۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » دولت » مجلس شورا ی اسلامی
  • شناسه : 25130
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
  • ارسال توسط :
فعالان سیاسی درباره ضرورت‌های کابینه سیزدهم و رویکرد مجلس چه گفتند؟
فعالان سیاسی درباره ضرورت‌های کابینه سیزدهم و رویکرد مجلس چه گفتند؟

فعالان سیاسی درباره ضرورت‌های کابینه سیزدهم و رویکرد مجلس چه گفتند؟

باید با درنظر گرفتن ضرب‌المثل معروف «هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند» در تعیین وزیران، به تخصص فرد، دقت کافی شود.

 وقایع خبری / بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم از صبح امروز(شنبه) با حضور رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیران پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
فعالان سیاسی تاکید دارند، نمایندگان مجلس و دولت، هر کدام نیاز است شرایط کنونی کشور را در نظر گرفته و برای تشکیل کابینه، نگاه سیاسی نمایندگان به سمت نگاه تخصصی حرکت کرده و ضمن هم‌افزایی با دولت، مسیر را برای حل مشکلات کنونی کشور تسهیل کنند.

نمایندگان از سیاسی‌کاری و منافع شخصی بپرهیزند
مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه کشور به دلیل درگیر بودن با تحریم‌های بین‌المللی و هم‌چنین پیامدهای گسترده‌تر شدن ویروس کرونا باید با حضور افراد متخصص اداره شود، اظهار داشت: رئیس‌جمهوری در همین شروع به کار دولتش باید به این مسأله توجه خاصی داشته باشد که برای اداره مطلوب امور مختلف ‌لازم است افراد کاردانی برای تصدی مسئولیت انتخاب شوند تا از این طریق تصمیم‌های کارشناسانه اتخاذ شود.  

وی افزود: همه ارگان‌ها به ویژه مجلس باید از همان ابتدا، بنا را بر همکاری با دولت بگذارند. نمایندگان در مرحله رأی اعتماد، به‌گونه‌ای عمل نکنند که علایق سیاسی یا خدای ناکرده برآورده‌شدن مطالبات‌شان در رأیی که خواهند داد، اثر داشته باشد.
وی تاکید کرد: نمایندگان باید بدانند رأی اعتماد، مسئولیتی مهم و تکلیفی با ارزش است که به واسطه آن در خوب یا بد بودن مدیریت دولت نقش و سهم‌ خواهد داشت.  

درایتی ادامه داد: نکته ویژه دیگری که برای کارآمدی دولت باید جدی گرفته شود، چیزی جز این نیست که همه اجزای دولت باهم هماهنگ باشند و برای اجرای کارهای کشور در کنار هم همکاری لازم و تأثیرگذاری داشته باشند؛ زیرا هرگونه اختلاف و انشقاق در دولت علاوه بر حاشیه‌سازی، دولت را از رسیدن به راه‌حل مناسب برای برنامه‌ریزی که بتواند به اداره منطقی امور کمک کند،  محروم می‌کند.

عضو حزب اتحاد ملت افزود: مردم در این سال‌ها هم به دلیل تحریم، گرفتاری‌های زیادی را به چشم دیدند و هم با شیوع ویروس کرونا زندگی‌شان کاملاً تحت تاثیر قرار گرفت. شرح این شرایط نشان می‌دهد، ‌ دولت سیزدهم باید همه تلاش را به کار بگیرد تا پیامدهای منفی این دو معضل حتی‌المقدور کمتر شود.

او خاطرنشان کرد: در خصوص تحریم‌ها فقط باید ابراز امیدواری کرد که دولت به شرایط بین‌المللی نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشد و در مذاکرات احتمالی درباره پرونده هسته‌ای بحث را به‌گونه‌ای مدیریت کند که سرانجام کلاف سردرگم برجام باز شود. این مهم است که در گفت‌وگوهای بین‌المللی تلاش کنیم منافع ملی را از راه‌های منطقی و براساس شاخص‌های دیپلماسی پیگیری کرده تا از این طریق مشکل کشور و البته گرفتاری مردم را حل و فصل کنیم.

وی گفت: در نهایت می‌توان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید از  سیاسی‌کاری و پرداختن به حاشیه و جنجال پرهیز کند و حالا که نظام مدیریتی یک‌دست شده، بدون هرگونه بهانه‌جویی و … فقط دنبال این باشد که پتانسیل کشور را در راستای کاهش مشکلات و همچنین افزایش رضایتمندی عمومی به کار بگیرد.

ضرورت هماهنگی ارکان دولت
ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه شرایط اصلی برطرف شدن مشکلات، واقع‌گرایی و پذیرش وضعیت موجود است، اظهار داشت: دولت جدید ماموریت حساسی پیش روی خود می‌بیند. رئیس‌جمهوری و وزیران و سایر دست اندرکاران باید در فعالیت‌های خود واقعیت‌گرا باشند و با قبول نکته‌های مثبت و منفی، برنامه‌هایی تدوین کنند تا از این طریق موانع‌ یک به یک برچیده شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: کشور شرایط پیچیده‌ای دارد و مسایلی چون کرونا و تحریم گره‌ای کور در اقتصاد ایجاد کرده است و مردم ‌وضعیتی دارند که روز به روز چالش‌های بیشتری را تجربه می‌کنند. شرح این شرایط مشخص می‌کند که دولت جدید باید از همین روزها با بررسی دقیق کاستی‌ها و همچنین پتانسیل موجود در کشور، راه‌حل‌های مناسبی را برای ترمیم مشکلات پیدا کنند.
برای رسیدن به این مهم لازم است اجزای مختلف دولت ‌باهم هماهنگی کافی داشته باشند تا بتوانند با اجرای دقیق برنامه‌های تعیین شده مشکلات را برطرف کنند تا فضا آسایش عمومی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که به واسطه انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ افتاد، موجب شد تا نظام مدیریتی کشور یکدست شود. امیدواریم مجلس یازدهم در روند رأی اعتماد به وزیران دولت، سیاسی‌کاری و برخی منفعت‌طلبی‌ها را کنار بگذارند تا رأی مثبت یا منفی شان فقط بر اساس شایستگی باشد تا از این طریق دولت با حضور وزیرانی تشکیل شود که از کارآمدی لازم برخوردار باشند. به هرحال لازمه توسعه و پیشرفت این است که امور توسط مدیرانی کاردان مدیریت شود.

