۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » پژوهش » جامعه » دولت
  • شناسه : 3548
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
  • ارسال توسط :
در سال تحصیلی جدید باید  هزینه کردها منطقی باشد
در سال تحصیلی جدید باید  هزینه کردها منطقی باشد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری :

در سال تحصیلی جدید باید هزینه کردها منطقی باشد

در مقطع تحصیلات تکمیلی نیازمند ساماندهی پایان نامه‌ها بر اساس موضوعات خاص هستیم

پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور صبح شنبه با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، زاهدی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه، داوود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی در قزوین آغاز شد.

منصور غلامی در این همایش گفت: ما امروز در شرایط ویژه ای از دوره آموزش عالی قرار گرفته‌ایم و این وضعیت ایجاب می‌کند تا کارهای خاصی را در اولویت قرار دهیم و اگر نتوانیم درست رفتار کنیم هزینه آیندگان را بیشتر کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: این تحول و عبور از یک مرحله و حرکت به سمت بهبود و تقویت فعالیت آموزش عالی کشور ضروری است تا بتوانیم نیازهای روز را تأمین کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری تصریح کرد: با جرأت باید اذعان کرد ما در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی توانسته‌ایم آموزش عالی کشور را از نو بسازیم به گونه‌ای که آموزش عالی در دوره اول در دهه ۶۰ وظیفه اش تربیت نیروی انسانی بود و در هر سطح و مقطعی به همت مدیران کشور این کار صورت گرفت.

وی افزود: در اواسط دوره دوم در دهه ۷۰ همه نیازها را با امکاناتی که در اختیار داشتیم تأمین کردیم و در گام بعدی توانستیم در دهه هفتاد توسعه تحصیلات تکمیلی را محقق کنیم و در این زمان جایگاه ما در مجامع بین المللی تقویت شد.

وزیر علوم یادآور شد: از آنجا که نظام اسلامی به صورت جدی به علم اهمیت داد توانستیم در میان کشورهای علمی جهان جایگاه شایسته ای کسب کنیم و توانمندی خود را نشان دهیم و از دهه ۸۰ تا ۹۰ نیز تحول اساسی در به کارگیری نتایج علمی دانشگاهی صورت گرفت و شاهد افزایش مقالات خود در نشریات بین المللی بودیم.

غلامی گفت: در حال حاضر با داشتن ۴۳ پارک علم و فن آوری در کشور، ۱۹۶ مرکز رشد دانشگاهی، ۵ هزار شرکت دانش بنیان توانسته‌ایم ایده‌های منبعث از یافته‌های علمی را در قالب گروه‌های مختلف به سمت تولید ثروت و ایجاد اشتغال هدایت کنیم.

وی بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری توانسته‌اند در حمایت از راه اندازی بیشتر شرکت‌های موفق حرکت کنند و هرچند این کار نوپاست اما با حمایت‌های صورت گرفته مسیر تعالی در پیش گرفته شده است.

غلامی اظهار داشت: در گذشته همواره دانش آموختگان دانشگاهی دنبال استخدام در ادارات و پشت میز نشینی بودند اما با محدود شدن ظرفیت‌های استخدامی امروز به سمت تخصصی شدن رفته‌اند و دانشجویان به دنبال ادامه مسیر در رشته تخصصی خود و ارتباط با صنعت و تولید هستند که این کار ارزشمند است.

وزیر علوم اضافه کرد: مهارت آموزی در دانشگاه‌ها جدی گرفته شده و این حرکت باید توسعه پیدا کند و به سمت استفاده از علم در حل مشکلات کشور پیش برویم.

وی بیان کرد: در گذشته شاید صاحبان صنعت نیز در استفاده از ایده‌های دانشگاهی کمتر رغبت نشان می‌دادند اما امروز این رویکرد تغییر کرده و زمینه ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت مهیا شده است.

