۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رسانه ها » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 35478
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
  • ارسال توسط :
بررسی وضعیت «سلامت اجتماعی» در رسانه های استان قزوین
بررسی وضعیت «سلامت اجتماعی» در رسانه های استان قزوین

بررسی وضعیت «سلامت اجتماعی» در رسانه های استان قزوین

تدوین الگوی راهبردی آینده نگر با هدف ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان رسانه های استان قزوین

پژوهش : دکترآرش شایسته نیا؛ دکتری مدیریت رسانه

سلامت اجتماعی اساسی ترین جزء رفاه اجتماعی بشمار می رود و وابسته به عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده و یکی از مفاهیم محوری توسعه پایدار است (نوربخش و همکاران، ۱۳۹۶: ۲۳۶) و به نوعی به بهداشت روانی، فردی و اجتماعی گفته می شود که در صورت تحقق آن، افراد جامعه انگیزه و روحیه ای شاد خواهند داشت که در نهایت جامعه، شاداب و سلامت خواهد بود(موسوی و شیانی، ۱۳۹۸: ۱۲۵) به بیان دیگر، سلامت اجتماعی به چگونگی وضعیت ارتباط فرد با دیگران در جامعه یا همان جامعه پذیری اشاره دارد ( زابلی و سنایی نسب، ۱۳۹۳: ۱۵). اشخاصی که از سلامت اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، با موفقیت بیشتر می توانند با چالش ها و فراز و نشیب های ناشی از ایفای نقش های اصلی اجتماعی برخورد کنند و مشارکت بیش تری در فعالیت های جمعی داشته وبا برخورداری  از سلامت اجتماعی از انواع انحرافات و ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری کنند (مدیری و همکاران، ۱۳۹۶: ۱۴۵). فقدان سلامت اجتماعی، حاصل عدم جذب افراد در چارچوب های اجتماعی و در نتیجه عدم جامعه پذیری صحیح آنان است (خوش فر و همکاران، ۱۳۹۴: ۱۰۰).

برای رسیدن به فصل مشترک و نسبت بین رسانه ­ها و سلامت اجتماعی کارکردهای رسانه باید مورد توجه مدیران و سیاستگذاران رسانه ای باشد. رسانه ها دارای چهار کارکرد اصلی خبری ، سرگرم سازی، آموزشی و تبلیغی است و همه این کارکردها در کنار هم کار رسانه ای را شکل می دهد . سازمان های رسانه ایضمن تامین اوقات فراغت و سرگرم کردن مخاطبان و تولید و انتشار پیام های  تبلیغی، وظیفه آموزش مخاطبان خود را نیز برعهده دارند(روشندل اربطانی، ۱۳۹۴: ۱۲). از آن جا که رسانه­ها به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها تبدیل شده است و نقش غیرقابل انکاری در ایجاد ، کاهش و افزایش مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نشاط اجتماعی یا تنش های اجتماعی، جرائم و بزهکاری دارند، مدیران رسانه ها می توانند با « طراحی و اجرای الگوی مدیریتی راهبردی در جهت ارتقای سلامت اجتماعی » اقدام کنند.

در پژوهش های ارتباطات سلامت در ایران، حوزه سلامت اجتماعی مغفول مانده و در بسیاری از پژوهش ها و آموزش های ایران فقط بر روی بعد جسمانی و روانی کار علمی و پژوهشی صورت گرفته شده است و کم تر به سلامت اجتماعی پرداخته اند. بر این اساس ، نیازمند توجه جدی پژوهشگران این حوزه است. بررسی سلامت اجتماعی و تلاش در جهت ارتقا آن بسیار ارزشمندتر از درمان بیماری هایی است که بر اثر کاهش یا فقدان آن ایجاد می شود .

مدیریت رسانه­ ای چیست؟

از نگاه طاهر روشندل اربطانی (۱۳۸۵) مدیریت رسانه عبارت است از فرایند بکارگیری بهینه کلیه امکانات مادی ، انسانی ، تکنولوژیکی و… در جهت تولید ، بازتولید و توزیع پیام های هدفمند در چارچوب نظام ارزشی پذیرفته شده که با هدف غایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبان صورت می گیرد. وظیفه اصلی مدیریت رسانه ایجاد پل میان رشته های عمومی نظری مدیریت و ویژگی های صنعت رسانه است (کونگ، ۱۳۹۱: ۱۱۹).

موضوع مدیریت رسانه از دهه ۹۰ وارد حوزه های علمی و دانشگاهی شد و مطالعه پیشینه تحقیق در مدیریت رسانه نشانگر آن است که دارای ادبیات غنی و گسترده‌ای نیست و بر پایه مباحث تئوریک رشته‌های مهم و کاربردی مدیریت و ارتباطات استوار و اغلب مباحث مطرح شده در زمینه مدیریت رسانه با توجه به خاستگاه این رشته علمی و ماهیت نظام رسانه‌ای غرب دارای رویکرد اقتصادی است(فرهنگی و روشندل اربطانی، ۱۳۸۳: ۸۷) در کشور ما نیز موضوع رسانه‏های جمعی و اهمیت آن ها همواره مطمح نظر مسوولین و صاحب‌نظران کشور بوده است ، ضرورت ورود به بحث مدیریت رسانه به شکل علمی از اواخر دهه هفتاد مطرح و از اوایل دهه هشتاد، مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته راه‌اندازی شد.

هدف اصلی مدیریت رسانه، تامین نیازها و خواسته های مردمان امروزی است (وارنر، ۱۳۹۳: ۲۱۶) و وظیفه اصلی آن ایجاد پلی میان اصول کلی نظری مدیریت و ویژگی های خاص صنعت رسانه است ( کونگ ، ۱۳۸۹: ۱۳۴). صاحب نظران و پژوهشگران بر این باورند که در عصر جدید، کامیابی و ناکامی تمامی نهادها و به ویژه سازمان های رسانه ای در عرصه رقابت جهانی، در گرو تفاوت مدیریت آنها است. نهاد رسانه مانند هر نهاد اجتماعی دیگر، جهت تحقق اهداف خود نیاز به تدوین و بکارگیری شیوه های علمی و کارآمد مدیریت دارد تا با حداقل هزینه، حداکثر کارآیی را کسب کند (فرهنگی و ببران، ۱۳۹۳: ۱۱۲).

