۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » احزاب » اخبار ملی » انتخابات » سیاست
  • شناسه : 36657
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۱۱
  • ارسال توسط :
حضور شایستگان در انتخابات رقابت‌ به وجود می‌آورد
حضور شایستگان در انتخابات رقابت‌ به وجود می‌آورد

حضور شایستگان در انتخابات رقابت‌ به وجود می‌آورد

«اجرای قانون»؛ بزرگترین مصلحت برای شورای نگهبان است.

عباسعلی کدخدایی در دومین روز از همایش «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» که  باحضور مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی استان‌ها در تهران برگزار شد،  ضمن مهم برشمردن انتخابات ۱۴۰۲ به ۴ راهبردی که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری برای انتخابات اعلام فرمودند، اشاره کرد و گفت: در پژوهشکده  شورای نگهبان در حال انجام یک کار پژوهشی درباره انتخابات با محوریت سخنان رهبری در ۳۰ سال گذشته هستیم. آنچه ایشان در ابتدای سال مبنی بر تحقق «سلامت»، «امنیت»، «مشارکت» و «رقابت» مطرح کردند، بارها در گذشته بیان شده است.  

 کدخدایی افزود : از گزاره فوق این گونه می توان  نتیجه‌گیری کرد که راهبردهای انتخاباتی مقام معظم‌ رهبری مقطعی و صوری نیست و  اندیشه‌ رهبری در بحث نظام سیاسی و مردم‌سالاری برگرفته از آموزه‌های دقیق اسلامی است.  

وی ادامه داد: نکته‌ای در اندیشه رهبری درباره مردم‌سالاری وجود دارد که در گذشته کمتر به آن توجه شده است و بسیاری نیز معتقدند که «جمهوریت» و «اسلامیت» دو وجه متفاوت نظام جمهوری اسلامی است، اما رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که مردم‌سالاری جزئی از اسلامیت است و در درون اسلام می‌باشد. بنابراین ایشان به وحدت جمهوریت و اسلامیت معتقداند و جمهوریت را نهفته در اسلامیت می‌دانند.

  این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، انتخابات را یک روش واقعی برای تحقق مردم‌سالاری دینی می‌دانند و اینگونه نیست که ما انتخابات را به تقلید از دموکراسی غربی انجام می‌دهیم.   رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر این پژوهش‌ها به سرانجام برسد و در قالب کتابی منتشر و در اختیار عموم مردم و علاقه‌مندان به خصوص نخبگان و مسئولان نظارتی و اجرایی انتخابات قرار گیرد.   کدخدایی در ادامه درباره «سلامت» و «رقابت» انتخابات از نگاه رهبر معظم انقلاب هم اظهار داشت: ایشان آنچه درباره سلامت در انتخابات بیان داشته‌اند، واقعی است  و برای خوشایند برخی افراد و جریان‌های سیاسی نیز نمی‌باشد.  

وی اضافه کرد: منظور رهبر معظم انقلاب از رقابت هم این است که گروه‌ها و جریان‌ها به سراغ شایستگان بروند و آن‌ها را برای رقابت در انتخابات به صحنه بیاورند؛ نه اینکه از سلبریتی‌ها و برخی چهره‌ها که در پی منافع خود هستند و شایستگی‌های کافی ندارند استفاده کنند و با بهره بردن از نام آن‌ها به دنبال رای‌آوری لیست خود باشند.   این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ۴ راهبرد اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه  قرار گیرد، گفت:  این بدان‌ معنا نیست که شورای نگهبان برخلاف قانون عمل کند و از عمل به قانون چشم‌پوشی کند. برخی سیاسیون می‌‌گویند اگر قرار است مشارکت صورت بگیرد، شورای نگهبان باید چشم‌هایش را ببندد و سخت‌گیری نکند. شرط و شروط هم برای شورای نگهبان تعیین می‌کنند. حتی یکی از آن‌ها ۶ شرط بیان کرده است.  

وی افزود: شورای نگهبان طبق قانون عمل می‌کند و ملاکش قانون است. درباره مشارکت نیز حتی اگر شورای نگهبان همه را تایید کند، تاثیر چندانی در میزان مشارکت نخواهد داشت. تجربه انتخابات مجلس هفتم نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد. عامل اصلی در افزایش مشارکت مردم، امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی است و در این رابطه دستگاه‌‌های دیگر مسئولیت دارند و باید به وظایف خودشان عمل کنند.  

