۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » فعالیتهای دینی » قرآن » قزوین » هنر و ادبیات آیینی
  • شناسه : 22744
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
  • ارسال توسط :
روستاهای برتر قرآنی استان قزوین معرفی شدند
روستاهای برتر قرآنی استان قزوین معرفی شدند

روستاهای برتر قرآنی استان قزوین معرفی شدند

روستای شهید آباد از شهرستان آوج ، روستای حصارخروان از شهرستان البرز و روستای هرایین از شهرستان آوج اول تا سوم شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: هیئت انتخاب روستاهای برتر قرآنی از بین روستاهایی که در سامانه مربوطه ثبت نام کردند براساس شاخص‌های معین، روستاهای برگزیده را انتخاب کرد.

به گزارش”وقایع خبری” به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، محمد حسین اسماعیلی اظهار کرد: با رأی هیئت انتخاب روستاهای برتر قرآنی در استان، روستای شهید آباد از شهرستان آوج با ۵۸ امتیاز، روستای حصارخروان از شهرستان البرز با ۵۶ امتیاز و روستای هرایین از شهرستان آوج با ۳۶ امتیاز اول تا سوم شدند.

وی گفت: هیئت انتخاب روستاهای برتر قرآنی استان با برگزاری نشستی از بین روستاهایی که در سامانه مربوطه ثبت نام کردند بر اساس شاخص‌های تعیین شده و امتیازهایی که کسب کرده بودند، روستاهای برگزیده را انتخاب کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: روستاهای برتر استان به دبیرخانه انتخاب روستای برتر قرآنی ایران معرفی و با روستاهای برتر کشوری رقابت می‌کنند.

اسماعیلی افزود: این طرح ملی با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معیارهای روستای قرآنی گفت: معیار سنجش در دو بخش عمومی و تخصصی انجام و اولویت با روستاهایی بود که در مباحث آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویج قرآن کریم و شاخص‌های کیفی فعال‌تر بودند. شاخص‌های تخصصی سه دسته و شامل شاخص آموزشی و پژوهشی، شاخص تبلیغی و ترویجی و شاخص‌های کیفی بودند. در شاخص آموزشی و پژوهشی، برخورداری از مؤسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیئت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن‏، قرآن‌آموز (دوره‌های آموزش قرآن)، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا مورد نظر قرار گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: در شاخص تبلیغی و ترویجی، مواردی چون برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن‏، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی (شهرستانی، استانی و ملی)، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی مورد نظر بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: در این طرح رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در روستا) سبک زندگی، کاهش جرایم اجتماعی و بزهکاری) و برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ (مصوب شورای اسلامی روستا) بررسی شد. شاخص‌های کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در فضای عمومی روستا (سبک زندگی اسلامی، کاهش جرایم اجتماعی، بزهکاری و …)، برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المان‌های محیطی مرتبط است و در تمامی این موارد امتیاز شاخص‌ها به نسبت جمعیت روستا محاسبه شد که این شاخص‌ها شامل شهدا و ایثارگران روستا‏، علما و نخبگان فرهنگی و دینی، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا بود.