۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » انتخابات » بهداشت » دولت » ریاست جمهوری » سیاست
  • شناسه : 21921
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
  • ارسال توسط :
ما با دو دشمن  مواجه هستیم: یکی تحریم و یکی کرونا
ما با دو دشمن  مواجه هستیم: یکی تحریم و یکی کرونا

ما با دو دشمن مواجه هستیم: یکی تحریم و یکی کرونا

موج چهارم کرونا یک مسئله مهم در همه کشور‌ها است .

به گزارش “وقایع خبری” به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، آقای ربیعی در نشست خبری امروز خود در خصوص اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور درباره عملکرد دولت و همچنین کارنامه دولت در زمینه واکسیناسیون کرونا گفت: هر کسی، هر دولتی و هر نهادی که ادعا کند که در آن نواقص مدیریتی یا سیاستی یا اجرایی در آن وجود ندارد حرف نادرستی است. نقص مدیریتی نه منحصر به این دولت است و نه منحصر به کشور ماست و نه منحصر به یک قوه و نهاد هست.
وی افزود: از شما هم می‌خواهم به اصل خبر مراجعه کنید، بحث آقای جهانگیری در خصوص آثار تحریم و مشکلات کشور در فروش نفت و مقایسه درآمد‌های ارزی ایران در سال ۹۰ و امروز بوده است. عین صحبت آقای جهانگیری این است: “در سال ۹۰ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ۱۰۰ میلیارد دلار بود، اما در سال ۹۹ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد به ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ۵ میلیارد دلار بود. آمریکایی‌ها در سال ۹۷ و با اعمال جنگ اقتصادی فکر می‌کردند که ملت ایران برای همیشه در صف خواهد ایستاد که البته ایستادن در صف با پوشک شروع شد و آنان به دنبال این بودند که در همه کالا‌ها چنین شرایطی برای مردم ایران رقم بزنند و در ۲۲ بهمن ۹۷ به تهران بیایند. “
اقای ربیعی اضافه کرد:، اما در مورد برنامه واکسیناسیون، ما در همان روز‌های اول برای خرید ۴۰ میلیون واکسن اقدام کردیم و برای بیش از ۲۰ میلیون به توافق رسیدیم. اما در خرید واکسن بخاطر تحریم‌ها عملاً ما با مشکلاتی رو به رو کرده که البته دور از انتظار ما نبود. ما نوبت خود را برای دریافت کواکس بخاطر مشکلات انتقال پول که ناشی از تحریم سیستم بانکی است، از دست دادیم و به نوبت پایین‌تر تنزل کردیم. دیشب بخشی از خرید ما از کواکس وارد کشور شد و انشاالله بیش از ۱۶ میلیون خرید ما به سرعت به کشور خواهد آمد.
وی افزود: هفته پیش هم گفتم که یکی از کشور‌های تولید کننده واکسن به ما اطلاع داد که آمریکا مانع از انتقال واکسن به ما شده است بنابراین مقایسه ایران با کشور‌هایی که تحت تحریم نیستند و براحتی می‌توانند منابع مالی را تخصیص و انتقال بدهند، مقایسه درستی نیست.

