۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش » پژوهش » دانش و فناوری
  • شناسه : 21386
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۱۳
  • ارسال توسط :
جنازه پس از مرگ چه می‌شود؟
جنازه پس از مرگ چه می‌شود؟

جنازه پس از مرگ چه می‌شود؟

فرد در زمان مرگ، آگاهی کامل از جان‌باختن خود دارد.

وقایع خبری – پس از مرگ، جسد انسان دچار فعل و انفعالاتی می‌شود که می‌تواند باعث وحشت اطرافیان شود. مدت کوتاهی پس از این‌که فرد دچار مرگ می‌شود، اتفاقات عجیبی در جسد می‌افتد. از تغییر رنگ پوست تا وجود تحرکات در بدن، اتفاقاتی هستند که پس از مرگ در بدن افراد دیده می‌شوند.    

جنازه پس از مرگ چه می‌شود؟

    در این مطلب به عجیب‌ترین اتفاقاتی که پس از مرگ در جسد رخ می‌دهند، پرداخته شده است.

  ۱- حرکت

  گرچه در فیلم‌های تخیلی راه رفتن یا نشستن مرده را به نمایش در می‌آورند که البته صحت ندارد، اما وجود برخی حرکات در جسد پس از مرگ طبیعی است. چرخش عضلات، حرکت و گرفتگی آن‌ها مواردی است که در جسد دیده می‌شود. این امر به آن دلیل است که عضلات هنوز پیام‌های عصبی را دریافت می‌کنند و این امر منجر به انقباض و انبساط می‌شود و حرکت‌های جزیی در جسد بروز می‌کند.

  ۲- دفع مواد زاید

  پس از مرگ، تغییرات گسترده‌ای در بدن رخ می‌دهد. یکی از این تغییرات، تمدد و به آرامش رسیدن عضلات به ویژه عضلاتی است که مسئول کنترل ادرار و مدفوع هستند. پس از مرگ و ارسال نشدن فرمان‌های مغز به عضلات اسفنگتر که مسئول کنترل مدفوع و ادرار هستند، ممکن است این مواد از جسد خارج شوند.   این موضوع به صورت گسترده دیده نمی‌شود و به حجم مواد غذایی در دستگاه گوارش و نیز شرایط فرد پیش از مرگ بستگی دارد. افرادی که پیش از مرگ دچار بیماری بلند مدت بوده اند، به دلیل کاهش اشتها مواد غذایی کمی در دستگاه گوارش‌ آنها وجود دارد. با این حال، در مواردی که فرد دچار مرگ ناگهانی شده است، احتمال بیشتری وجود دارد که دفع ادرار و مدفوع از جسد بروز کند.  .

۳- خارج شدن صدا

  فیلم‌های تخیلی مملو از صحنه‌هایی است که در آن زامبی‌ها از خود اصوات مختلفی خارج می‌کنند. در جهان واقع، گرچه جسد نمی‌تواند جیغ یا فریاد بکشد، اما احتمال این‌که فرد پس از مرگ اصواتی از خود خارج کند، وجود دارد. شنیدن مواردی مانند ناله، خرخر کردن، غرغر کردن و اصواتی شبیه به آن در اجساد، طبیعی است.   طبیعتاً خروج این اصوات از جسد به صورت آگاهانه انجام نمی‌شود. پیش‌تر گفته شد که حرکات عضلانی در جسد به صورت غیر ارادی رخ می‌دهد. زمانی که عضلات بدن شروع به حرکت می‌کنند، هوای مجاری تنفسی باعث تکان خوردن تار‌های صوتی شده و در نتیجه اصواتی از جسد شنیده می‌شود.

  ۴- فرد می‌داند که مرده است  

داستان‌های بسیاری درباره افرادی که تا آستانه مرگ پیش رفته اند و دوباره به زندگی بازگشته و احساسات خود درباره آن لحظه را بازگو کرده اند، وجود دارد. دانشمندان می‌گویند که پس از مرگ، مغز فرد تا حدودی هنوز هشیار است، یعنی زمانی که فرد جان خود را از دست داده، به مرگ خود واقف است.

  محققان انگلیسی اقدام به انجام تحقیقات روی بیش از ۲ هزار فردی که پس از مرگ و صدور گواهی فوت دوباره زنده شده بودند، کردند. ۴۰ درصد این افراد اعلام کردند در زمان مرگ کاملاً نسبت به محیط اطراف خود هوشیاری و آگاهی کامل داشته و صحبت‌های اطرافیان را ‌شنیده‌اند. محققان می‌گویند به احتمال فراوان، فرد در زمان مرگ، آگاهی کامل از جان‌باختن خود دارد.