۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » فعالیتهای دینی » قزوین
  • شناسه : 34712
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۵۰
  • ارسال توسط :
درخشش قزوین در همایش ملی «سیمای شاهچراغ (ع) در تعزیه»
درخشش قزوین در همایش ملی «سیمای شاهچراغ (ع) در تعزیه»

درخشش قزوین در همایش ملی «سیمای شاهچراغ (ع) در تعزیه»

هم اکنون ۶۲۰ نفر در انجمن تعزیه شهر قزوین عضویت دارند.

وقایع خبری: رئیس انجمن تعزیه استان قزوین از کسب رتبه نخست تیم تعزیه‌خوانی استان قزوین در دومین همایش ملی «سیمای شاهچراغ (ع) در تعزیه» خبر داد.

حشمت الله اسلامی، رئیس انجمن تعزیه استان قزوین با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی «سیمای شاهچراغ (ع) در تعزیه»، اظهار کرد: این همایش با حضور ۲۵ گروه تعزیه از ۱۸ استان کشور به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: تیم تعزیه استان قزوین با عنوان «تعزیه علمدار کربلا» متشکل از ۱۲ نفر شامل ۱۰ اجرا کننده بود که توانست در این همایش رتبه نخست را به خود اختصاص دهد و استان زنجان و کرمان هم توانستند در جایگاه دوم و سوم قرار بگیرند.

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین تصریح کرد: قزوین از دیرباز خاستگاه هنر تعزیه‌خوانی بوده و مردم استان هر ساله در مناسبت‌های مختلف به ویژه در ماه‌های محرم و صفر با برگزاری مراسم تعزیه عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) نشان می‌دهند.

اسلامی تأکید کرد: از جمله تیم‌های تعزیه‌خوانی برجسته استان در روستای بکندی، حصارخروان، رزجرد و شینگل است و در شهر قزوین هم مراسم تعزیه‌خوانی همه ساله در منزل شهید عباس بابایی با حضور عاشقان و شیفتگان مکتب اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود.

رئیس انجمن تعزیه استان قزوین تصریح کرد: انجمن تعزیه استان قزوین سال ۹۴ تشکیل شد و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، تعزیه‌سرای دائمی استان قزوین در زمینی به متراژ ۵ هزار متر واقع در منطقه گردشگری پارک فدک، جنب مزار شهدای گمنام احداث خواهد شد و از مسئولان درخواست داریم همت بیشتری جهت تسریع در احداث تعزیه‌سرای دائمی استان صورت بگیرد.

اسلامی گفت: هم اکنون ۶۲۰ نفر در انجمن تعزیه شهر قزوین عضویت دارند و در مجموع بیش از ۲ هزار تعزیه‌خوان در سطح استان قزوین فعالیت دارند ضمن اینکه قدیمی‌ترین نسخه تعزیه استان قزوین مربوط به دوران قاجار بوده و تقریبا ۱۲۸ سال پیش این نسخ نوشته شده است و آهنگ و مضمون تعزیه استان قزوین آن را از سایر سبک‌های تعزیه‌خوانی کشور متمایز ساخته است.