۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » سینما و تئاتر
  • شناسه : 24191
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۱۸
  • ارسال توسط :
در انتظار یک شب رؤیایی
در انتظار یک شب رؤیایی

در انتظار یک شب رؤیایی

«قهرمان» اصلی‌ترین گزینه نخل طلای کن است.

هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن شب گذشته پس از یک ماراتن ۱۱روزه خاتمه یافت

مراسم پایانی این جشنواره نیز شب گذشته ساعت۱۹:۲۵ به‌وقت کن (۲۱:۵۵ به‌وقت تهران) برگزار شد و این جشنواره سرانجام برندگان خود را شناخت. جوایز بخش‌های نوعی نگاه و ۲هفته کارگردانان نیز یک روز قبل از مراسم پایانی مشخص شدند. در روزهای اخیر و پیش از برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز اصلی هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن به برترین برگزیدگان این جشنواره، منتقدان در بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نظرات خود را پیرامون بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگران مرد و زن همراه با پیش‌بینی‌های خود درباره برندگان احتمالی نخل طلا ارائه دادند.


رقابت با ژاپن و فرانسه
قریب به اتفاق اغلب پیش‌بینی‌ها حکایت از انتخاب فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی به‌عنوان بهترین فیلم این دوره از جشنواره و برنده جایزه نخل طلای کن دارد. براساس نظر اغلب منتقدان، «ماشینم را بران»، «حافظه» (Memoria)، «تیتان» و «پاریس منطقه ۱۶» نیز از رقبای اصلی فیلم فرهادی هستند؛ این مسئله شاید به نوعی بیانگر رقابتی میان آسیا و فرانسه برای کسب برترین جایزه جشنواره کن باشد.
منتقدان برخی از نشریات معتبر همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که جایزه نخل طلای بهترین بازیگر مرد به‌احتمال زیاد به امیر جدیدی اهدا خواهد شد؛ البته مطابق پیش‌بینی‌ها آدام درایور، بازیگر فیلم «آنت» هم یکی از گزینه‌های اصلی دریافت جایزه نخل طلا در رشته بهترین بازیگر مرد بود.

برندگان بخش نوعی نگاه کن
یک روز پیش از برگزاری مراسم اختتامیه هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن، بخش‌های «نوعی نگاه» و «۲هفته کارگردانان» نیز برندگان خود را شناختند. برندگان بخش نوعی نگاه طی مراسمی که روز جمعه در سالن نمایش «دبوسی» شهر کن برگزار شد، معرفی شدند. فیلم سینمایی «بازکردن مشت‌ها» به کارگردانی کایرا کووالنکو ساخت روسیه، برترین جایزه را در بخش رقابتی «نوعی نگاه» جشنواره کن۲۰۲۱ دریافت کرد. در این فیلم داستان زن جوانی روایت می‌شود که تصمیم می‌گیرد از پیش خانواده خویش فرار کند.
فیلم «آزادی بزرگ» به کارگردانی سباستین میس ساخته کشور اتریش، جایزه هیأت داوران و فیلم رازآلود «بره» به کارگردانی ولادیمیر یوهانسون از کشور ایسلند با بازی نومی راپیس نیز جایزه نوآوری در بخش نوعی نگاه را دریافت کرد. دوره گذشته و در سال۲۰۱۹، جایزه اصلی این بخش به فیلم پرتغالی «زندگی نامرئی ائورویدیسه گاسمائو» به کارگردانی کریم آینوز رسیده بود. جایزه «شجاعت» بخش نوعی نگاه نیز به فیلم سینمایی «مدنی» ساخته تئودرا آنا می‌های رسید و «مادر خوب» هم جایزه تیم بازیگری را دریافت کرد. نشان ویژه بخش نوعی نگاه امسال نیز به فیلم «دعا برای مسروقه» ساخته تاتیانو هوپزو اهدا شد.
بخش نوعی نگاه امسال با فیلم «اونودا- ۱۰٫۰۰۰شب در جنگل» به کارگردانی آرتور هاریری افتتاح شده بود. این فیلم در مورد سربازی ژاپنی است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم حاضر نشد خود را به نیروهای متفقین تسلیم کند. ریاست هیأت داوران این دوره از بخش نوعی نگاه کن را آندریا آرنولد، کارگردان بریتانیایی برعهده داشت. فیلم مستند «گاو» آخرین اثر این کارگردان نیز در بخش غیررقابتی جشنواره کن حضور داشت. فیلم‌های «بایوی آبی» با موضوع مهاجرت به کارگردانی جاستین کوهن، با بازی آلیسا ویکاندر، «پس از یانگ» فیلم علمی – تخیلی ساخته کاگونادا با بازی کالین فارل و جودی ترنر- اسمیت و «زنان اشک نمی‌ریزند» با بازی ماریا باکالووا که پیش‌تر نیز در سری جدید فیلم بورات بازی کرده بود نیز ازجمله فیلم‌های مطرح در فهرست فیلم‌های بخش نوعی نگاه بودند.