تعریف و بازخوانی سلامت اجتماعی

از نظر کییز و لارسون، سلامت اجتماعی مفهومی انتزاعی که ارزیابی نسبی از روابط انسان با خود، جامعه و ارزشها است و نمی توان آن را جدا از دیگر پدیده های چندعاملی فهمید(بخارایی و همکاران، ۱۳۹۴، ۳۵). به بیان ساده می توان گفت: سلامت اجتماعی از جمله مفاهیم جدیدی است که ارائه تعریف دقیق و جامع آن دشوار است. اصطلاحی که به دو مفهوم متفاوت و درهم تنیده اشاره می کند. سلامت اجتماعی به سلامت و توانایی فرد در تعامل با دیگران و پیشرفت همه جانبه او تاکید می کند و در عین حال با سلامت کل جامعه و چگونگی رفتار اعضا با یکدیگر در ارتباط است (صفاری نیا، ۱۳۹۷: ۱۲۷). سلامت اجتماعی به توانایی فرد در تعامل موثر با دیگران و اجتماع به منظور ایجاد روابط ارضا کننده شخصی و انجام نقش های اجتماعی گفته میشود (سیف زاده، ۲۰۱۵: ۹۷) . سلامت اجتماعی، ارزیابی شخص از نحوه عملکرد خود در جامعه و نوع نگاه و نگرش او درباره دیگر افراد جامعه و گروه های اجتماعی است (نوربخش و همکاران، ۱۳۹۶: ۲۳۶). سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت عبارت از توانایی انجام موثر و کارآمد نقش­های اجتماعی بدون آسیب رساندن به همنوع است(زاهدی اصل و پیله وری، ۱۳۹۳: ۲۲). اوستون و جیکوب(۲۰۰۵)، سلامت اجتماعی را شامل مهارتهای اجتماعی، توانایی شناخت هر شخص از خود به عنوان عضوی از جامعه بزرگ دانسته اند و به شرایط اقتصادی و اجتماعی، رفاه و تمامیت شخص در شبکه ارتباطات اجتماعی او توجه کرده اند (محققی کمال و تبار درزی، ۱۳۹۱: ۴۴).

لارسن معتقد است بخشی از سلامت فرد، چگونگی و کیفیت روابط با سایر افراد و یا گروه های اجتماعی است که به صورت مستقیم عضویت دارد یا به شکل های گوناگون با آن در ارتباط است که فقدان عضویت و یا عدم ارتباطات مشکلات فراوانی را برای او به وجود می آورد. انسانی که از سلامت برخوردار است از عضویت در گروه های اجتماعی دوری و از کارکردها و وظایف اجتماعی خود اجتناب نمی کند. اوستون و جیکوب (۲۰۰۵) سلامت اجتماعی را مجموعه ارتباطات انسانی و مهارت های ارتباطی، عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت شخص از خود به عنوان عضوی از جامعه بزرگ تر می دانند.

بنابراین می توان گفت رسانه ها با تاثیر شگرف بر مخاطبان، ویژگی منحصر به فردی دارند که مدیران رسانه ها می توانند با تدوین الگوی راهبردی به اهداف و وظایف اصلی رسانه در ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان خود دست یابند.

آغاز یک پژوهش

روش کیو ، پیوند بین روش های کیفی و کمی است و نمونه افراد معمولا به شکل هدفمند و با اندازه کوچک انتخاب می شود که آن را به « روش کیفی » نزدیک می سازد .علاوه بر این ، روش کیو  به مشارکت کنندگان اجازه می دهد تا نظر، عقاید و نگرش خود را بیان نمایند . با این وجود ، این روش دارای بعد کمی نیز است زیرا یافته ها از طریق تحلیل عاملی به صورت کاملا کمی بدست می آیند و از روش های آماری مانند تحلیل عاملی بهره می گیرد تا عقاید ، نظریات و یا نگرشها را دسته بندی وتفسیر نمایند.

این پژوهش با هدف « ارائه الگوی راهبردی آینده نگر » در چند مرحله و به صورت « ترکیبی » انجام شده است و چارچوب « فلسفی»  آن از نوع پارادیم تفسیری– اثبات گرایی و از لحاظ « جهت گیری » در دسته پژوهش­های کاربردی قرار می گیرد. در مرحله نخست، پژوهشگر با تحلیل محتوای رسانه های استان قزوین به بررسی « محتوای مطالب در حوزه های سلامت  اجتماعی»  بر اساس دیدگاه کینز پرداخت. در مرحله دوم نیز با به کار گیری «روش شناسی کیو » ذهنیت نخبگان حوزه رسانه و سلامت و مخاطبان رسانه ها شناسایی گردید. شناسایی ذهنیت، این پژوهش را به پارادیم تفسیری نزدیک می کند و به سبب به کارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی، این پژوهش به پارادایم اثبات گرایی نزدیک می شود که از راهبرد همبستگی استفاده می کند. در مرحله سوم نیز پژوهشگر پس از بررسی و تحلیل محتوای تولیدات رسانه ای استان قزوین با محوریت سلامت اجتماعی و شناسایی ذهنیت ها بر اساس دیدگاه کینز، پرسشنامه کمی ساخته شده و بر اساس نتایج به دست آمده از پرسشنامه، الگوی راهبردی آنده نگر جهت ارتقای سلامت اجتماعی از طریق نرم افزار PLS طراحی می گردد.

