۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 28239
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۸:۲۷
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایران
شناسایی مبتلایان به واریانت امیکرون روز به روز در حال  افزایش است
شناسایی مبتلایان به واریانت امیکرون روز به روز در حال  افزایش است

شناسایی مبتلایان به واریانت امیکرون روز به روز در حال افزایش است

سویه امیکرون با شناسایی 194 مورد تشخیص قطعی بسرعت در حال افزایش است.

وقایع خبری/ در حالی که از یک و نیم ماه گذشته آمارهای ابتلا و موارد فوتی کرونا رو به افول گذاشته است دیروز با رکوردشکنی بی‌سابقه‌ای پس از گذشت ۶۶۶ روز، تعداد مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در کشور، به کمتر از ۲۵ نفر رسید.

آخرین بار ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۸، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران، ۲۱ نفر بوده است. با این همه موارد شناسایی مبتلایان به واریانت امیکرون روز به روز در حال افزایش است. معاون درمان وزارت بهداشت روز گذشته در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از روند افزایشی امیکرون و آماده باش مراکز درمانی در کشور خبر داد. با وجود این هنوز برای اعمال محدودیت‌های کرونایی تصمیم‌گیری نشده و مسئولیت اعمال هرگونه محدودیت بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.
به گفته سعید کریمی؛ تعداد مراجعان سرپایی با علائم مشکوک به کرونا با علائم تنفسی که به‌صورت روزانه مراجعه می‌کنند به حدود ۱۲۵۰ مورد رسیده که این میزان مراجعه از پیک قبلی بتدریج کم شده و در روزهای اخیر، افزایش قابل توجهی مشاهده نشده است. در حوزه تعداد بستری نیز، بعد از عبور از پیک، موارد بستری در حد ثابت در حدود ۵۸۰۰ مورد است که در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته است.
اگرچه به‌دلیل واکسیناسیون گسترده وضعیت ابتلا و بستری به ویروس کرونا در شرایط پایداری قرار دارد اما سویه امیکرون با شناسایی ۱۹۴ مورد تشخیص قطعی بسرعت در حال افزایش است. نظر کارشناسان حوزه سلامت بر این است عدد مبتلایان واقعی به واریانت امیکرون به‌دلیل سرعت سرایت‌پذیری ۴۰ برابری آن نسبت به سویه دلتا بیش از موارد رسمی شناسایی شده است. با وجود وضعیت آرام کرونایی در کشور، افزایش تعداد موارد امیکرون نگرانی مسئولان وزارت بهداشت را نیز در پی داشته است.
معاون درمان در این باره می‌گوید: «افزایش تعداد موارد امیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت‌پذیری امیکرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممکن است، فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند. مؤثرترین روش هم در پیشگیری از امیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دوز سوم واکسن است که توصیه می‌کنم، حتماً دوز سوم واکسن را افراد تزریق کنند.»
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری به برخی سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او درباره وضعیت اجرای نسخه الکترونیک در بیمارستان‌ها، گفت: در این زمینه مشکلاتی از روزهای اول بوده و هنوز هم وجود دارد، اما بتدریج در حال کاهش است. کسی که تاکنون دستی نسخه را می‌نوشته، اکنون باید تایپ کند که مقداری سرعت را کاهش می‌دهد، برق یا اینترنت قطع می‌شود، ممکن است حجم بیماران بالا باشد و مسیرهای ارتباطی نتوانند بخوبی اطلاعات را منتقل کنند و کندی ایجاد شود که رسانه‌ها در زمینه مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیکی گزارشاتی ارائه داده‌اند. با این حال وقتی یک پروژه ملی است و با تعداد بالایی از مراکز مواجهیم، باید مقداری فرصت دهیم تا به آنچه مطلوب است، برسیم.
کریمی در ادامه صحبت‌هایش، درباره بحث کمبود پزشک گفت: برای پزشکانی که در مناطق محروم ارائه خدمت انجام می‌دهند باید تسهیلاتی فراهم کنیم. البته هنوز بسته آن تصویب نشده است و به همین دلیل جزئیات آن را مطرح نمی‌کنم. درباره مناطق محروم هم ۳۰ درصد سهمیه مناطق محروم وجود دارد که از این طریق هم می‌توانیم به‌صورت بومی‌گزینی برای این مناطق پزشک جذب کنیم که در همان منطقه‌ای که هستند، ارائه خدمت کنند.
کریمی درباره بحث بیمارستان‌سازی در کشور و ایمنی بیمارستان‌ها گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده‌اند و ممکن است ۸۰ یا ۹۰ سال قبل ساخته شده باشند، به‌روز کردن این بیمارستان‌ها اقدامی است که باید انجام شود و معاونت توسعه در این زمینه عمل می‌کند.