 فیلمساز ایتالیایی برنده «۲هفته کارگردانان»
جوناس کارپینانو، نویسنده-کارگردان ایتالیایی برای فیلم «کیارا» به‌عنوان برنده جایزه بهترین فیلم اروپایی کن انتخاب شد. وی سال۲۰۱۷ نیز با فیلم قبلی خود «چامبرا» که مارتین اسکورسیزی تهیه‌کننده‌اش بود نیز جایزه ۲هفته کارگردانان را برده بود. فیلم «کیارا» درباره دختر ۱۵‌ساله‌ای است که خانواده‌اش پس از آنکه پدرش خانواده‌ آنها را در کالابریا رها می‌کند، از هم می‌پاشد. پدر کیارا درواقع مظنون به عضویت در یک گروه جنایتکار است. دومین جایزه بخش ۲هفته کارگردانان به ونسان مائل کاردونا به‌خاطر ساخت فیلم «ضربان مغناطیسی» اعطا شد. این جایزه از سوی انجمن نویسندگان فرانسه اهدا می‌شود. این فیلمساز سال۲۰۱۰ با فیلم کوتاه «هرجایی بیرون از جهان» در بخش «سینه‌فونداسیون» جشنواره کن حضور یافته بود. امسال بخش ۲هفته کارگردان‌های کن میزبان فیلم‌های گروهی کارگردانان جوان بود و ۱۰ فیلم از ۲۳ فیلمی که در این بخش به نمایش درآمد، نخستین فیلم این کارگردانان بود. پناه پناهی، فرزند جعفر پناهی نیز با نخستین فیلم بلند خود «جاده خاکی» در این بخش حضور داشت. این فیلم نخستین نمایش خود را در بخش ۲هفته کارگردانان جشنواره کن تجربه کرد.

«قهرمان» ؛ شانس اصلی نخل طلا از نظر منتقدان
ای‌بی‌سی نیوز در جمله سایت‌هایی است که شانس فیلم اصغر فرهادی برای بردن نخل طلای کن را بیشتر از سایر فیلم‌ها دانسته است. جیک کویل، منتقد مهمان این سایت که اغلب نقدهای خود را در آسوشیتدپرس می‌نویسد، در این‌باره نوشته است: هیأت داوران هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن به ریاست اسپایک لی، برنده نخل طلای این دوره از جشنواره را مشخص خواهد کرد. در این دوره هیأت داوران باید برنده را از میان ۲۴فیلم حاضر در بخش رقابتی انتخاب کنند. اگرچه تصمیم نهایی هیأت داوران تا زمان برگزاری مراسم اختتامیه، محرمانه خواهد بود و کسی از آن اطلاعی نخواهد داشت؛ با این حال از دست‌کم ۲۴ساعت پیش از برگزاری مراسم پایانی، بازار گمانه‌زنی درباره فیلم برتر و برنده جایزه نخل طلای کن آغاز می‌شود. امسال در بخش رقابتی جشنواره فهرستی از فیلم‌های قوی از تعداد زیادی کارگردان برتر در عرصه بین‌المللی نمایش داده شد، اما تا‌کنون به‌نظر می‌رسد هیچ فیلمی نتوانسته باشد به‌طور ویژه توجه اعضای هیأت داوران را به‌خود جلب کند. در این میان اما فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی که در آن موضوعات پرچالش و به‌روزی نظیر «آبرو» و «شبکه‌های اجتماعی» به تصویر کشیده شده به‌نظر می‌رسد در کنار فیلم «لینگویی» ساخته ماهامات- صالح هارون از چاد که در آن به موضوع سقط جنین پرداخته می‌شود و فیلم «حافظه» (Memoria) ساخته آپیجتاپونگ ویراستاکول، کارگردان تایلندی با بازی تیلدا سوئینتن و فیلم «تیتان» ساخته ژولیا دوکورنو، کارگردان فرانسوی از شانس بالایی برای کسب جایزه نخل طلا برخوردار باشد. «راکت قرمز» ساخته شان بیکر و فیلم «ماشینم را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی با اقتباس از رمانی به همین نام اثر هاروکی موراکامی نیز می‌توانند در میان گزینه‌های احتمالی دریافت‌کننده نخل طلا باشند.

