۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » تغذیه » نظام سلامت
  • شناسه : 5431
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۱۳
  • ارسال توسط :
لزوم رعایت مقررات بهداشتی و مدیریتی معدوم سازی لاشه ها توسط مرغداران
لزوم رعایت مقررات بهداشتی و مدیریتی معدوم سازی لاشه ها توسط مرغداران

لزوم رعایت مقررات بهداشتی و مدیریتی معدوم سازی لاشه ها توسط مرغداران

عمل معدوم سازی لاشه ها می بایست در مکانی با فاصله مناسب از سالن های پرورشی و در نقطه کوری از مزرعه انجام شود

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین با اشاره به این موضوع که مدیریت نامناسب تلفات گله به دلیل بیماری های عفونی و غیر عفونی به عنوان یک فاکتور مهم در شکست سد امنیت زیستی در منطقه و اشاعه بیماری ها می باشد افزود: لاشه های موجود در سالن بنا بر وضعیت سلامتی گله دست کم ۲ تا ۳ نوبت در روز باید جمع آوری شود.

دکتر مهدی جلوخانی ادامه داد: لاشه های جمع آوری شده باید به خارج از سالن هدایت و برای در امان ماندن از هجوم حشره ها و جوندگان آنها را به صورت موقت در سطلهای پلاستیکی درپوش دار نگهداری کرده وماده ضدعفونی بر روی لاشه ها ریخنه شود.

وی افزود: از پراکنده شدن لاشه ها در محوطه و محیط اطراف مزرعه به منظور جلوگیری از اشاعه آلودگی جلوگیری شود . وی خاطر نشان کرد که انتقال آلودگی به پرندگان و حیوانات وحشی ضمن گسترش آلودگی، موجب بقای آن در محیط و منطقه می شوند و از لاشه طیور تلف شده برای تغذیه حیوانات خانگی و سگ در مزرعه استفاده نشود.

دکتر جلو خانی تشریح کرد: عمل معدوم سازی لاشه ها می بایست در مکانی با فاصله مناسب ( دست کم ۲۰۰-۳۰۰متر) از سالن های پرورشی در خلاف جهت باد و در نقطه کوری از مزرعه انجام شود البته استفاده از چاه تلفات که کف آن آهک پاشی شده و یا کوره لاشه سوز توصیه می شود  بطوریکه هر روز پس از ریختن تلفات در چاه تلفات، باید مقدار کافی آب آهک و سایر مواد ضدعفونی کننده در چاه ریخته شود.

 وی در نهایت افزود با توجه به اینکه شیوع بیماریها علاوه بر به بار آوردن خسارات عمده برای مرغداران، آنان را در عرصه رقابت ضعیف میگرداند، بنابراین، با به کارگیری اقدامات امنیت زیستی از جمله مقررات بهداشتی و مدیریتی معدوم سازی لاشه ها گامی مهم در در جهت پیشرفت صنعت مرغداری در شهرستان برداریم.