۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات » کردستان
  • شناسه : 28127
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
  • ارسال توسط :
سنندج پایتخت کتاب ایران شد
سنندج پایتخت کتاب ایران شد

سنندج پایتخت کتاب ایران شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از معرفی شهر سنندج به عنوان «هفتمین پایتخت کتاب ایران» خبر داد

وقایع خبری / عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در آیین پایانی معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران که با حضور محمد مهدی اسماعیلی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مدون با همکاری نهاد‌های و سازمان‌ها دولتی و غیر دولتی فرهنگی، شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی و انتخاب شد.

وی اضافه کرد: شهر سنندج یکی از فرهنگی‌ترین شهر‌های ایران دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی ، هنری و رسانه‌ای است ، برگزاری جشنواره ها ، همایش‌ها و کنگره‌ها بزرگ ملی و بین المللی از جمله مهمترین دلایل دریافت نشان پایتخت کتاب ایران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود : در حال حاضر شهر سنندج دارای ۴۵ ناشر ، ۷۰ کتابفروشی ، هفت کتابخانه عمومی، ۶ کتابخانه دانشگاهی ، چهار مرکز مطالعات کردستان شناسی و پژوهشی و طرح‌های شاخص ارائه شده در شهر سنندج با مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ارائه شده است.

وی گفت : این طرحها شامل گردشگری کتاب در سطح شهرستان ، تبادل کتاب در پارک‌ها و پیاده راه‌های شهر سنندج ، جشنواره معرفی کودکان تصویرگر کتاب ، جایزه کتاب کودک ، زنگ کتابخوانی در مدارس ، جشن امضای نویسنده برای کتاب‌های تازه منتشر شده، راه اندازی ۱۴ کافه کتاب ، ساخت المان‌های مرتبط با کتاب ، آموزش مهارت کتابخوانی، راه اندازی کتابخانه مرکزی سنندج و کتاب اتوبوس و ده‌ها طرح پژوهشی و علمی در حوزه کتاب و کتابخوانی و برگزاری همایش و تجلیل از مشاهیر و نویسندگان برجسته شهر از جمله مهمترین طرح‌های ارائه شده به هیات داوران انتخاب ومعرفی پایتخت کتاب بود.
وی افزود: در شش دوره برگزاری معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران به ترتیب شهر‌های اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت.

پویش‌های کتابخوانی موثر در انتخاب پایتخت کتاب 

مدیر کل کتابخانه های عمومی کردستان هم افزود : انتخاب سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران به دلیل راه اندازی پویش های مختلف در جهت ترویج کتاب خوانی ، استفاده از ظرقیت های فرهنگی و ایده های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتابخوانی بوده است.
محمد مخدومی اضافه کرد: انتخاب سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران خبری بسیار مسرت بخش و ارزنده است و مسئولیت فعالان حوزه فرهنگ به ویژه در بخش کتاب و کتابخوانی را بسیار بیشتر می کند.

وی همراهی و هماهنگی دستگاه های فرهنگی را در بهره گیری از ظرفیت های یالای فرهنگی استان موثر برشمرد و افزود: نویسنندگان، ناشران و نهادهای مردمی نیز در این راستا می توانند با فعالیت های خلاقانه و اقدامات اثرگذار شایستگی های این استان فرهنگی را بیش از پیش نشان دهند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: کتابخانه های عمومی استان کردستان از تمام ظرفیت های خود به منظور ارتقای فعالیت های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده می کند و در این راستا دست فعالان این حوزه را برای ارتقای شاخص های مطالعه در سطح استان به گرمی می فشارد.

هیات داوران از بین ۱۹۲ شهر سنندج را به عنوان برگزیده انتخاب کرد و لوح و تندیس هفتمین پایتحت کتاب ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دکتر فتحی به نمایندگی از مردم استان کردستان تقدیم شد.