در مراحل بررسی و تحلیل محتوای رسانه ها و مرحله کشف ذهنیت ها از رویکرد کیفی استفاده شده و در مرحله کشف ذهنیت ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی از رویکرد کمی بهره برده است. این پژوهش از حیث مکانی نیز، پژوهشی اسنادی – میدانی به شمار می رود. به این دلیل میدانی است که برای شناسایی ذهنیت ها، داده های مورد نیاز به صورت میدانی و با انجام مصاحبه گردآوری شده است.

جامعه آماری گام اول این پژوهش رسانه های دارای مجوز از معاونت مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سال ۱۳۹۹ در استان قزوین مشغول فعالیت بوده اند. نمونه پژوهش در این گام به صورت هدفمند انتخاب شدند.

جامعه آماری در گام دوم پژوهش برای ایجاد فضای گفتمان و تولید عبارات کیو هم اصحاب رسانه ، فعالان حوزه سلامت و مخاطبان رسانه ها است. نمونه در این گام شامل ۵ نفر از فعالان حوزه سلامت ، ۵ نفر از فعالان حوزه رسانه و  5 نفر از مخاطبان رسانه ها بوده اند. معیار انتخاب فعالان حوزه سلامت اشتغال آنان در مراکز درمانی، مراکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی یا اورژانس اجتماعی با تحصیلات مرتبط بوده است.

جداول تحلیل محتوا رسانه ها

تحلیل محتوای  این رسانه ها نشان داد که بیش ترین مطالب منتشر شده از سوی آنها در حوزه انحرافات اجتماعی با ۷۷/۳۵ درصد و پس از آن نیز حوزه کیفیت زندگی با ۱۲/۳۰ درصد در جایگاه دوم و حوزه مسائل اجتماعی با ۳۷/۱۹ درصد و حوزه خشونت با ۷۲/۱۴ درصد در جایگاه های سوم و چهارم قرار گرفته اند.

پس از تحلیل محتوای تولیدات رسانه ها با استفاده از روش کیو نسبت به شناسایی و طبقه بندی ادراکات و عقاید فعالان حوزه رسانه، فعالان حوزه سلامت اجتماعی و مخاطبان رسانه ها با هدف آشکار ساختن الگوهای مختلف تفکر انجام گردید.

روش شناس کیو در پی آن است که افراد مشارکت کننده را وادار سازد به صورت عامدانه ، ذهنیت خود را بیان کنند . افراد مشارکت کننده در تحلیل کیو منفعل نبوده و از آنان خواسته می شود تا مجموعه ای از گزینه ها های ناهمگون را به ترتیب « اهمیت » رتبه کنند . به این گزینه ها ، گزینه کیو گفته می شود و مجموعه آن ها را مجموعه کیو می نامند (دانایی فرد و همکاران ،۱۳۹۲ : ۳۰).

گزینه های کیو و منابع تولید گزینه ها

۱- ارتقاء سلامت اجتماعی، از جمله پیامدهای ارتقاء “سواد رسانه” افراد جامعه است.

۲- میزان و نحوه دسترسی جامع رسانه ها به اطلاعات و آمار حوزه آسیب های اجتماعی، نقش موثری در ارتقای سلامت اجتماعی دارد.

۳- رسانه ها سهم و نقش بسزایی در ارتقا سلامت اجتماعی دارند.

۴- رسانه ها برای انتقال صحیح و سریع پیام های خود در حوزه سلامت اجتماعی باید دسترسی آزاد به آمار و اطلاعات محرمانه در حوزه آسیب های اجتماعی داشته باشند.

۵- بازخورد نقش رسانه ها در ارتقا سلامت اجتماعی پایدار است.

۶- رسانه ها با هدف کاهش تشویش اذهان عمومی اقدام به انتشار آمار آسیب های اجتماع در جامعه در هر قالب(خبر، گزارش، تحلیل، تفسیر و…)، می کنند.

۷- رسانه های چاپی، به دلیل عدم مصونیت قضایی نمی توانند در انتشار اطلاعات و آمار حوزه آسیب های اجتماعی، از تمام توان و ظرفیت های خود جهت کاهش خشونت ها و آسیب ها اجتماعی استفاده کنند.

۸- با توجه به اهمیت و نقش رسانه ها در آموزش صحیح سبک زندگی به آحاد جامعه و تامین سلامت اجتماعی آنان باید مورد حمایت مادی و معنوی سیاستگذاران این حوزه باشند.

۹- رسانه نباید با انتشار آمار دقیق بیکاری در جامعه، سبب کاهش میزان “امید به زندگی” در میان افراد جامعه شوند.

۱۰- رسانه ها می توانند با انتشار آثار سوء و نتایج تلخ پدیده طلاق در جامعه، از افزایش این پدیده جلوگیری کنند.

۱۱- رسانه ها با هدف اطلاع رسانی شفاف، باید آمار دقیق حوزه آسیب های اجتماعی مانند تجاوزها، قتل ها و درگیری های خیابانی را منتشر کنند.

۱۲- انتشار آمار آسیب های اجتماعی و جرائم خشن، منجر به تشوش اذهان عمومی جامعه و ناامنی می شود.

۱۳- به منظور ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه، آموزش همگانی باید در دستور کار رسانه ها باشد.

۱۴-رسانه ها سبب افزایش اعتماد اجتماعی در جامعه و مخاطبان می شوند.

۱۵- رسانه ها باید زمینه ساز افزایش “امید به زندگی” در میان افراد جامعه باشند.

۱۶- رسانه ها با انتشار اخبار دادگاه ها و مراجع قضایی، اعتماد اجتماعی را در مخاطبان تقویت می کنند.

۱۷- رسانه ها با هدف افزایش اعتماد اجتماعی و تقویت بنیاد خانواده؛ بهتر است اخبار حوزه فساد و فحشا را منتشر نکنند.

۱۸- انتشار اخبار دادگاه ها و مراجع قضایی به همراه تصویر مجرمان از طریق رسانه ها، تاثیر بسزایی در کاهش انحرافات اجتماعی دارد.

