۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 30387
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
  • ارسال توسط :
رتبه‌بندی معلمان از شهریور سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود
رتبه‌بندی معلمان از شهریور سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود

رتبه‌بندی معلمان از شهریور سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود

۲۶ تغییر روی موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان انجام شده است.

بیش از ۱۲ سال است که مسأله رتبه‌بندی معلمان با وعده‌هایی از جمله زمان اجرا و بهانه‌هایی از جمله بودجه مواجه شده است. بارها معلمان در سراسر کشور خواستار اجرای درست رتبه‌بندی از لحاظ منزلت و معیشتی شده‌اند. در نهایت سال جاری به گفته امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس، این موضوع در مجلس شورای اسلامی دنبال شد و بنا شد که رتبه‌بندی در شهریور امسال اجرا شود. شادمهر در این باره گفته است: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.
علاوه بر اینها علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته درباره آخرین تصمیمات اجرای رتبه‌بندی معلمان گفته است: مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال جاری تخصیص یافته و از شهریور سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد. رتبه‌بندی معلمان در ۲۵ اسفند سال ۹۹ توسط دولت وقت تقدیم مجلس شد و کمیسیون آموزش مجلس حدوداً یک سال روی آن کار کرد. در این لایحه تغییرات اساسی به نفع معلمان اعمال شد و نهایتاً در اواخر سال ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.
وی با بیان اینکه حدود ۲۶ تغییر روی موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان انجام شده است، گفت: در بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان حدود ۲۶ تغییر اعمال شد تا در نهایت یک آیین‌نامه روان و خوبی تدوین شد. روز گذشته دومین جلسه کمیسیون دولت برگزار می‌شود و احتمالاً موانع نهایی رفع شده و مصوبه کمیسیون به هیأت دولت ارسال خواهد شد. بعد از آن هیأت دولت آیین‌نامه را ابلاغ کرده و شاید در جلسه چهارشنبه دولت ابلاغ شود. سپس حدوداً تا اواخر خرداد این رتبه‌هایی که هیأت‌های ممیزه براساس سوابق معلمان که شامل ۸۳۰ هزار نفر می‌شود، اعلام خواهد شد.
منادی درخصوص میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای رتبه‌بندی گفت: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای رتبه‌بندی طبق بودجه برنامه‌ریزی شده برای سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان است و بودجه برای اجرای رتبه‌بندی از شهریور سال گذشته به بعد وجود دارد.
وی همچنین درباره اینکه از چه زمانی افزایش حقوق معلمان اعمال می‌شود، توضیح داد: قرار بود افزایش حقوق‌ها همزمان با رتبه‌بندی باشد که اکنون افزایش ۱۰ درصدی مصوب بودجه برای کارکنان دولت برای معلمان هم اعمال شده و زمانی که رتبه‌بندی اجرایی شود، آن موضوع هم در حقوق اعمال خواهد شد. میزان افزایش‌ها بر اساس رتبه‌بندی و ۱۰ درصد افزایش کارکنان دولت از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان درخواست‌های معلمان اعمال شده و معوقات هم از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و پرداخت خواهد شد.
لازم به ذکر است که پیش‌تر احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره بودجه مورد نیاز برای اجرای رتبه بندی مبلغی بالغ بر حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان را عنوان کرده بود اما امسال به گفته علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس این مبلغ به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در حالی که در دولت قبل پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده بود.