سخنگوی دولت گفت: به دلیل همین محدودیت‌ها بود که ما با تکیه بر شرکت‌های تولید کننده داخلی برنامه فشرده و دقیقی را برای تولید واکسن ایرانی و البته در برخی موارد در همکاری با دیگر کشور‌ها آغاز کرده ایم و امروز به مرحله بسیار امیدوار کننده‌ای رسیده ایم. دولت مصمم است که تا آاخرین روز کاری، حتی یک روز هم در ایجاد دسترسی عموم مردم به واکسن هدر ندهد. رئیس جمهور شخصاً و بطور روزانه پیشرفت در زمینه تولید را رصد و مدیریت می‌کند.
وی افزود: همانطور که می‌دانید واکسیناسیون اقشار خاص و آسیب پذیر در برابر کرونا مدت هاست که آغاز شده و با سرعت ادامه دارد. ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان پیدا کنیم که تمام بستر‌های لازم برای واکسیناسیون عمومی طی چند ماه آینده تا قبل از اتمام کار دولت فراهم خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص سفر‌های نوروزی نیز با وجود پیش بینی موج چهارم کرونا گفت: موج چهارم کرونا یک مسئله مهم در همه کشور‌ها است و الگوی موج چهارم در اکثر کشور‌های جهان به صورت مشابه عمل کرده است؛ بنابراین موج چهارم به صورت فراگیر در بسیاری از کشور‌ها رخ داده است. باتوجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد؛ بنابراین آمادگی لازم وجود داشته و برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای جلوگیری از رد صلاحیت‌های گسترده انتخابات شورا و یکسویه شدن آن در دستور کار است گفت: آنچه در اختیار دولت می‌باشد هیات‌های اجرایی است. براساس ماده ۳۵ قانون، هیات اجرایی با ریاست فرماندار و با حضور ۸ نفر معتمدین بعنوان اعضای حقیقی و رییس اداره ثبت احوال و رییس آموزش و پرورش تشکیل می‌شود. براساس سیاست‌های ابلاغی وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور هیات‌های اجرایی با رویکرد قانون مداری و بیطرفی به صلاحیت‌های داوطلبین رسیدگی می‌کنند.
وی افزود: به رغم ثبت نام کمتر از سال‌های گذشته و در روز‌های اول با تمهیدات وزارت کشور و اطلاع رسانی‌های گسترده توسط استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ۵۱ هزار و ۲۲۰ نفر در نهایت ثبت نام کردند که ۱۲ درصد آن از بانوان می‌باشند وزارت کشور با حساسیت لازم این امر را دنبال می‌کند؛ و تمهیدی اندیشیده تا مستندات مراجع چهارگانه در اختیار هیات‌های اجرایی قرار گیرد و صرفا براساس مر قانون اقدام شود.
سخنگوی دولت گفت: در خصوص نگرانی ابراز شده از سوی شما طبق بند قانون نظارت بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و وزارت کشور در رایزنی و مذاکره با نمایندگان، همه تلاش خود را خواهد کرد که یک انتخابات رقابتی برگزار شود. امیدواریم که هیات‌های نظارت شرایطی را بوجود بیاورند تا همه سلایق و جناح‌ها و حتی افراد مستقل با دیدگاه‌های مختلف بتوانند در رقابتی‌های شورای شهر حضور یابند.
وی تصریح کرد: شواهد حاکی است رد صلاحیت‌ها می‌توانند برخی شهر‌ها را از گردونه رقابت خارج کنند. این اولین رویدادی است که مجلس شورای اسلامی در خصوص کاندیدا‌ها و حضور شهروندان مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.
سخنگوی دولت در خصوص برداشت گزینشی از اظهارات رئیس جمهور درباره موج چهارم کرونا گفت: متاسفانه این عادت و روش غیرحرفه‌ای در برخی رسانه‌ها افزایش یافته که برخی جملاتی را از یک کلیتی بُرش زده و بدون توجه به گزاره کامل و مطالب قبل و بعدی را مورد استناد قرار می‌دهند و به زعم خود، پارادوکس‌یابی می‌کنند و اقدام به القائات تخریبی می‌شود.
وی افزود: لذا عین صحبت‌های رییس جمهور در هفتم فروردین را که به آن استنادکرده‌اید، می‌خوانم: “به نظر من پیک این بیماری تمام شده است. علیرغم همه حرف‌ها، جهش و همه مشکلات، در مجموع در عالم یک پیکی داشته و این پیک، آخرش است. با روند گسترش واکسیناسیون، این پیک آخرش است. این پیک پایین می‌آید. ممکن است جهش‌ها و مشکلات دیگر داشته باشد، اما به نظرم مقابله با این بیماری، از آن روز اول یعنی ۱۴ ماه پیش تا حالا سهل‌تر و آسان‌تر شده است و ان‌شاءالله این مقابله در کشور ما هم به خوبی انجام می‌گیرد. “
سخنگوی دولت گفت: آنچه که دکتر روحانی در این سخنان خود گفتند، درباره یک روند کلی در جهان و فروکش کردن پیک مربوط به آن است که معطوف به تولید واکسن کرونا و عبور کشور‌ها از مرحله بحران در روز‌های آغازین مقابله با کرونا می‌باشد. اساسا چه ربطی به ایران داشته است؟ اتفاقا در ادامه از اوج گیری در برخی استان‌ها اظهار نگرانی هم می‌شود. از آنجا که روند واکسیناسیون عمومی در ایران بخاطر تحریم‌ها، در مقایسه با کشور‌های دیگر از سرعت کمتری برخوردار است، اتفاقا رئیس جمهور در صحبتهایشان در ۱۴ فروردین، نسبت به وقوع پیک چهارم در برخی استان‌های ایران هشدار می‌دهند.
وی افزود: همان طور که در مقدمه عرض کردم، مجددا خیلی صریح عرض می‌کنم که ما با دو دشمن مواجه هستیم، یکی تحریم و یکی کرونا که به طور متحد و ترکیبی عمل می‌کنند. اتفاقا این پرسشی که شما مطرح کردید به طور مصداقی نشان می‌دهد که راهبرد رهایی از کرونا و راهبرد رهایی بخش ضد تحریمی، دو راهبرد جداگانه نیست. این یک مبارزه واحد است هم برای ایمنی از کرونا، هم برای دسترسی به منابع سلامت و واکسن و هم برای دسترسی آزادانه به نظام مالی جهانی که تحریم‌ها و اف تی اف به دو شکل متفاوت آن را با دشواری‌های عدیده مواجه کرده‌اند.
سخنگوی دولت گفت: با این حال، خبر خوب این است که خوشبختانه امر مبارزه با تحریم و مبارزه با کرونا در دل یک راهبرد واحد در حال پیشروی است و امیدواریم که ثمره این تلاش‌ها به زودی برای مردم عزیزمان، ملموس بشود.