۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » آموزش و پرورش » اخبار ملی » حوزه و دانشگاه » دانش و فناوری
  • شناسه : 29861
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
  • ارسال توسط :
تغییر در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۱
تغییر در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۱

تغییر در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۱

آزمون سراسری از ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از تغییراتی در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۱ خبر داد. 

حسن مروتی گفت: آزمون سال جاری با یک دفترچه و پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و پاسخنامه تخصصی در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی برگزار خواهد شد. همچنین رشته تجربی علاوه بر دو دفترچه دروس تخصصی یک دفترچه آزمون بهیاری را نیز به‌صورت جداگانه خواهد داشت. 

وی با ذکر این نکته که کنکور جریان زندگی آحاد مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: کنکور اقدامی ملی است و تمامی فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شوند نیز ملی هستند، لذا لازم است محیط و شرایط مناسب را برای برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی در این حوزه برقرار کنیم. 

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با توضیح در خصوص روند طرح سوالات تا پایان برگزاری آزمون‌ها، اضافه کرد: با توجه به تغییرات ناشی از پیشرفت تکنولوژی و کرونا که جامعه با آن مواجه است، هیچ چاره‌ای جز ایجاد تحول در کنکور نیست. همچنین استفاده افراد معدودی از داوطلبین از ابزار‌های پیشرفته جاسوسی از معضلات برگزاری کنکور در چند سال اخیر بوده است، لذا لازم است مراقبان و رابطان در این حوزه آموزش‌های بیشتری ببینند. 

 وی با اشاره به الزام استفاده نکردن از کاغذ در آزمون‌های این سازمان گفت: تمام تلاش ما بر این است که کنکور سال ۱۴۰۳ را به صورت هوشمند و با استفاده از رایانه برگزار کنیم، در اینصورت علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه‌های متعدد و همچنین مقابله با هرگونه تقلب و حواشی این آزمون، داوطلب می‌تواند بلافاصله پس از پاسخدهی از نتیجه آن نیز اطلاع اولیه را پیدا کند. 

 سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه هوشمندسازی آزمون سراسری گام بلندی است که نیازمند همت بلند است، ادامه داد: اعتبارات مالی و زیر ساخت‌های سخت افزاری از مشکلات پیش رو است که در این حوزه با آن مواجهیم، اما خوشبختانه از حیث مسائل نرم افزاری تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان در پیشروی این هدف با ما همکاری خواهند کرد. 

 وی درخصوص تأثیر سوابق تحصیلی این آزمون اذعان کرد: درحال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد مثبت است و در سال آینده تاثیر آن افزایش خواهد یافت.

 مهندس عزیزی رئیس مرکز اجرای آزمون‌های سازمان سنجش هم در این جلسه گفت: کنکور فرآیندی است که اگر به درستی و با دقت انجام نشود در بلند مدت نتیجه منفی آن آشکار خواهد شد و کشور به اهداف بلندمدت خود نخواهد رسید؛ بنابراین درصورتی که کنکور به درستی برگزار نشود، کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه می‌شود. 

وی بيان کرد: در بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته دو مرحله ثبت نام آزمون سراسری داشتیم و تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری بصورت تقریبی و بدون غربالگری، یک میلیون و۴۸۷ هزارنفر بوده است. از این تعداد ۹۱۲ هزار و۸۶۹ نفر زن و ۵۷۳ هزار و ۸۳۶ نفر مرد هستند. همچنین نسبت ۶۱ درصدی تعداد بانوان شرکت کننده در کنکور نشان‌دهنده انگیزه بیشتر آنان برای کسب علم و دانش در کشور توسط بانوان است. 

عزیزی افزود: ثبت نام در گروه علمی رشته انسانی بر خلاف رشته ریاضی با افزایش داوطلبان مواجه بوده است. در گروه علوم انسانی آزمون سراسری سال جاری ۴۱۲ هزار و ۵۸۸ نفر شرکت کرده‌اند در حالیکه در رشته ریاضی این رقم به ۱۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر می‌رسد که تنها ۳۶ درصد از داوطلبان علوم ریاضی را بانوان تشکیل می‌دهند.  وی اضافه کرد: آزمون سراسری از ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار خواهد شد. از این تعداد ۲هزار و ۶۴۳ نفر در گروه ریاضی، ۶ هزار و ۴۰۷ نفر گروه علوم انسانی، ۹ هزار و ۶۰۶ نفر علوم تجربی، ۲ هزار و۵۴۳ نفر رشته هنر و ۳ هزار و ۲۵۷ نفر در رشته زبان خارجی ثبت نام کرده‌اند.