وزیر علوم گفت: همچنین توسعه دانش و فن آوری جدید در سطوح مختلف جدی گرفته شده و توانسته‌ایم از سال گذشته تاکنون کارهای خوبی در حمایت از تولید برداریم.

غلامی اضافه کرد: نظارت بر کارهای پژوهشی دانشجویان، توجه به اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها، جلوگیری از تقلب علمی در اولویت مسئولان دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی اظهار داشت: گرایش شدید به کسب مدارک دانشگاهی بدون هیچ زحمتی متأسفانه موجب بروز تقلب علمی شده و شاهد تخلف در این عرصه و بازگشت برخی مقالات علمی از خارج بودیم و این آسیب بهانه به دست کسانی داد که خواهان ارتقای علمی ایران نیستند و با استفاده از آن به دنبال تخریب وجهه علمی ما هستند که با تصویب قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس امیدواریم جلوی آن گرفته شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری اظهار داشت: از اعضای هیئت علمی انتظار داریم با نظارت بر انجام مطلوب کارهای پژوهشی دانشجویان خود از بروز هرگونه تخلف احتمالی جلوگیری کنند.

غلامی با اشاره به کاهش استقبال دانش آموزان از گرایش به رشته‌های علوم پایه و انسانی تصریح کرد: متأسفانه با نگاه اقتصادی برخی والدین و جوانان به برخی رشته‌ها شاهد کاهش تعداد ورودی به رشته‌های علوم پایه و انسانی هستیم که باید بتوانیم با ایجاد مشوق‌های مناسب جاذبه‌های مناسبی ایجاد کنیم تا شاهد حضور دانش آموزان مستعد در رشته‌های پایه باشیم.

وی بیان کرد: تهدید کاهش ورود به رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و حتی فنی و مهندسی جدی است و باید برای آن تدبیر شود و در این اجلاس فرصتی برای پرداختن به این مسائل مهم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: در حوزه تحصیلات تکمیلی نگاه به یک طرح و برنامه جدید و راه اندازی رشته‌های بین رشته‌ای با استفاده از تجربه دیگر کشورها ضروری است.

غلامی اضافه کرد: برای صرفه جویی در وقت، هزینه و سرمایه‌های انسانی باید مروری دوباره بر رشته‌های موجود داشته باشیم و آن را بر اساس نیازها و ظرفیت‌های کنونی تعریف و تدوین کنیم و تطبیق دهیم و این کار نیازمند تحول در برخی دروس است.

وی ساماندهی پایان نامه‌ها را از دیگر اولویت‌های دانشگاهی دانست و تصریح کرد: در مقطع تحصیلات تکمیلی نیازمند ساماندهی پایان نامه‌ها بر اساس موضوعات خاص هستیم و باید هدف گذاری کنیم تا پایان نامه‌ها کاربردی باشد و دادن عناوین متعدد برای آنها هدر دادن سرمایه‌های کشور است.

وزیر علوم گفت: در شرایط محدودیت منابع مالی باید دانشگاه‌ها برای هزینه کرد مالی خود هدف گذاری و برنامه داشته باشند و در سال تحصیلی جدید باید هزینه کردها منطقی باشد.

وی یادآور شد: اگر دانشگاهی با دستگاه اجرایی و یا واحد صنعتی قراردادی منعقد کرد باید از مشوق‌های مالی و علمی برخوردارشده و زمینه تقویت گروههای تحقیقاتی فراهم شود.

غلامی اظهار داشت: خوشبختانه ارتباط صنعت و دانشگاه روال خوبی دارد و قراردادهای خوبی تاکنون منعقد شده که ضمن حمایت از این کار لازم است نظارت بیشتری در آنها صورت گیرد.وی بیان کرد: در کنترل ظرفیت تحصیلات تکمیلی باید جدی باشیم و مراقبت کنیم مسیر تعریف شده از اهداف دانشگاهی فاصله نگیرد.

این اجلاس امروز و فردا در قزوین ادامه دارد.