۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » جامعه » مقاله و یادداشت
  • شناسه : 815
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
  • ارسال توسط :
حجاب ، سنگر حفظ کیان خانه
حجاب ، سنگر حفظ کیان خانه

حجاب ، سنگر حفظ کیان خانه

از جمله فلسفه هاي اصلي حجاب ايجاد آرامش رواني وامنيت روحي در جامعه است

سرهنگ “عبداله فاتحی” معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان

حجاب و پوشش و توجه به حريم آن از اصيل ترين سنگر زنان و از مهمترين و عميق ترين و سودمندترين قانون الزامي آفرينش براي آنها و براي جامعه است و به عبارت روشنتر، حجاب و پوشش، سنگر سعادت و پيروزي و رستگاري زنان و جامعه است كه اگر اين سنگر آسيب ببيند و يا فرو ريزد، عوامل سعادت و پاك زيستي و شرافت آنها فرو می ریزد.

حجاب سنگر حفظ شخصيت زن و جامعه، سنگر حفظ زيبايي وشكوه زن، و حفظ شخصيت و وقار زن، سنگر حفظ صحيح ارتباطي و رشته هاي اجتماعي، سنگر حفظ اخلاق فردي و اجتماعي، سنگر و دژخلل ناپذير براي حفظ مرزها و شيرازه هاي روابط مختلف بوده و كيان خانه و خانواده را از هر گونه انحراف و گمراهي و از هم پاشيدگي حفظ مي كند.

به اعتقاد جامعه شناسان، ناهنجاری ها و جرایم اجتماعی در تمام اعصار و جوامع وجود داشته است، لیکن در برخی مواقع، با گسترش دامنه این ناهنجاری ها، معضلاتی ایجاد می شود که تداوم حیات اجتماعی را با خطر مواجه می کند بروز این مسئله در جامعه ای که دارای فرهنگ غنی دینی و مبتنی بر اخلاق و دستورات رفتاری در حوزه زندگی فردی و اجتماعی است قابل تامل و دقت بیشتری می باشد علائم هشدار دهنده ای نظیر افزایش نرخ ارتکاب به جرایم با توجه رشد جمعیت، کاهش سن ارتکاب به جرایم در میان زنان، ارتکاب علنی بسیاری از جرایم علیه اخلاق و عفت عمومی نشان می دهد که سنگ بنای اجتماع یعنی خانواده و نیز قشر زنان به عنوان مادران آینده و پرورش دهندگان نسل آتی در معرض آسیب ها و تهدیدات جدی است.

 فوائد ارزشمند حجاب :

۱- حرمت بخشيدن به زن:

زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است، حفظ پوشش به نوعي احترام به زن و محفوظ نگه داشتن وي از هرگونه آسیب است .

۲-آرامش رواني جامعه:

از جمله فلسفه هاي اصلي حجاب ايجاد آرامش رواني وامنيت روحي در جامعه است چراكه امنيت وآرامش در ابعاد مختلف زندگي از حقوق مسلم همه شهروندان بوده و هيچ كس حق ندارد به بهانه هاي مختلف موجبات سلب آسايش ديگران رافراهم كند. اگر چه حجاب خواهران وپوشش برادران تا حدودي يك امر شخصي وسليقه اي وانتخابي است اما اصل مسئله پوشش داشتن با تفاوت هاي خاص مربوط به زن ومرد امري اجتماعي است وتكليف است نه حق. هر انساني كه در جامعه زندگي مي كند مكلف وموظف است به حقوق سايرين احترام بگذارد وكاري نكند كه باعث آزار وصدمه به ديگران شود.

۳- حفظ بنياد خانواده:

از ديگر فلسفه ها وفوائد حجاب تاثير آن در استحكام وتداوم هسته اصلي جامعه يعني خانواده است.

۴- مبارزه با نفس:

ميل به خود نمايي در سرشت زن، نهفته است كه بايد در مسير درست و هدفي والا به كار گرفته شود. بي گمان اين گرايش در وجود زن اگر همچون ساير ميلها به درستي بكار گرفته شود، ثمرات مطلوبي خواهد داشت و در جهت كمال او كار آمد خواهد بود و در مسير فراهم آوردن محيطي مناسب همراه با زندگيش ،سودمند خواهد شد.

۵-ايجاد امنيت:

جامعه موظف است امنيت را در ابعاد مختلف براي افراد فراهم سازد، بخش عمده از اين مهم به عهده زن است كه با حفظ پوشش به اين امر جامه عمل بپوشانند.

