۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 32587
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
  • ارسال توسط :
كتاب «نظريه روانكاوانه فيلم و قاعده بازي» منتشر شد
كتاب «نظريه روانكاوانه فيلم و قاعده بازي» منتشر شد

كتاب «نظريه روانكاوانه فيلم و قاعده بازي» منتشر شد

کتاب تاد مك‌گوان را فرهنگ نشر نو منتشر کرد.

كتاب «نظريه روانكاوانه فيلم و قاعده بازي» نوشته تاد مك‌گوان با ترجمه علي قاسمي منتشر شد.

در مقدمه كتاب مي‌خوانيم: «مايه شگفتي است كه اينقدر طول كشيد تا روانكاوي در نظريه فيلم جاي پاي محكمي بيابد. پيوند ميان انديشه روانكاوانه و سينما به‌وضوح نمايان است. اينكه هر دوي آنها در يك سال آغاز شدند تماما تصادفي نيست.

در سال ۱۸۹۵، فرويد و يوزف بروير مطالعاتي در باب هيستري را منتشر كردند، و لويي و آگوست لوميير نخستين فيلم‌هاي‌شان را در گراندكافه در پاريس نمايش دادند. نظريه‌پردازان فيلم اغلب اين تقارن تاريخي را مورد التفات قرار داده‌اند، اما فصل مشترك روانكاوي و سينما تنها سال سرآغازشان نيست. از خلال تحليل روياهاست كه روانكاوي به مهم‌ترين كشفيات خود نايل مي‌شود و تا به امروز، سينما همچنان يك كارخانه رويا، صورتي از روياپردازي جمعي باقي مانده است». 

اين كتاب پيدايش نظريه روانكاوانه فيلم را از بنيادهاي آن در انديشه زيگموند فرويد و ژاك لكان و همين‌طور تحول آن را از خلال نمودهاي معاصرش در آثار نظريه‌پردازاني همچون اسلاوي ژيژك و جون كاپجك پي‌جويي مي‌كند. اين درآمدِ تاريخي براي دانشجويان و پژوهشگراني كه مشتاق آشنايي بيشتر با اين حوزه مهم از نظريه فيلم هستند سودمند است و مفاهيم نظريه روانكاوانه فيلم را از خلال تفسير موشكافانه فيلم به عرصه كاربرد عملي مي‌آورد.

«نظريه روانكاوانه فيلم و قاعده بازي» نوشته تاد مك‌گوان با ترجمه علي قاسمي در ۲۳۵ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قيمت ۹۶ هزارتومان در فرهنگ نشر نو منتشر شد.