کدخدایی خطاب به مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی استان‌ها نیز تأکید کرد که قانون ملاک عمل قرار گیرد و اگر اینگونه عمل شود کسی نمی‌تواند ایراد بگیرد. وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۸ به شورای نگهبان و وزارت کشور تاکید فرمودند که قانون رعایت شود. برخی سیاسیون در همان دوره می‌گفتند که اگر می‌خواهید ماجرا پایان یابد باید این کارها را انجام بدهید، اما رهبری فرمودند که همه طبق قانون عمل کنند. اگر قانون رعایت شود، سرمان بلند خواهد بود و کسی نمی‌تواند ما را متهم کند.  

وی با بیان اینکه برای شورای نگهبان رنگ و بوهای سیاسی مهم نیست و در بررسی صلاحیت‌ها این‌ها را ملاک قرار نخواهد داد، گفت: برخی از افراد یک جریان سیاسی در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی ردصلاحیت شدند و رفتند پشت تریبون مجلس علیه شورای نگهبان صحبت کردند اما ما همچنان سرمان بلند است که طبق قانون عمل کردیم.  

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به این سخن از آیت‌الله جنتی که اگر کسی که صلاحیت ندارد، تایید صلاحیت شود و کسی که صلاحیت دارد و ردصلاحیت شود در آخرت باید پاسخگو باشیم، اظهار داشت: باید با دقت به بررسی پرونده‌های داوطلبان پرداخت تا حرف و حدیث‌ها به حداقل برسد. البته برخی تحت هر شرایطی ادعاهای خلاف واقع خود را در رسانه‌‌ها و فضای مجازی مطرح می‌کنند و هرچقدر هم با مستند به او گفته شود که شما به فلان دلیل ردصلاحیت شدید، باز می‌روند و حرف خلاف واقع خود را تکرار می‌کنند.   وی تاکید کرد: مهمترین روش و بزرگترین مصلحت ما اجرای قانون است. هرجا از قانون دور شویم، ضربه‌پذیر خواهیم شد.

بخش بعدی سخنان کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات بود. وی در این رابطه ابتدا اشاره‌ای به اتفاقات دو دهه گذشته برای اصلاح این قانون کرد و گفت: من در ۱۵ سال گذشته در مصاحبه‌ها و نشست‌های متعددی بر اصلاح قانون انتخابات تاکید کردم تا برخی شائبه‌ها که هر بار به وجود می‌آید رفع شود.  

 کدخدایی درباره این طرح که منتظر اعلام نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات در هیأت عالی نظارت بر انتخابات مطرح شد که تعدادی از افراد در مورد تعدادی از بندهای آن ایراداتی داشتند که از سوی بیشتر اعضا قابل توجه نبود. اما درباره تناسبی شدن انتخابات در تهران تعداد مخالفان زیاد بود. از این رو تناسبی شدن انتخابات در تهران مخالف سیاست‌های کلی دانسته شد.  

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز عضو است، درباره انتخابات تناسبی بیان داشت: برخی از مخالفانِ تناسبی شدن انتخابات معتقدند که این روش انتخاباتی خلاف عدالت است. در صورتی که این حرف عقلانی نیست و اساساً تمام روش‌های انتخاباتی نسبت به عدالت خنثی هستند؛ فارغ از اینکه برخی اندیشمندان می‌گویند که انتخابات تناسبی به عدالت نزدیکتر است.   وی عنوان کرد: به هر حال این مصوبه در نوبت رسیدگی در صحن مجمع تشخیص مصلحت قرار دارد و احتمالاً فردا در این باره تصمیم‌گیری نهایی شود.  

کدخدایی در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: آمریکا دشمن اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و هرگز دست از دشمنی برنخواهد داشت. اینگونه هم نیست که تصور کنیم با یک توافق و نشست و برخاست دشمنی‌ها دفع خواهد شد. آن‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.  

وی با اشاره به اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ گفت: آمریکایی‌ها و دشمنان در سال گذشته امیدشان به اغتشاشات بود. از این رو پرتوان به میدان آمدند و به طور رسمی و علنی از اغتشاشگران حمایت کردند. درباره مسأله حقوق بشر نیز با طرح ادعاهای واهی تلاش‌های بسیاری دارند تا فشارهایی به ایران وارد کنند.  

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آمریکا اکنون تلاش دارد تا توافق موقتی با ایران انجام بدهد. دولت و وزارت امور خارجه باید توجه داشته باشد که توافق باید از دو سو موقت باشد، نه اینکه توافق از سوی ما دائمی و تعهدآور باشد، اما از سوی آن‌ها کوتاه‌مدت و مقطعی باشد. آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و توافق موقت برای آن‌ها کارکرد سیاسی و انتخاباتی دارد.  

وی در پایان تاکید کرد: در برابر فشارهای نامشروع آمریکایی‌ها نباید کوتاه آمد و باید در قبال تعهداتی که داده می‌شود، امتیازاتی هم‌وزن گرفته شود.