۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

  • شناسه : 8401
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
  • ارسال توسط :
تقدیر رئیس جمهور از ۱۵ طرح برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی
تقدیر رئیس جمهور از ۱۵ طرح برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی

تقدیر رئیس جمهور از ۱۵ طرح برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی

این علم و دانش است که رفاه می‌آفریند، زندگی ما را تغییر می‌دهد و سبک زندگی ما را عوض می‌کند

رئیس جمهور از ۱۵ طرح برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی تقدیر کرد.

حسن روحانی در مراسم تکریم برگزیدگان جشنواره خوارزمی در سالن اجلاس سران گفت: خوشحالم که در ایام بسیار فرخنده سالگرد پیروزی انقلاب و فضای آمادگیِ مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی، شاهد این جشنواره مهم علمی هستیم.

رئیس جمهور افزود: برای ما افتخار است که در جامعه بشری امروز، عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان، مسیر علم و دانش را به پیش می‌برند و همه ارزش انسان به این است که در نقطه‌ای قرار گرفته است و تلاش می‌کند که شرایط نو را به نسل بعد واگذار می‌کند، لذا آنچه گذشتگان انجام داده اند حاصل تلاش قرن‌ها در طول تاریخ جامعه بشری بوده است.
آقای روحانی گفت: آن چه که امروز به عنوان علم و دانش، علوم پایه و علوم مختلف در حوزه‌های مختلف شاهدیم، حاصل تلاش قرون متمادی از جانب اندیشمندان و دانشمندان است و در واقع هر نسلی چند آجر بر بنای رفیع گذشتگانِ خود می‌گذارند و نسل‌های بعد دوباره اقدامات جدید در پیش می‌گیرند.

رئیس جمهور افزود: برای ما و برندگان جایزه خوارزمی، افتخارآفرین است که دانشمندان در ایران و جامعه بشری در تلاشند و اینکه این برگزیدگان توانستند در رقابت علمی و دانش، گامی فراتر بگذارند.
آقای روحانی گفت: برای این که در جامعه بتوانیم در مسیر رشد علمی قرار گیریم، شاید بتوانیم تعبیر کنیم که اگر اخلاق و معنویت را به حوزه علم و دانش وارد کنیم، می‌توان گفت همه چیز از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد.
رئیس جمهور افزود: این علم و دانش است که رفاه می‌آفریند، زندگی ما را تغییر می‌دهد و سبک زندگی ما را عوض می‌کند و اگر هنر را داخل علم و دانش بدانیم و فناوری را مادرِ پژوهش تلقی کنیم؛ لذا بزرگترین امتیاز انسان آن است که می‌فهمد، عالِم می‌شود و می‌تواند عالمی را تربیت کند؛ یعنی تعلم می‌گیرد و تعلیم می‌دهد.
آقای روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد زیست بوم لازم برای اشتیاق جوانان به کسب علم و پژوهش گفت: پیامبر اسلام (ص) همین کار را کرد، چرا که پیش از زمان مبعوث شدن به رسالت، اساساً علم، خواندن و نوشتن امتیاز نبود و هیچ کس را با علم تکریم نمی‌کردند.
رئیس جمهور افزود: در آن دوره افتخار افراد به قبیله، خون و نژاد، شمشیرزنی و فتوحات جنگی بود و اساساً مدرسه و مکتب خانه‌ای وجود نداشت و علم و دانش را جزو خدمات رده پایین می‌دانستند.
آقای روحانی گفت: در آن دوره رئیس یک طایفه برای آن که متنی بنویسد، فردی را می‌آورد که برای او کتابت کند و کار نوشتن را برای خودش ننگ و عار می‌دانست و عجیب است که در چنان فضایی، قرآن مجید با آیاتی درباره خواندن و نوشتن نازل می‌شود.
رئیس جمهور افزود: در جامعه پیامبر (ص) در داخل مسجد، یاد دادن و یاد گرفتن برتر از نماز بود، گرچه مسجد را برای سجده و اقامه نماز درست می‌کنند، اما طبق روایات؛ تعلیم و تعلم گاهی از عبادت بالاتر است.


***

امروز از میان ۳۲۸ طرحی که امسال به جشنواره بین المللی خوارزمی ارائه شده است، ۱۰ طرح داخلی و ۵ طرح خارجی بعنوان طرح‌های برگزیده معرفی و از پدید آورندگان آن تجلیل شد.
جشنواره بین المللی خوارزمی در ۱۸ گروه تخصصی در رشته‌های مهندسی برق و کامپیوتر، مکاترونیک، فناوری‌های شیمیایی، فناوری نانو، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات و مدیریت فناوری، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست، علوم پایه، عمران، هوافضا، معماری و شهرسازی، هنر و علوم پزشکی برگزار می‌شود و محور‌های طرح‌های برگزیده در بخش‌های مختلف از جمله پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و طرح‌های توسعه ای، اختراع و نوآوری است.
در این دوره از جشنواره بین المللی خوارزمی ۲۰۳ طرح داخلی و ۱۲۵ طرح خارجی از ۳۵ کشور جهان به رقابت پرداختند.