۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » حقوقی- قضایی
  • شناسه : 32492
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
  • ارسال توسط :
جزئیات جدید از پرونده جاسوسان فرانسوی
جزئیات جدید از پرونده جاسوسان فرانسوی

جزئیات جدید از پرونده جاسوسان فرانسوی

قوه قضاییه در تلاش است که بحث گفتگو را در تمام لایه‌های جامعه گسترش دهد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتهامات جاسوسان فرانسوی دستگیر شده، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور و جاسوسی است.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز سه‌شنبه، ۳ آبان با گرامی‌داشت سالروز شهادت سید مصطفی خمینی اظهار کرد: ایشان کارنامه قابل توجهی از خود در مباحث انقلابی و مبارزاتی به جای گذاشتند و جدای از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی به عنوان شخصیت برجسته علمی در عرصه تحصیل و تدریس بسیار موفق بودند و در ساحت تألیف آثار پرتعداد، متنوع و ماندگاری از ایشان به جای مانده است.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت دستگیری ۲ جاسوس فرانسوی بیان کرد: این پرونده، بسیار مهم است، ابعاد و زوایای آن نیاز به کار و تحقیقات بیشتری دارد؛ کار تحقیقات با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است. موضوع اتهامات دستگیرشدگان در این پرونده، اجتماع و تبانی به قصد مقابله با امنیت ایران و همچنین جاسوسی است.

وی افزود: اطلاعات راهبردی مهمی از متهمان این پرونده به دست آمده است و این اطلاعات به دلیل اهمیتی که دارند، بررسی شان در دستور کار ضابطان خاص قوه قضاییه قرار دارد و تحقیقات با روش‌ها و تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد.

ستایشی یادآور شد: این تئوری که دشمنان و سرویس‌های غربی، آمریکایی و صهیونیستی برای امنیت مردم ایران خواب‌های جدی و تحقق ناپذیر دیدند، در حد نظریه صرف نیست، داده‌ها و اطلاعات متعددی داریم که دشمنان قسم خورده نظام با برنامه ریزی‌های قبلی، در صدد خشونت سازی، به خطر انداختن امنیت شهروندان، مدیریت احساسات، شایعه و هجمه سازی رسانه‌ای هستند که هجمه رسانه‌ای آن‌ها را باید با قدرت رسانه پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه بازداشت‌های دیگری در رابطه با این پرونده صورت گرفته است، گفت: زنجیره اطلاعات و داده‌ها در شرف تکمیل است و به محض جمع بندی، اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره انتشار تصاویر دوربین‌های زندان اوین
سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با انتشار تصاویر دوربین‌های مدار بسته زندان اوین اظهار کرد: باید از همه رسانه‌ها برای اطلاع رسانی دقیق و شفاف تشکر کنم.
وی افزود: حجم زیاد اسناد نیاز به تحلیل دارد. داده‌ها زمانی که از آشوب طلبی برخی از آشوب طلبان ارائه می‌شود نیاز به تحلیل و داده پردازی و بررسی دارد. مستندی از زندان اوین تهیه و از رسانه‌ها پخش شد که این مستند جوابگوی ابهامات ایجاد شده است.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مرکز رسانه قوه قضاییه اولین مجموعه‌ای بود که در این خصوص اطلاع رسانی کرد. این اطلاع رسانی توانست ابهامات ایجاد شده را پاسخ دهد. حجم دروغ سازی رسانه‌های بیگانه باعث شده است که آن‌ها را مرجعیت رسانه‌ای که صداقت اولین شرط آن است خارج کند. آمادگی داریم با جمع بندی اطلاعات اخرین اخبار را به مردم اطلاع رسانی کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که برخی سیاسیون از ادبیات اپوزیسیون در گفتار خود استفاده می‌کنند و موجب اختلاف افکنی می‌شوند، آیا این موضوع جرم محسوب می‌شود؟ گفت: برخی موارد به صراحت ماده ۳قانون جرم سیاسی، جرم سیاسی محسوب نمی‌شوند. برخی موارد که در ماده ۳ قید شده است، مانند تحریک مردم به درگیری و کشتار، تجزیه طلبی و آشوب در شمول جرایم سیاسی نیست و جداگانه مطابق قوانین، موضوعه و قوانین ماهیتی و شکلی مورد تصمیم گیری و اتخاذ نظر واقع می‌شوند.

وی افزود: مشارکت و معاونت و حتی شروع جرم در اینگونه موارد جرم سیاسی نیست و موارد دیگری مانند جرایم مستوجب حدود و قصاص و یا سوءقصد به مقامات داخلی و خارجی، آدم ربایی و گروگان گیری، بمب گذاری و تهدید به آن و هواپیماربایی و راهزنی دریایی، سرقت غارت اموال، ایجاد حریق و تهدید امنیت در شمول جرم سیاسی تلقی نمی‌شوند.

ستایشی یادآور شد: نشر اکاذیب به استناد ماده ۲ اگر نگاه، نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد در شمول جرم سیاسی محسوب می‌شود، اما نسبت به سایر نشر اکاذیب و مقررات موضوع ماده ۷۴۶قانون مجازات اسلامی که با تمسک به مسائل رایانه‌ای است و مقررات ماده ۳۹۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۲۸۶ آن هم جایگاه ویژه‌ای در نشر اکاذیب کند و هرکدام از این‌ها را قانونگذار عاقلانه مشخص کرده است و در صورت احراز فعل یعنی عناصر مادی و معنوی تشکیل دهنده جرم باید قاضی در محکه صالحه این را احصا کند و درباره آن تصمیم گیری کند.

وی درباره تعداد بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر و زمان محاکمه آن‌ها بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص دسته بندی دستگیر شدگان اغتشاشات اخیر، در بیانیه‌ای به ملت ایران اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شده اند، شروع شده است و با قدرت و قوت استمرار پیدا می‌کند.
ستایشی افزود: افرادی که مرتکب جرم خفیف شده باشند و مرتکب قتل و جرح عمدی و تخریب نشده و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، این‌ها افرادی هستند که مورد رافت اسلامی قرار گرفته و در جایگاهی قرار می‌گیرند که دادگاه می‌تواند درباره آن‌ها اقدامات ارفاقی را مورد توجه قرار دهد و به آن‌ها کمک کند، اما افرادی که مرتکب قتل و سایر جرایم عنوان شده باشند، نسبت به آن‌ها برخورد عبرت آموز و بازدارنده و محکم صورت می‌گیرد و آن‌ها به اشد مجازات می‌رسند.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: با دستور رئیس قوه قضاییه، دادسرا‌ها با سرعت و دقت لازم کار را در حوزه دادستانی انجام داده اند، قسمتی از پرونده‌هایی که مطرح شده در دادسرا‌ها تعیین تکلیف شده است و منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده و به دادگاه‌ها ارسال شده است؛ این محاکمات در سراسر کشور آغاز شده است و تهران، البرز، اصفهان و کردستان از پیشتازان ارسال این پرونده‌ها از دادسرا به دادگاه‌ها هستند.
وی گفت: در جرایم خفیف نیز افراد بلاقید آزاد نمی‌شوند و درباره آن‌ها قرار تامین لازم صادر می‌شود و در اثنایی که قرار صادر شده و پرونده مهیای صدور کیفرخواست می‌شود و نظر دادسرا به دادگاه منعکس می‌شود، شرایط آن‌ها از سوی ضابطان عام و خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر این افراد از کرده خود پشیمان باشند به آن‌ها ارفاق می‌شود.