۱۹- به منظور تنویر افکار عمومی و کاهش میزان تخلفات در سطح جامعه، رسانه ها باید اخبار تخلفاتی مانند تقلب و ارتشا را به صورت جامع و مستند منتشر کنند.

۲۰- رسانه نباید حتی با هدف تامین “سلامت روانی” و “بهداشت روانی” جامعه، اخبار حوزه خشونت را منتشر کنند.

۲۱- فیلم و سریال های تلویزیونی در مقایسه با رسانه های چاپی و برخط، تاثیر بیشتریدر کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی افراد دارند.

۲۲- در میان رسانه ها، رسانه های مجازی بیشترین سهم را در ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه دارند.

۲۳- رسانه های چاپی و برخط، در ارتقای سطح آگاهی های عمومی در زمینه سلامت اجتماعی اعضای جامعه  نقش موثر دارند

۲۴- با توجه به عدم نظارت صحیح وجامع بر فعالیت شبکه ها مجازی، این فضا می تواند به عنوان عامل اصلی خشونت و گسترش انحرافات اجتماعی قلمداد شود.

۲۵- با توجه به اهمیت نقش رسانه های چاپی و برخط در سازماندهی افکار عمومی، مدیران رسانه باید در ارکان اصلی شورای سیاستگذاری حوزه سلامت اجتماعی کشور دارای کرسی باشند

۲۶- تاثیر اخبار “رویداد مدار” در ارتقای سلامت اجتماعی  بیش از اخبار “فرایندمدار” است. 

۲۷- اخبار “رویداد مدار” و اخبار ” فرایند مدار ” تاثیر یکسانی در ارتقای سلامت اجتماعی دارند .

۲۸- انتشار”گزارش، سرمقاله و یادداشت، تفسیر و تحلیل” ازطریق رسانه ها تاثیر یکسانی در ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه دارد.

۲۹- اعلام نظرات و دیدگاه های متخصصان، نخبگان، پیشگامان(مثلا سلبریتی ها) می تواند تاثیر چند برابری در افزایش ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه داشته باشد.

۳۰- استفاده از “عکس” و “نمودار”، در پذیرش پیام از سوی مخاطبان رسانه و ارتقای سلامت اجتماعی آنان تاثیر بیشتری دارد .

۳۱- برای تبیین میزان “خشونت” در سلامت اجتماعی افراد جامعه، استفاده از کاریکاتور اثرگذاری بیشتری در مقایسه با عکس دارد.

۳۲- استفاده از “عکس ” یا ” کاریکاتور”در متن گزارش های مکتوب تاثیر یکسانی دارد .

۳۳- برای افزایش میزان سلامت اجتماعی افراد جامعه لازم است در انتشار جزئیات “اخبار بد” دقت داشت.

۳۴- انتشار اخبار حوادث تاثیر فراوانی در کاهش امنیت اجتماعی و تشدید نا امنی ها در جامعه دارد.

۳۵- انتخاب نوع لید(مستقیم یا غیرمستقیم) هنگام نگارش و انتشار اخبار حوزه سلامت اجتماعی، تاثیر بسزایی در افزایش ارتقا سلامت اجتماعی دارد.

۳۶- انتخاب صحیح سبک تنظیم خبر، گام مهمی در پذیرش پیام از سوی مخاطبان و ارتقای سطح سلامت اجتماعی آنان دارد.

۳۷- جهت گیری مطالب رسانه ها(مثبت- منفی- خنثی) در ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان تاثیر دارد.

۳۸- انتخاب بهترین سبک(هرم وارونه- تاریخی- تاریخی همراه با لید و…) برای تنظیم و انتشار اخبار و گزارش های حوزه سلامت اجتماعی از اهمیت خاص برخوردار است.

۳۹- سانسور اخبار یا دروازه بانی مطالب، برای انتشار اخبار مغایر با سلامت اجتماعی از سوی رسانه ها، با هدف ارتقای سلامت اجتماعی و تامین سلامت روانی جامعه مجاز است .

۴۰- به منظور کاهش آمار تصادفات جاده ای، رسانه ها باید تصاویر صحنه های تصادف و میزان آمار مرگ و میر را با توجه به ارزش خبری “برجسته سازی” منتشر کنند.

۴۱- به هنگام تنظیم اخبار حوزه سلامت اجتماعی، ارزش های خبری دارای اهمیت یکسانی نیستند.

۴۲- برای تنظیم و انتشار اخبار حوزه سلامت اجتماعی، ارزش های ” برخورد، شهرت و دربرگیری ” باید در اولویت  باشد.

۴۳- در تنظیم اخبار حوزه سلامت اجتماعی، لازم است تاکید بیشتری بر عنصر خبری”چرا” و “چگونه” انجام گیرد.

برای تولید گزینه های فوق علاوه بر انجام مصاحبه با مخاطبان رسانه ها(منابع شفاهی) ؛ از منابع علمی مکتوب نیز بهره برداری شده است که صاحبان منابع مورد نظر عبارتند از:

شکر خواه ،۱۳۸۷ – بدیعی و قندی ، ۱۳۸۷ – شکرخواه و سلیمی ،۱۳۹۳- کبیر ،۱۳۷۹ – خواجه نوری و کاوه ،۱۳۹۲ – کانیگل ،۱۳۹۸ – عابدی تهرانی و افشاری ، ۱۳۹۲ – دوبلی ،۱۳۹۸ – سلطانی فر و پور آزادی ،۱۳۹۳ – مهر نیا و ولایتی ،۱۳۹۶ – نصراللهی ،۱۳۹۳ – افتاده ، ۱۳۹۴ – نیازی و همکاران ، ۱۳۹۹ – الیاسی و همکاران :۱۳۸۶ – حکیم آرا ، ۱۳۸۸ – جواهری و بالاخانی ،۱۳۸۵ –  امامی و مهربانی فر ، ۱۳۹۲ -علی عسگری ،۱۳۹۴- سرشار ، ۱۳۹۰ فدایی مهربانی ، ۱۳۸۶ – رعدی ، ۱۳۹۸

با اتمام این مرحله و اعمال نظرات مشارکت کنندگان و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در گزاره ها، تعداد ۵۶ کارت به ۴۳ کارت تقلیل یافت و به عنوان کارت های نهایی برای ارزش گذاری، در اختیار ۵ فعال در حوزه رسانه، ۵ فعال حوزه سلامت اجتماعی و ۵ نفر ازمخاطبان رسانه ها قرار گرفت و از آنان خواسته شد تا بر اساس توزیع شبه نرمال، کارت ها را در نمودار کیو ارزش گذاری نمایند.

