۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » قرآن
  • شناسه : 34300
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۷
  • ارسال توسط :
فضیلت و خواص سوره عنکبوت
فضیلت و خواص سوره عنکبوت

فضیلت و خواص سوره عنکبوت

قرآن کتاب دینی مسلمانان است که از ۱۱۴ سوره تشکیل شده است و خواندن هر یک از این سوره‎‌ها خواص و برکاتی دارد.

سوره عنکبوت هشتاد و نهمین سوره‌ای است که به پیامبر (ص) نازل شده، ولی در مصحف بیست و نهمین سوره قرآن قرار گرفته است. این سوره ۶۹ آیه دارد و در مکه به پیامبر (ص) نازل شده است.

این سوره درباره توحید، نشانه‌های خدا در آفرینش، مبارزه با شرک سخن گفته و برای دلداری به مسلمانانِ کم‌تعداد در آغاز اسلام، سرنوشت برخی از پیامبران پیشین را گزارش کرده است.

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می‌شود (۱)


از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود، زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند (۲)

فضیلت سوره عنکبوت

آثار و برکات سوره

۱) درمان همه بیماری‌ها
از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه درد‌ها و بیماری‌ها از او زایل می‌شود.

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آن‌ها برداشته می‌شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره‌ای از آن نیست، غمگین نمی‌شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می‌یابند (۳)

۲) جهت آرامش و شرح صدر
نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می‌شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می‌شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می‌شود (۴)

پی نوشت:
(۱) مجمع البیان، ج ۸، ص ۵
(۲) ثواب الاعمال، ص ۱۰۹
(۳) تفسیرالبرهان، ج ۴، ص ۳۰۱
(۴) همان
منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»