۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » ریاست جمهوری » سیاست » شوراهای شهر و روستا
  • شناسه : 35634
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
  • ارسال توسط :
شورا‌ها نماد روشن مردم‌سالاری دینی و تحقق اراده مردم
شورا‌ها نماد روشن مردم‌سالاری دینی و تحقق اراده مردم

شورا‌ها نماد روشن مردم‌سالاری دینی و تحقق اراده مردم

دولت خود را ملزم به حمایت از شورا‌ها می‌داند.

مشکلی که با تعریف غربی توسعه‌یافتگی داریم این است که تعریف آن‌ها از انسان و نیاز انسان محدود به نظام اقتصادی و مادیات است، در حالی که باید به نیاز‌های معنوی و غیرمادی انسان‌ها نیز توجه داشت.

دکتررئیسی صبح امروز شنبه در همایش ملی روز شورا‌ها که با حضور ۳ هزار نفر اعضای منتخب شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، شورا‌ها را نماد روشن مردم‌سالاری دینی و تحقق اراده مردم دانست و از حمایت تمام قد دولت از این نهاد مدنی سخن گفت.
رئیس جمهور گفت: شورا‌ها هم ریشه در فرهنگ و مبنای دینی و قرآنی دارند و هم در قانون اساسی به امر شورا و تدبیر و خرد جمعی توجه ویژه شده است.
دکتر رئیسی با اشاره به ۴ عنصر اصلی شکل‌گیری امت، تصریح کرد: امت از ۴ ویژگی هدفدار بودن، امام و مقتدا داشتن، حرکت و پویایی برخوردار است و توقف و ایستایی در آن راه ندارد.
رئیسی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی همه نهاد‌ها برخاسته از رأی و اراده مردم هستند، اظهار داشت: از افتخارات جمهوری اسلامی این است که مبتنی بر اراده مردم و رأی عمومی است و مجموعه دولت و ملت و شورا‌ها دارای یک مقصد و مقصود هستند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از تجمیع دمکراسی و آرمان‌خواهی به عنوان ویژگی منحصر به فرد جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: امروز کسانی که مدعی دمکراسی هستند از برخی دولت‌هایی حمایت می‌کنند که حتی یکبار هم انتخابات در کشورشان برگزار نشده و مراجعه به آرای عمومی نداشته‌اند، در حالی که در کشور ما به طور متوسط هر سال انتخابات برگزار شده است، اما با وجود این شکل دمکراتیک بودن، مورد حقد و کینه دشمنان است.
دکتر رئیسی با بیان اینکه شورا‌ها به عنوان مجمعی از فرهیختگان و برجستگان و نمایندگان مردم ظرفیت عظیم و بی‌بدیلی دارند که می‌توانند کار‌های بسیاری انجام دهند، اظهار داشت: شورا‌ها با مردم و لایه‌های اجتماعی در ارتباط هستند و خواست و نیاز مردم را به خوبی می‌شناسند و راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات را می‌دانند.
رئیسی افزود: مجلس برخاسته از رأی مردم بوده و جایگاه خود را دارد، اما شورا‌ها نیز می‌توانند زمینه و بستر بسیاری از قوانین و تصمیمات را فراهم کنند، چرا که از نظام مسائل شهر و روستا و تنگنا‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آگاهند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایرادات توسعه‌یافتگی در برخی کشورها، اظهار داشت: امروز بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته در حوزه اقتصادی و تولیدی پیشرفت کردند، اما ممکن است در مسائل اجتماعی و اخلاق و معنویت موفق نباشند.
دکتر رئیسی افزود: مشکلی که با تعریف غربی توسعه‌یافتگی داریم این است که تعریف آن‌ها از انسان و نیاز انسان محدود به نظام اقتصادی و مادیات است، در حالی که باید به نیاز‌های معنوی و غیرمادی انسان‌ها نیز توجه داشت.
رئیسی با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی کار‌های زیادی انجام شده است، متذکر شد، کار‌های زیادی هم باید انجام شود و لذا نیازمند کار جمعی و مشارکت عمومی هستیم و بهترین مسیر برای فعال کردن و نقش دادن هر چه بیشتر به مردم، نهاد شوراهاست.
رئیس جمهور با اشاره به نقش شورا‌ها در تصمیم‌گیری‌های کلان گفت: مدیریت شهری و روستایی ابعاد مختلف دارد که یک بخش آن خدمات عمومی است و شورا‌ها باید در سایر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و رفع آسیب‌های اجتماعی که مردم را رنج می‌دهد هم نقش‌آفرین باشند.
دکتر رئیسی بر همین اساس از شورا‌ها خواست که تلاش کنند، شهرداری‌ها به سازمانی چابک و فعال تبدیل شوند و اگر کسی برای اشتغال به شورا‌ها مراجعه می‌کند و اعضای شورا‌ها نسبت به او احساس مسئولیت می‌کنند، به همین اندازه برای همه مردم و کشور نیز احساس مسئولیت کنند.
رئیس جمهور از ضرورت ثروت‌آفرینی در کشور نیز سخن گفت و اظهار داشت: شورا‌ها با برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تولید، ایجاد بازارچه‌های مرزی و توجه به اقتصاد دریا و اقتصاد گردشگری، توسعه فعالیت‌ها در حوزه آبزیان و رونق معادن و کشاورزی، می‌توانند ثروت‌های هنگفت موجود در کشور را از قوه به فعل برسانند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه دولت خود را ملزم به حمایت از شورا‌ها می‌داند، تأکید کرد: هر جا نیاز به اصلاحات ساختاری از طریق قانون‌گذاری باشد، دولت موضوع را از مجاری قانونی دنبال کرده و تلاش می‌کند وضعیت شورا‌ها در سال آینده با امسال متفاوت شود و این نهاد مردمی بیش از پیش ارتقا یابد تا شورا‌ها هم با تمام وجود از کشور و ملت حمایت کنند.