رئوفیان افزود: توصیه به دولت این است که برای اجرای کارهای خود از همه کاردانان بهره بگیرند و به رویکرد و نگاه سیاسی افراد توجهی نکنند. در واقع مشکلات کشور به‌اندازه‌ای است که واقعاً ضرورت دارد از همه توانمندی‌های موجود در کشور بهره ببریم تا بلکه بتوانیم از این برهه پر از  مشکلات متعدد، به سلامت گذر کنیم.

این فعال سیاسی، مسأله مهم دیگر برای دولت را، فسادزدایی دانست و گفت: این موضع، اوجب واجبات به شمار می‌رود زیرا هر نوع رانتی همانند مانعی بزرگ می‌تواند از کاهش مشکلات و تحقق توسعه جلوگیری کند.

وی افزود: در زمان انتخابات فضای رقابتی کشور را به سمت دوقطبی هدایت کرده بود اما اکنون همه باید در کنار هم، هرچه در چنته دارند به‌کار بگیرند تا ان‌شاءالله بتوانیم رضایتمندی عمومی را محقق کرده و به دنیا ثابت کنیم، تهدیدها و تحریم‌هایشان نمی‌تواند اتحاد و انسجام ما را تحت تأثیر قرار دهد.

مجلس، شرایط کنونی کشور را در رای اعتماد در نظر بگیرد
کاظم اکرمی از دیگر فعالان سیاسی نیز درباره ضرورت‌های تشکیل کابینه‌ای کارآمد اظهار داشت: معمولا رئیسان جمهوری برای تشکیل کابینه از طرف جناح‌های سیاسی تحت فشار قرار می‌گیرند. یعنی گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا حتی‌المقدور سهمی در بدنه دولت داشته باشند. واضح است که این رویه به‌طور کاملا آشکاری شایسته‌سالاری را حاشیه‌نشین کرده و در نهایت موجب تضعیف دولت می‌شود. این رویه در حالی است که یک دولت زمانی می‌تواند فعالیتی توام با تاثیرگذاری مثبت از خودش به‌جا بگذارد که دولتمردانش افرادی متخصص و البته متعهد باشند.

این فعال سیاسی افزود: حضور در کابینه، به خودیِ خود برای هر کسی وسوسه‌انگیز است و کمتر رجلی است که در طول فعالیت سیاسی خود به وزیر شدن فکر نکند. اما باید گفت، کسانی قابلیت حضور در تصمیم‌گیری در سطح کلان را دارند که کارنامه‌ای مرتبط با حوزه وزارتی داشته باشند. ما اکنون می‌توانیم به نمونه‌هایی اشاره کنیم که فقط حضور یک آدم غیرمرتبط، به تصمیم‌های هزینه‌سازی منجر شده است.

وی تصریح کرد: باید با درنظر گرفتن ضرب‌المثل معروف «هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند» در تعیین وزیران، به تخصص فرد، دقت کافی شود. متاسفانه در دولت‌های گذشته گاهی شاهد بودیم که کسی برای وزارتخانه‌ای معرفی می‌شد و بعد از اینکه مجلس به او رای عدم اعتماد داد، همان فرد برای تصدی‌گری وزارتخانه‌ای دیگری معرفی می‌شد و در کمال تعجب رای اعتماد نمایندگان مجلس را هم می‌گرفت؛ ناگفته پیداست که چنین رویه‌ای از اساس اشتباه است.

وزیر آموزش و پرورش دولتِ دهه شصت همچنین افزود: نکته دیگر هم اینکه، کابینه باید با هم هماهنگی بالایی داشته باشند و از آنجایی که امور مختلف دولت به هم ربط دارند، این‌گونه نباشد که وزیران باهم دچار اختلاف‌نظر و سلیقه‌هایی جدی باشند زیرا در چنین حالتی کابینه انسجام لازم را از دست خواهد داد و چنددستگی دولت موجب دوری جستن از کاهش مشکلات و در نتیجه توسعه خواهد شد. 

اکرمی درباره رویکرد مجلس به کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهوری نیز گفت: از آنجایی که تعامل قوا برای مدیریت صحیح امری ضروری است لازم است نمایندگان در جلسه رای اعتماد افراد معرفی شده را فقط براساس شایستگی‌های تخصصی قضاوت کنند و خدای ناکرده انگیزه‌های سیاسی و برخی از تسویه‌ حساب‌ها ملاک رای منفی یا مثبت نباشد. به‌طور مشخص درباره کابینه سیزدهم، مجلسی‌ها با در نظر گرفتن موقعیت خطیر کشور، شرایط را طوری رقم بزنند که دولت با ترکیبی کامل شروع‌ به کار کند.