۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 22894
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
  • ارسال توسط :
درآمد‌های موقوفه صرفاً در راستای نیت واقف هزینه  می‌شود
درآمد‌های موقوفه صرفاً در راستای نیت واقف هزینه  می‌شود

درآمد‌های موقوفه صرفاً در راستای نیت واقف هزینه می‌شود

از سال گذشته تا به امروز، در ۱۱ مرحله رزمایش کمک مومنانه ۲۵ هزار بسته معیشتی و بهداشتی میان نیازمندان توزیع شده است.

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین از سال گذشته تا کنون و در ۱۱ مرحله اجرای رزمایش کمک مومنانه ۲۵ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان توزیع کرد.

حجت الاسلام مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: ۸۱۴ موقوفه انتفاعی و منفعتی و ۳۰ هزار رقبه در استان قزوین وجود دارند که درآمد‌های ناشی از موقوفات منفعتی صرف نیازمندان می‌شود.

به گزارش “وقایع خبری ” وی افزود: حدود ۱۸.۵ درصد از زمین‌های در اختیار مردم در قالب شهر و روستا و… در استان قزوین نیز موقوفه هستند.

حجت الاسلام مجیدی با بیان اینکه فرهنگ وقف بسیار مترقی به روز است که همیشه خود را با نیاز‌های جامعه هماهنگ کرده است، خاطرنشان کرد: موقوفات در سراسر کشور برای ۸۱۴ مورد و نیت شکل می‌گیرند و در استان قزوین نیز بالغ بر ۷۰ نیت، در زمینه موقوفات مذهبی وجود دارد.

وی افزود: نیاز‌های روز جامعه از جمله فناوری‌های نانو، کودکان بی سرپرست و … در کشور تا حدود بسیار زیادی احصاء شده اند و بر همین اساس موقوفات جدید در این مسیر قرار می‌گیرند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر موقوفات زیادی در استان قزوین وجود دارد که در راستای ساماندهی کودکان بد سرپرست یا بی سرپرست از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: آمار موقوفات پس از انقلاب اسلامی، دو برابر موقوفاتی است که در سال‌های پیش از انقلاب در استان قزوین ثبت شده است و آشنایی مردم با کارکرد‌های موقوفات، دیدگاه‌های آن‌ها را نسبت به مقوله وقف تغییر می‌دهد.

حجت الاسلام مجیدی تأکید کرد: درآمد‌های موقوفه صرفاً در راستای نیت واقف هزینه می‌شود به طوری که موقوفات منطقه چوبیندر، در استان هزینه می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۱۵۸ سری جهیزیه به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل درآمد‌های موقوفات تهیه و میان زوجین توزیع شد و ۱۷۶۰ بسته مهر تحصیلی نیز به ارزش هر بسته ۱۷۵ هزار تومان میان دانش آموزان نیازمند استان قزوین توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خاطرنشان کرد: ۱۲ مورد وقف جدید در سال گذشته علیرغم شرایط معیشتی مردم در استان قزوین در حوزه کودکان یتیم و بدسرپرست، دارو و درمان و قرآن به ثبت رسید و در فروردین امسال هم دو موقوفه جدید در استان ثبت شده است.

حجت الاسلام مجیدی با بیان اینکه اگر درآمد واقعی موقوفات محقق شود، استان قزوین از اعتبارات اجتماعی، فرهنگی و خدماتی بی نیاز می‌شود. گفت: اگر تنها یک درصد از درآمد‌های موقوفات پرداخت شود، موقوفات استان قزوین سالیانه ۳۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی خواهند داشت، اما این میزان درآمد نیز محقق نمی‌شود.

وی افزود: ۳۰ هزار رقبه در استان قزوین وجود دارد، اما تنها اجاره بهای نزدیک به ۵ هزار رقبه پرداخت می‌شود چرا که تمکین پرداخت حقوق موقوفه از سوی مستأجران بسیار ضعیف و ارجاع پرونده قضایی متخلفان به قوه قضائیه از عهده اوقاف خارج است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: از سال گذشته تا به امروز، در ۱۱ مرحله رزمایش کمک مومنانه ۲۵ هزار بسته معیشتی و بهداشتی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان از محل درآمد‌های موقوفه میان نیازمندان توزیع شده است.

وی افزود: در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا، در بقاع متبرکه، واحد‌های تولید ماسک و گان برای توزیع میان کادر درمان و خانواده‌های نیازمندان راه اندازی شد و حدود ۱۹ میلیارد تومان تخفیف یا کمک به اشخاصی که در موقوفات مستأجر هستند اعمال شد.

حجت الاسلام مجیدی با بیان اینکه امروز ۷۲ درصد از درآمد‌های موقوفات، اجرای نیت می‌شوند، گفت: در استان قزوین بالغ بر ۱۲ طرح متمرکز از جمله آزادی زندانیان، دارو و درمان و … از محل موقوفات بهره مند می‌شود.

وی افزود: بدون نظر کارشناسی، حق محاسبه درآمد‌های موقوفات و دریافت هزینه از مستأجران موقوفات را نداریم.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، وقف به هیچ عنوان رقیب دستگاه‌های دیگر در استان نیست بلکه در راستای مشکل گشایی از مردم، تلاش می‌کند.

حجت الاسلام مجیدی تصریح کرد: در اراضی وقفی با هر نوع کاربری، کسی که صاحب حق شده باشد، با اوقاف شریک خواهد شد چرا که اعیان متعلق به مالک و عرصه متعلق به اوقاف است و بر اساس قانون، اضافه ارزش افزوده ملک را در هر معامله محاسبه می‌کنیم و ۱۰ درصد از سهم اعیان و عرصه به عنوان پذیره به اوقاف تعلق می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین به موضوع توسعه امامزاده حسین (ع) اشاره کرد و گفت: مرمت امامزاده حسین (ع) با همکاری میراث فرهنگی انجام می‌شود و در موضوع طرح توسعه هم در هفته‌های گذشته، مشکلات اراضی معاوضه با املاک مردم برطرف شده است و اگر مردم همکاری کنند هزینه‌های آن‌ها پرداخت شده و تا قبل از تابستان، کلنگ احداث شبستان اصلی امامزاده حسین (ع) به مساحت ۱۳ هزار متر مربع به زمین زده خواهد شد.

وی افزود: علاقمندان به شرکت در مسابقات قرآن کریم نیز تا ۱۳ خرداد فرصت دارند در مسابقات قرآن کریم استان قزوین شرکت کنند.