۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 36002
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
  • ارسال توسط :
تهدید یا فرصت ؟
تهدید یا فرصت ؟

تهدید یا فرصت ؟

ورود بشریت به دوره تمدن سایبری مدتهاست که خوش آمد گفته شده و اتفاقی نیست که به زندگی حقیقی و طبیعی ما تحمیل شده باشد.

🌑 جعفر بخشی بی نیاز
نویسنده و روزنامه نگار

🌐 با توجه به عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات ؛ که مطابق قانون میبایست راه اندازی تا مورد استفاده ی عموم مردم قرار گیرد فضای مجازی کشور دارای آسیب های متعددی است. فلذا می بایست مراقبت لازم از سوی والدین در خصوص نحوه استفاده از شبکه جهانی اطلاعات صورت گیرد و این امری است که لزوم آن بر کسی پوشیده نیست.

قسمتی از سخنان حداد معاون دادستان قزوین بود که در تشریح عملکرد شورای فضای مجازی دادگستری استان که وظیفه ی نظارت در حوزه فضای مجازی را دارد ایراد شده بود با این توضیح که دادستانی به صورت مستمر نسبت به پایش اخبار و اطلاعات محتوای مجرمانه در استان اقدام و با هنجار شکنان و متخلفان در این حوزه برخورد قانونی خواهد داشت.

🌐 ورود بشریت به دوره تمدن سایبری مدتهاست که خوش آمد گفته شده و اتفاقی نیست که به زندگی حقیقی و طبیعی ما تحمیل شده باشد. بلکه در واقع زندگی در این دوران ؛ زیست در فضای مجازی را برای همگان لازم دانسته و آن را به صورت یک الزام می طلبد. در این دوره سرنوشت ساز مدل زندگی تغییر کرده و طلیعه ای از یک اتفاق جالب توجه به وجود آورده که جهان را به سمت دگرگونی و تحول سوق داده و بی شک در آینده ای نه چندان دور فضای مجازی تمام زندگی ما را تحت کنترل و سیطره ی خود در خواهد آورد و در دراز مدت بشر به سمتی حرکت خواهد کرد که نه تنها فضای مجازی تهدیدی برای زندگی او نیست بلکه فرصتی بسیار مغتنم است که می تواند آن را مدیریت و به صورت درست و اصولی از آن استفاده نماید.

🌐 فضای مجازی اما در توليد محتوا و برنامه های خود برای متقاضيان و مخاطبانش به ذائقه و نيازمندی ها و ويژگی فرهنگی و شخصیتی افراد توجه وافر دارد و پيام خود را از درون سبک و شيوه زيست مردمی می گيرد که هر کدام از فضای مجازی نسبت به سلیقه ای که دارند ؛ خوراک می گیرند. شرط مخاطب پذيری و گيرندگان فعالی که به دريافت کنشگرانه مجازی توجه دارند اهتمام به بُن مايه های رفتاری و ذاتی و شخصیتی و البته خرده فرهنگ های حوزه عمومی است تا به واسطه فرافکنی و همذات پنداری مخاطب با اثر مورد نظر ؛ ارتباط حاصل کرده و ديگر اهداف دنيای مجازی را چه به غلط و چه درست محقق نماید.

🌐 دنیای بسیار بزرگ مجازی بيش از ديگر ابزارها و فناوری های جديد در بستر مکانيسمی قرار گرفته و موجوديت یافته که خصوصا مخاطبان ايرانی به آن توجه جدی تری دارند و به همین راحتی ذائقه ی خود را از فضای مجازی اقناع نمی کنند و به قول معروف آن را تا زیرو رو نکرده از آن دست بر نمی دارند. پاشنه آشيل اين داستان ؛ محتوای مجرمانه است که دامنه گسترده ای در ایران دارد و از پیامهای عاطفی و تصاویر معمولی و فیلمهای مشروع تا گونه های ناجور و نامربوط و هنجار شکن را تحت الشعاع خود قرار داده است.

🌐 عنوان مصادیق مجرمانه در قانون صراحتا بیان شده و کم و کیف آن نیز بارها توضیح داده شده است. اما همچنان در این فضا عده ای راه افراط پيموده و آن را تهدیدی جدی و بسیار خطرناک برای خود و دیگران کرده اند. تهدیدی که این روزها با یک فیلتر شکن ساده درها و پنجره ها را باز می کند و به راحتی به نوجوانان و حتی کودکان اجازه می دهد تا سر از ناکجا آباد درآورند و وارد دنیایی شوند که قطعا ورود به آن در این سن و سال غلط بوده و می تواند لطمات جبران ناپذیری را برای او و خانواده اش به وجود آورد.‌ فضای مجازی این قدرت را دارد که آدمهای نزدیک را دور کند و آدمهای دور را نزدیک بیاورد.‌ به این معنی که خودی ها را کنار بگذارد و دل در گروی غریبه هایی دهد که هیچ شناختی از آنان ندارد و نمی دانند این بیگانگان با چه نقشه و ترفندی سراغ آنها را گرفته اند و به این پیوند نامیمون روی خوش نشان داده اند‌‌.

🌐 فضای مجازی همچنان در کنار ذات دوگانه اش از این توان برخوردار است که امکان رویا سازی و گریز موقت از واقعیت های دردناک روزمره را برای انسان امروزی فراهم کند. انسانی که امروز بیش از هر زمانی خسته تر به نظر می رسد و دچار ملال بی معنایی شده. جان و جهانش در جهنم سیاستمداران به لب رسیده. اندوهی انبوه در انبان دل و جانش سنگینی می کند و مهارتِ لذت بردن از زندگی را از دست داده است. و انسانی که شوق زیستن را از دست بدهد به معنا نیاز دارد‌. به انگیزه و انرژی و به آنچه که تحمل بارِ هستی را برایش آسان تر کند و فضای مجازی از این توان و امکان برخوردار است تا ملجاء و پناه انسان بی رویا و بی معنای امروز باشد. و ما هنوز به معجزه این ابر تمدن تازه ایمان داریم. فضایی که صرفا راهی برای سرگرمی نیست، راهکاری برای نجات از سر درگمی است. به آن شرط که تمام سازو کارهای سلامتش را برای ما و نسل آتی تضمین کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.