در نهایت بر اساس نتایج حاصل، گروه­ بندی نظرات مشارکت­کنندگان انجام  و بر اساس نظرات آنان تجزیه و تحلیل صورت گرفت.

جهت شناسایی ذهنیت­ ها برای یافتن این که در هر گروه، کدام عبارت دارای رتبه بیش تری است، باید امتیازهای عاملی را برای تک تک عبارات پرسشنامه محاسبه شود. امتیازهای عاملی پس از تحلیل عاملی از طریق نرم­افزار به محیط داده اضافه می ­شود. امتیازهای عاملی برای تک تک عبارات کیو از طریق روش رگرسیونی محاسبه شده و آورده شده است. آرایه­ های عاملی که در جدول(۵) آورده شده است، رتبه­ دهی به امتیازات از کم ترین به بیش ترین امتیاز است که می­ توان از آن برای تفسیر عامل­ها استفاده کرد. با توجه به این که در مورد راهکارها هر کدام ۱۵ نمونه کیو وجود دارد، رتبه­ ها از ۱ تا ۴۳ درجه ­بندی شده ­اند. در حقیقت، ترتیب و مفهوم گزاره ­ها از بی اهمیت ترین تا با اهمیت ترین در الگوهای ذهنی مختلف بررسی شد.

با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی از طریق محاسبه آرایه های امتیازی گروه های چهارگانه، الگوهای ذهنی شناسایی شده و هم چنین با مرتب سازی آراه های عاملی در هر گروه ( گروه ذهنی)، عامل هایی که در هر گروه ذهنی مورد موافقت یا مخالفت بیش تر قرار گرفته اند ، نتیجه تحلیل در جدول های زیر نشان داده شده است .

مهم ترین گزاره های موافقت و مخالفت گروه های چهارگانه

*گروه اول

*گروه دوم

گروه سوم

گروه چهارم

بررسی الگوهای گروه ها

با توجه به نتایج جدول(۴) بر اساس ذهنیت و دیدگاه مشترک گروه اول، برای ارتقا سلامت اجتماعی افراد جامعه توجه به « سواد رسانه » در اولویت اول قرار دارد و ارتقاء سلامت اجتماعی را از پیامدهای مهم سواد رسانه افراد جامعه دانسته اند. آنان بر این باور هستند که رسانه ها باید برای انتقال صحیح و سریع پیام ها به مخاطبان خود بر اساس ارزش خبری آگاهی بخشی دسترسی آزاد به آمار و اطلاعات محرمانه در حوزه آسیب های اجتماعی داشته تا ضمن ارسال سریع پیام به مخاطبان رسانه خود، ضامن صحت و درستی پیام خود بوده و تا بتواند اعتماد مخاطبان خود را نسبت به رسانه خود جلب نمایند. افراد این گروه بر این باور هستند که رسانه ها باید با هدف کاهش تشویش اذهان عمومی از یک سو و تنویر افکار عمومی از سوی دیگر، آمار آسیب های اجتماعی جامعه را در قالب های مختلف خبر، گزارش، تحلیل، تفسیر و یا… منتشر نمایند. آن دسته از پاسخگویان بر این باورند که رسانه ها از یک سو با توجه به اثرات سوء و منفی «اخبار بد» نباید با انتشار آمار آسیب های اجتماعی مانند بیکاری سبب شیوع پدیده ناامیدی مردم را فراهم کرده و از سوی دیگر نیز با انتشار آثار سوء و نتایج تلخ آسیب های اجتماعی مانند طلاق در جامعه، از افزایش این پدیده ها جلوگیری کنند.

در الگوی ذهنی دوم افراد ۲، ۱، ۱۳ و ۸ ترکیب گروه دوم را تشکیل داده اند . بر اساس ذهنیت و دیدگاه مشترک افراد گروه دوم ؛ اگر بر فعالیت شبکه ها مجازی نظارت صحیح وجامع صورت نپذیرد ، ، این فضا می تواند به عنوان عامل اصلی خشونت و گسترش انحرافات اجتماعی  در جامعه قلمداد شود. علاوه بر این ، لازم است تا مدیران رسانه ها برای افزایش میزان سلامت اجتماعی افراد جامعه در انتشار جزئیات “اخبار بد” دقت داشته باشند . آنان بر این باورند رسانه ها( چاپی) ، به دلیل عدم مصونیت قضایی نمی توانند در انتشار اطلاعات و آمار حوزه آسیب های اجتماعی، از تمام توان و ظرفیت های خود جهت کاهش خشونت ها و آسیب ها اجتماعی استفاده کنند.از سوی دیگر بررسی ذهنیت این گروه نشان می دهد که آنان معتقدند تاثیر گذاری مطالب یک رسانه مانند خبر، گزارش، سرمقاله و یادداشت ، تفسیر یا تحلیل بر ارتقای سلامت اجتماعی مخاطب یکسان نبوده و بازخورد نقش رسانه ها در ارتقا سلامت اجتماعی پایدار نمی باشد .

