۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » انتخابات » سیاست » شورای نگهبان
  • شناسه : 36750
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
  • ارسال توسط :
دفاتر استانی شورای نگهبان برای انتخابات آماده شوند
دفاتر استانی شورای نگهبان برای انتخابات آماده شوند

دفاتر استانی شورای نگهبان برای انتخابات آماده شوند

ناظران در شهر‌ها و روستا‌ها باید به خوبی آموزش ببینند و با وظایف نظارتی خود دقیق آشنا شوند.

دکتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در نشستی که با حضور مسئولان ستادی و دفاتر نظارت و بازرسی استان‌ها در تهران برگزار شد، بر ضرورت آمادگی دفاتر استانی برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۲ تاکید کرد.

دفاتر استانی شورای نگهبان برای انتخابات آماده شوند

وی بیان داشت: با توجه به برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ضروری است کلیه همکاران در ادارات کل استان‌ها، سرپرستان دفاتر شهرستانی و کلیه همکاران شبکه نظارت، با آمادگی کامل در چارچوب قانون به وظیف قانونی عمل نمایند.

دکتر صادقی‌مقدم با تأکید بر راهبرد‌های اعلامی مقام معظم رهبری مبنی بر راهبرد سلامت، راهبرد امنیت، راهبرد مشارکت و راهبرد رقابت نکاتی درخصوص هر یک از راهبرد‌ها بیان کرد.

وی با تأکید بر اینکه هر یک از این راهبرد‌ها مستلزم انجام تکالیفی توسط دستگاه‌های مختلف است به حوزه سلامت انتخابات و ارتباط آن با شورای نگهبان نقش نظارتی آن پرداخت.

وی افزود: بدیهی است در راهبرد‌های دیگر نیز شورای نگهبان وظایف فرعی دارد و برگزاری انتخابات در محیطی امن با توجه به نقش‌آفرینی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی از مسائل ضروری است.

معاون اجرایی و امور انتخابات خاطرنشان کرد: حضور داوطلبان شایسته در چارچوب قانون و معرفی آن‌ها به مردم از سوی گروه‌ها و احزاب و جریانات سیاسی و احساس مسئولیت شهروند نسبت به سرنوشت خود از جمله مواردی است که به راهبرد مشاکرت و راهبرد رقابت کمک شایانی می‌کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت خود، اهانت به قرآن در کشور سوئد را محکوم کرد و دلیل انجام این اقدامات هتاکانه را هراس دولت‌های غربی از تأثیر نفوذ اسلام در جهان و به ویژه در قاره اروپا عنوان کرد و در این رابطه به پیش‌بینی اندیشکده‌هایی از کشور‌های غربی درباره جمعیت مسلمانان در آینده جهان و اروپا اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی اندیشکده‌های مذکور حاکی از این است که تا آینده‌ای نزدیک جمعیت مسلمانان جهان از جمیعت مسیحیان در جهان پیشی خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گفته شده است که تا یک دهه دیگر از هر سه نفر جمعیت سوئد یک نفر مسلمان خواهد بود و جمعیت مسلمانان در کشور‌های انگلیس و فرانسه از ۱۸ درصد عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به آیه ۸ سوره مبارکه صف بیان داشت که علی‌رغم تلاش معاندان، خداوند نور قرآن را با تمام و کمال در جهان اشاعه خواهد داد.

وی گفت: به‌طور قطع اقدام این فرد هتاک با هدایت سرویس‌های جاسوسی و دشمنان نظام اسلامی از جمله منافقین کوردل صورت گرفته است؛ اگرچه با عنایت الهی این اقدام موجب اشاعه هرچه بیشتر اسلام و احکام قرآن شده و خواهد شد.

دکتر صادقی‌مقدم ضمن تقدیر از تلاش سربازان گمنان امام زمان عج‌الله تعالی فرجه الشریف بیان کرد: علی‌رغم تلاش دشمن در ۴۴ سال گذشته و توطئه‌ها و فتنه‌ها برای نابودی انقلاب اسلامی و تلاش منافقین کوردل، دولت آلبانی ناگزیر از حمله به ئایگاه آن‌ها شد و اطلاعات آن‌ها را در اختیار وزارت اطلاعات قرار داد.

یک بخش دیگر از صحبت‌های دکتر صادقی‌مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان ارائه نکات و توصیه‌هایی درباره برگزاری انتخابات ۱۴۰۲ بود. وی در ابتدا بیان کرد: ممکن است طرح اصلاح قانون انتخابات به نتیجه برسد و تبدیل به قانون شود. مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی باید برای برگزاری انتخابات طبق قانون جدید کسب آمادگی کنند.

دکتر صادقی‌مقدم همچنین تاکید کرد: نظارت بر انتخابات باید موثر باشد. شورای نگهبان یک نهاد مستقل و بی‌طرف است و باید این شأن و جایگاه به درستی حفظ شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان خطاب به مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی استان‌ها بر لزوم تسهیل در امر رای دادن مردم تاکید کرد و گفت: به منظور تسهیل رأی دادن مردم، مجریان انتخابات باید امکاناتی فراهم کنند تا اقشار مختلف مردم به آسانی در انتخابات شرکت کردند. صندوق‌های اخذ رای به صورت ثابت و سیار در مکان‌های مختلف وجود داشته باشد و در صورت لزوم شعب اخذ رای افزایش یابد.

وی در خصوص مشکل کمبود تعرفه هم عنوان کرد: با تمهیداتی که در وزارت کشور تدارک شده است، اقدامات فرمانداران و مجریان انتخاباتی موضوع کمبود تعرفه رأی تا حدودی رفع شده است. بدیهی است شورای نگهبان نیز بر تضمین این امر نظارت می‌کند.

دکتر صادقی‌مقدم همچنین خطاب به حاضران در جلسه گفت: ناظران در شهر‌ها و روستا‌ها باید به خوبی آموزش ببینند و با وظایف نظارتی خود دقیق آشنا شوند. سرناظران نیز باید نظارت به‌هنگام داشته باشند. اگر در شعبه‌ای مشکلی پیش آمد، سرناظران باید به سرعت حضور یابند و مشکل را حل کنند تا مشکلات دیگری پیش نیاید. ناظران نیز در اتفاقات بردباری داشته باشند و با احترام با مجریان، داوطلبان و نمایندگانشان و… رفتار کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان بر لزوم همکاری مسئولان دفاتر نظارتی با فرمانداران و مدیران اجرایی استان‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: ضمن حفظ استقلال باید تلاش کرد تا بین ناظران و مجریان در چارچوب قانون همدلی به وجود آید.

وی در پایان عنوان کرد که دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها باید با برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی و توجیهی و اجرای تمرینات انتخاباتی، آماده برگزاری انتخابات در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ شوند.