فیلم‌های «ژاک اودیار»، «نانی مورتی» و «برونو دومون» رقیب قهرمان نمی‌شوند

استیو پاند در «د رپ» نوشته است: لزوما هیأت داوران هفتادوچهارمین دوره جشنواره کن از میان فیلم‌هایی که نظر منتقدان را بیشتر به‌خود جلب کرده، فیلم برنده جایزه نخل طلا را انتخاب نخواهند کرد. امسال خیلی از توجه‌ها به فیلم «تیتان» ساخته ژولیا دو کورنو، «بندتا» ساخته پل ورهوفن و فیلم «آنت» به کارگردانی لئو کاراکس جلب شده است. با این حال آیا هیچ‌یک از این فیلم‌ها می‌توانند نظر هیأت داوران به ریاست اسپایک لی و با حضور بازیگرانی نظیر مگی گیلنهال، ملانی لوران، مایلن فارمر، طاهر رحیم، کانگ هو سونگ و کارگردانانی مانند ماتی دیوپ، جسیکا هوسنر و کلبر مدونکا فیلهو را به‌خود جلب کنند؟ به‌نظر می‌‍‌رسد حتی با نمایش فیلم‌های «بخش سیزدهم پاریس» به کارگردانی ژاک اودیار، «سه طبقه» به کارگردانی نانی مورتی که یک جایزه نخل طلا را در کارنامه خود دارد و فیلم «فرانسه» به کارگردانی برونو دومون، فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی که یک درام اخلاقی نیز محسوب می‌شود، محبوب‌ترین گزینه‌ هیأت داروان هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن برای دریافت نخل طلا باشد. فرهادی پیش‌تر جوایزی را در رشته بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن به‌خاطر فیلم «فروشنده» از آن خود کرده بود، اما او تا‌کنون برنده جایزه نخل طلای بهترین فیلم این جشنواره نشده است.
فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی از میان۲۴فیلم حاضر در بخش رقابتی، پانزدهمین فیلمی بود که در سالن اصلی «کاخ لومیر» نمایش داده شد؛ با این حال به تشخیص بسیاری از تماشاگران و منتقدان یکی از نامزدهای اصلی دریافت جایزه نخل طلای کن قلمداد شد. اگرچه فیلم «قهرمان» در جدول منتقدان در رده چهارم فیلم‌های خیلی خوب جشنواره کن و پس از فیلم‌های «آنت»، «بندتا» و «ماشینم را بران» و هم‌امتیاز با فیلم «کوپه شماره ۶» به کارگردانی جوهو کاسمانن بود، اما بسیاری بر این باورند که «قهرمان» اصلی‌ترین گزینه نخل طلای کن است؛ چراکه برآورد می‌شود نظر هیأت داوران کن درباره فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی بسیار مساعد باشد و از سویی دیگر بارها پیش آمده که نظر هیأت داوران با نظر منتقدان انطباق نداشته باشد.

*آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

به انتخاب وقایع خبری