در الگوی ذهنی سوم که سه فرد اعضای این گروه را تشکیل داده اند ؛ انتشار اخبار حوادث تاثیر فراوانی در کاهش امنیت اجتماعی و تشدید نا امنی­ها در جامعه دارد و رسانه ها نیز از سوی دیگر در انتشار جزئیات « اخبار بد» دقت داشته باشند. بررسی ذهنیت این گروه نشان داد که ارتقاء سلامت اجتماعی، از جمله پیامدهای ارتقاء «سواد رسانه» افراد جامعه است. این گروه با این گزاره که با توجه به عدم نظارت صحیح وجامع بر فعالیت شبکه ها مجازی، این فضا می تواند به عنوان عامل اصلی خشونت و گسترش انحرافات اجتماعی قلمداد شود، به شدت مخالف بوده و از سوی دیگر نیز مخالفت خود را با این گزاره که در میان رسانه ها، رسانه های مجازی بیش ترین سهم را در ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه دارند، مشخص کرده اند. این گروه هم چنین مخالف برجسته سازی اخبار تصادفات جاده ها با استفاده از تصاویر صحنه های تصادف و میزان آمار مرگ و میر با هدف کاهش آمار تصادفات جاده ای بوده اند.

برخلاف الگوی ذهنی گروه سوم که مخالف برجسته سازی اخبار تصادفات جاده ای با بهره گیری از تصاویر صحنه های تصادف و آمار مرگ و میر بودند، ذهنیت و دیدگاه مشترک گروه چهارم موافق انتشار اخبار تصادفات جاده ای و برجسته سازی آن ها با استفاده از تصویر و آمار آن ها می باشند. الگوی ذهنی نشان می دهد که این گروه بر عناصر خبری تاکید داشته و بر این باورند که در تنظیم اخبار حوزه سلامت اجتماعی بایدبر دو عنصر خبری «چرا» و«چگونه» توجه بیش تری شود  ضمن این که رسانه ها باید با توجه به کارکرد «آموزش» به عنوان یکی از مهم ترین کارکردهای یک رسانه، برای ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه آموزش همگانی را در دستور کار خود قرار دهند. ذهنیت این گروه نشان می دهد که آنان مخالف این گزاره هستند که انتشار اخبار حوادث تاثیر فراوانی در کاهش امنیت اجتماعی و تشدید نا امنی ها در جامعه دارد. آنان علاوه بر این، مخالف عدم  انتشار اطلاعات وآمار حوزه آسیب های اجتماعی به دلیل عدم مصونیت قضایی بوده و معتقدند که رسانه­ها باید از تمام توان و ظرفیت های خود جهت کاهش خشونت ها و آسیب ها اجتماعی استفاده کنند. ذهنیت این گروه هم چپنین نشان می دهد که انتشار اخبار دادگاه ها و مراجع قضایی به همراه تصویر مجرمان از طریق رسانه ها، نمی تواند تاثیر بسزایی در کاهش انحرافات اجتماعی داشته باشد.

با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای رسانه­ ها و هم چنین شناسایی ذهنیت­ ها طریق روش کیو؛ پرسشنامه کمی ساخته شده و بر اساس آن مدل مورد نظر با استفاده نرم افزار PLSطراحی گردید. این نرم افزار مخصوص مدل سازی، مدل یابی معادلات ساختار می باشند. این نرم افزار برای مدل سازی به جای استفاده از ماتریس کوواریانس از روش حداقل حداقل مربعات جزیی PLSاستفاده می نماید . حجم کم نمونه ،  داده هاي غير نرمال ، مدلهاي اندازه گيري از نوع سازنده ،  قدرت پيش بيني مناسب، پيچيدگي مدل ( تعداد زياد سازه ها و شاخص ها) ، توسعه تئوري و نظريه ، استفاده از متغيرهاي طبقه بندي شده ، بررسي همگرايي ، آزمودن تئوري و فرضيه و آزمودن فرضيات شامل متغيرهاي تعديلگر از مزایای این نرم افزار است ( داوری و رضا زاده ، ۱۳۹۳ :۲۰) .

بررسی این مدل عوامل موثر بر ارتقای سلامت اجتماعی در رسانه های استان قزوین را نشان می دهد.ابتدا مدل معادلات ساختار یافته را در نرم افزار PLS  رسم کرده و سپس با استفاده از مقدار آماره در آزمون T به بررسی معنی دار بودن آن پرداخته می شود.

مدل ارتقای سلامت اجتماعی در رسانه های استان قزوین

بارهای عاملی در حالت ضرایب استاندارد و سطح معنی داری

جدول خلاصه نتایج آماری روابط بین متغیرها

نتیجه­ گیری یک پژوهش

این پژوهش نشان می دهد رسانه ها با توجه به نوع و نحوه انتشارآن ها دارای کارکردهای متفاوتی است اما چهار کارکرد خبری و اطلاع رسانی، آموزش، مراقبت و نظارت و تامین اوقات فراغت و سرگرمی را می توان در تمامی رسانه ها مشترک است که مخاطبان رسانه­ها نیز بر اساس دانش و سواد رسانه ای خود و توجه به همین کارکردها، رسانه مورد نظر و نیاز خود را انتخاب می نمایند. تحلیل محتوای رسانه های مورد نظر در این پژوهش نشان داد که بیش ترین مطالب تولیدی رسانه ها در حوزه انحرافات اجتماعی(فساد و فحشا، سرقت، قاچاق مواد مخدر و اعتیاد، تقلب، رشوه و ارتشا) با ۵۷۶ مورد و کم ترین مطالب تولیدی رسانه حوزه خشونت (همسرآزاری و کودک آزاری، قتل و تجاوز، خودکشی، زورگیری و درگیری خیابانی) با ۲۳۷ مورد است .حوزه کیفیت اجتماعی با ۴۸۵ و حوزه مسائل اجتماعی با ۳۱۲ مورد در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.