در سايه رعايت حجاب، زن با شهامت هر چه تمامتر به وظيفه خود مشغول شده و خطري از ناحيه اجتماع متوجه وي نمي شود. به همین دلیل معتقد هستيم كه پوشش ،امنيت رادر جامعه فراهم مي سازد ودر حريم پوشش است كه مي توان با خيالي آسوده به جامعه آمد وبه فعاليت پرداخت ودر سنگر حجاب، حضور عيني خود را در ابعاد مختلف، تحقق بخشيد .

 علل وعوامل بد حجابي :

۱- تبليغات گسترده فرهنگي (تهاجم غرهنگي )دشمنان از طريق ماهواره، اينتر نت و … به منظور جلو گيري از ترويج اسلام گرایی.

۲- بي هويت كردن نسل هاي آينده جمهوري اسلامي و بي تفاوت كردن نسل فعلي و تخريب آموزه هاي نسل اول و دوم انقلاب اسلامي.

۳- ارائه مدهاي غربي به عنوان الگو و سنبل پيشرفت و مقابله با الگوهاي برتر اسلامي و ايراني.

۴- ايجاد جو نا خرسندي عمومي از حكومت و بزرگ نمایي مشكلات احتمالي با تبليغات گسترده و ايجاد جو بد بيني.

۵ – كم توجهي و يا بي توجهي نسبت به انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر.

۶- تبديل شدن ناهنجاري ها به هنجارها به دليل بي توجهي و يا كم توجهي مردم به نا هنجارها.

۷-توليد الگوها و محصولات فرهنگي و البسه هاي غير متعارف با مدهاي غربي و عرضه ارزان قيمت آن به بازار.

۸- فاصله گرفتن از آموزه هاي ديني و فرهنگ غني اسلام به دليل تبليغ غلط آن و عدم توجه به درخواست هاي منطقي آنان.

۹- بر خورد غير منطقي با پديده هاي تكنولوژي، مانند ماهواره و اينتر نت و عدم توانايي در ارائه تكنولوژي برتر براي جايگزيني.

پیشنهاداتی برای ترویج فرهنگ عفاف وحجاب :

– مقابله با روند روبه رشد دامنه آسیب ها جهت افزایش ضریب امنیتی اخلاقی ،بهداشت روانی و سلامت جسمانی، محافظت سرمایه انسانی از گزند آسیب های اجتماعی.

– ایجاد هماهنگی در بر نامه ریزی های کلان و جامع توسط دستگاه های ذیربط به منظور جاری ساختن اراده ملی و تقویت انگیزه مردم در تحقق نظارت اجتماعی نسبت به پیشگیری و مهار آسیب های اجتماعی.

– تلاش جهت شناخت بهره مندی از ظرفیت ها،منابع و امکانات و دستگاه های دولتی وغیر دولتی جهت پیشگیری، مقابله و اصلاح آسیب دید گان اجتماعی .

– تعمیق باورها و ارزش های دینی، اخلاقیات، پایبندی به اجرای احکام و حدود الهی، تقویت کنترل درونی و پرورش پاک دامنی و ایجاد مصونیت در برابر آسیب های اجتماعی.

– سامان دهی و تقویت زمینه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در تمام ابعاد به ویژه توسط نیروهای مردمی و با نوان متعهد و متدین.

– گسترش حضور و مشارکت دینی، فرهنگی و اجتماعی بانوان و ارتقا، سطح آگاهی های آنان.

– آگاه سازی آحاد جامعه از قوانین و مقررات، تهدیدات و خطرات اخلاقی.

– اطلاع رسانی به موقع و همه جانبه نسبت به پیامد های منفی (فردی، خانوادگی و اجتماعی)آسیب ها و انحرافات اجتماعی به خانواده ها توسط صدا و سیما و رسانه های مکتوب، آموزش و پرورش و دانشگاه ها.

– توجه به تامین و غنی سازی اوقات فراغت جوانان و زنان توسط خانواده هاو نهاد های مدنی و کاهش اوقات بیکاری آنان .

– نظارت بر تولید و کیفیت کالا های فرهنگی و رسانه های جمعی (کتب ،مجلات،فیلم ها،اینترنت،ماهواره)به منظور جلو گیری از تولید و ترویج آثار فرهنگی موثر در تهییج جوانان به ابتذال اخلاقی و عدم رعایت عفاف.

– پیشگیری از بهره گیری عاملان انحرافات اجتماعی از تنش ها و فضای نا آرام جامعه.