلاش خواهد کرد تا صاحبان این حرفه‌ها به راحتی و آسودگی با کمترین استرس به خلق اثر بپردازند.