پس از ایجاد فضای گفتمان و تولید گزاره ها ۱۵ مشارکت کننده ( ۵ نفر از حوزه سلامت اجتماعی، ۵نفر از حوزه رسانه و ۵نفر مخاطب) در ۴ گروه دسته طبقه بندی گردیدند. بر اساس ذهنیت و دیدگاه مشترک گروه اول، برای ارتقا سلامت اجتماعی افراد جامعه توجه به « سواد رسانه » در اولویت اول قرار دارد و ارتقا سلامت اجتماعی را از پیامدهای مهم سواد رسانه افراد جامعه دانسته اند. آنان بر این باور هستند که رسانه ها باید برای انتقال صحیح و سریع پیام ها به مخاطبان خود بر اساس ارزش خبری آگاهی بخشی دسترسی آزاد به آمار و اطلاعات محرمانه در حوزه آسیب های اجتماعی داشته تا ضمن ارسال سریع پیام به مخاطبان رسانه خود، ضامن صحت و درستی پیام خود بوده وتا بتواند اعتماد مخاطبان خود را نسبت به رسانه خود جلب نمایند.

بر اساس ذهنیت و دیدگاه مشترک گروه دوم، اگر بر فعالیت شبکه­ها مجازی نظارت صحیح و جامع صورت نپذیرد، این فضا می تواند به عنوان عامل اصلی خشونت و گسترش انحرافات اجتماعی در جامعه قلمداد شود. علاوه بر این، لازم است تا مدیران رسانه ها برای افزایش میزان سلامت اجتماعی افراد جامعه در انتشار جزئیات “اخبار بد” دقت داشته باشند . آنان بر این باورند رسانه ها( چاپی)، به دلیل عدم مصونیت قضایی نمی توانند در انتشار اطلاعات و آمار حوزه آسیب های اجتماعی، از تمام توان و ظرفیت های خود جهت کاهش خشونت ها و آسیب ها اجتماعی استفاده کنند. بررسی ذهنیت این گروه نشان داد که آنان معتقدند تاثیر گذاری مطالب یک رسانه مانند خبر، گزارش، سرمقاله و یادداشت ، تفسیر یا تحلیل بر ارتقای سلامت اجتماعی مخاطب یکسان نبوده و بازخورد نقش رسانه ها در ارتقا سلامت اجتماعی پایدار نمی باشد .

بر اساس ذهنیت و دیدگاه مشترک گروه سوم، انتشار اخبار حوادث تاثیر فراوانی در کاهش امنیت اجتماعی و تشدید نا امنی ها در جامعه دارد و رسانه ها نیز از سوی دیگر در انتشار جزئیات « اخبار بد » دقت داشته باشند. بررسی ذهنیت این گروه نشان داد  که ارتقاء سلامت اجتماعی، از جمله پیامدهای ارتقاء «سواد رسانه» افراد جامعه است. این گروه با این گزاره که با توجه به عدم نظارت صحیح و جامع بر فعالیت شبکه ها مجازی، این فضا می تواند به عنوان عامل اصلی خشونت و گسترش انحرافات اجتماعی قلمداد شود ، به شدت مخالف بوده و از سوی دیگر نیز  مخالفت خود را با این گزاره که در میان رسانه ها، رسانه های مجازی بیش ترین سهم را در ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه دارند، مشخص کرده اند. این گروه هم چنین مخالف برجسته سازی اخبار تصادفات جاده ها با استفاده از تصاویر صحنه های تصادف و میزان آمار مرگ و میر با هدف کاهش آمار تصادفات جاده ای بوده اند .

ذهنیت و دیدگاه مشترک گروه چهارم موافق انتشار اخبار تصادفات جاده ای و برجسته سازی آن ها با استفاده از تصویر و آمار آن ها می باشند. الگوی ذهنی نشان می دهد که این گروه بر عناصر خبری تاکید داشته و بر این باورند که در تنظیم اخبار حوزه سلامت اجتماعی بایدبر دو عنصر خبری «چرا» و«چگونه» توجه بیش تری شود  ضمن این که رسانه ها باید با توجه به کارکرد «آموزش» به عنوان یکی از مهم ترین کارکردهای یک رسانه، برای ارتقای سلامت اجتماعی افراد جامعه آموزش همگانی را در دستور کار خود قرار دهند. ذهنیت این گروه نشان می دهد که آنان مخالف این گزاره هستند که انتشار اخبار حوادث تاثیر فراوانی در کاهش امنیت اجتماعی و تشدید ناامنی­ها در جامعه دارد. آنان علاوه بر این، مخالف عدم انتشار اطلاعات و آمار حوزه آسیب های اجتماعی به دلیل عدم مصونیت قضایی بوده و معتقدند که رسانه ها باید از تمام توان و ظرفیت های خود جهت کاهش خشونت ها و آسیب ها اجتماعی استفاده کنند. ذهنیت این گروه هم چپنین نشان می دهد که انتشار اخبار دادگاه ها و مراجع قضایی به همراه تصویر مجرمان از طریق رسانه ها،  نمی تواند تاثیر بسزایی در کاهش انحرافات اجتماعی داشته باشد.

با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای رسانه ها و هم چنین شناسایی ذهنیت ها طریق روش کیو؛ پرسشنامه کمی ساخته شده و بر اساس آن مدل مورد نظر با استفاده نرم افزار PLS طراحی گردید.

این مدل نشان داد که با توجه به نتایج پرسشنامه کمی هر چهار کارکرد رسانه به ترتیب کارکرد اطلاع رسانی، کارکرد آموزش، نظارت بر محیط و کارکرد تامین اوقات فراغت بر ارتقاء سلامت اجتماعی افراد جامعه به میزان ۰٫۶۱۵موثر است که سطح معنا داری آن برابر با ۰٫۰۱۰است که از ۵/۰ کوچکتر است و فرض مقابل مبنی بر تاثیر الگوی مدیریت رسانه بر ارتقاء سلامت اجتماعی تایید می گردد. بر این اساس الگوی راهبردی مدیریت رسانه ای می تواند بیش ترین تاثیر را به ترتیب در ارتقاء کیفیت زندگی، کاهش خشونت، کاهش انحرافات اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشد.

با توجه به نتایج تدوین بسته های آموزش مجازی راهبردهای مدیریتی در راستای ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان رسانه ها پیشنهاد شده و تدوین سیاست های اجرایی راهبردی در همگرایی مدیران رسانه ها در ارتقای سلامت اجتماعی مخاطبان رسانه ها توصیه می گردد.

منابع پژوهش:

منابع

– امامی ، سید مجید و مهربانی فر ، حسین ( ۱۳۹۲) . امید و رسانه : پژوهش در مبانی ، ابعاد و راهبردهای امید آفرینی اجتماعی در رسانه ملی ، قم: مرکز پژوهش های اسلامی

– امیری ، فاطمه (۱۳۹۳). بررسی نقش رسانه ها در فرهنگ سازمانی برای کاهش آسیب های اجتماعی منجر به طلاق ،   https:/civilica.com/doc/279556  

– بخارایی ، احمد ، شربتیان ، محمد حسن ، طوافی ، پویا (۱۳۹۴) . مطالعه جامعه شناختی رابطه نشاط با سلامت اجتماعی ، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی ، شماره ۲۵، زمستان ،۳۹-۲

– بدیعی ، نعیم و قندی ، حسین (۱۳۸۷). تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

– جوادی بورا ، علی ، هاشم نژاد ابرسی، فاطمه ( ۱۳۹۶) .بررسی تاثیر میزان استفاده از رسانه های جمعی بر میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد قائم شهر در سال ۱۳۹۶ ، دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی ، دوره سه ، شماره ۵ ، پاییز و زمستان ، ۱۲۶-۱۱۱

– حکیم آرا ، محمد علی (۱۳۸۸ ) . روان شناسی رسانه ، تهران : انتشارات دانشکده صدا و سیما

– خوش فر، غلامرضا، محمدی ، آرزو ، محمد زاده ، فاطمه ، محمدی ، راضیه ، اکبر زاده ، فاطمه ( ۱۳۹۴) . امنیت اجتماعی و سلامت اجتماعی ( مطالعه موردی : جوانان ۲۹- ۱۵ ساله شهر قائن ) . مجله مطالعات اجتماعی ایران ، دوره نهم ، شماره ۱ ، بهار ، ۱۰۷-۷۱

– داوری ، علی ، رضا زاده ، آرش (۱۳۹۳). سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی

– دانایی فرد ، حسن ، حسینی ، سید یعقوب ، شیخها ، روزبه (۱۳۹۲ ). روش شناسی کیو: شالوده های نظری و چارچوب انجام پژوهش ، تهران : انتشارات صفار

– دوبلی ، رولف (۱۳۹۸) . اخبار را دنبال نکنید ، ترجمه : کریم پور ، امید ، تهران : نشر مهرگان خرد

– دهقان ، یاسر (۱۳۹۷). بی اعتمادی اجتماعی به رسانه و نقش آن در بروز آسیب های اجتماعی ، اولین کنگره ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، اسفراین ، https:/civilica.com/doc/901422.

– روشندل اربطانی ، طاهر (۱۳۸۵) . مفهوم شناسی مدیریت رسانه ، فصلنامه رادیو و تلویزیون ، شماره ۳

– زاهدی اصل ، محمد ، پیله وری ، اعظم (۱۳۹۳) . فرا تحلیلی بر مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی ” ، فصلنامه برنامه ریزی و توسعه اجتماعی ،شماره ۱۹،۳۵-۲۲

– زابلی ، روح الله ، سنایی نسب ، هرمز ( ۱۳۹۳) . چالش ها و راهکارهای اقدام در زمینه تعیین کننده های اجتماعی سلامت در ایران : یک مطالعه کیفی ، فصلنامه آموزش و بهداشت و ارتقا سلامت ایران ، سال دوم، شماره ۱، بهار، ۱۶- ۵

– سام  آرام ، عزت الله (۱۳۸۸). بررسی رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی با تاکید بر رهیافت پلیس جامعه محور ، فصلنامه انتظام اجتماعی ، شماره ۱، ۳۰-۹

– سروی زرگر ، محمد ( ۱۳۹۴) . خانواده و رسانه های جمعی : با نگاهی به تلویزیون در خانواده های آمریکایی ، فصلنامه تخصصی رسانه و خانواده مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما ،ش۱، ۱۹۳-۱۸۰

– سلطانی فر ، محمد و پور آزادی ، شیرین (۱۳۹۳). نقش سواد رسانه ای دبیران و خبرنگاران در ارتقای سطح تولیدات خبری ، رسانه ، سال۲۵، ش۴، ش پیاپی۹۷، ۹۵- ۸۸

– شعبانی ، محمد جواد ؛ صادق نیا ، محراب و  میر تبار ، سید مرتضی ( ۱۳۹۸) . بررسی مولفه امید در سبک زندگی دینی و نقش رسانه دیداری تلویزیون در گسترش امید آفرینی دینی ، پژوهشنامه سبک زندگی ، سال۵، ش ۸، ۱۴۴-۱۱۵

– صفاری نیا ، مجید ( ۱۳۹۷) .روانشناسی سلامت اجتماعی ، تهران : آوای نور

– علی عسگری ، عبدالعلی (۱۳۹۴ ) . مدیریت رسانه ؛ نگاهی نو . تهران :انتشارات دانشگاه صدا و سیما

– غفاری ، غلامرضا ، مولایی ، جابر ، مومنی ، حسن (۱۳۹۷) . بررسی عوامل موثر بر سلامت اجتماعی شهروندان استان ایلام، فصلنامه توسعه اجتماعی ، دوره ۱۳، شماره ۱، پاییز ، ۶۶-۳۷

– فتحی ، سروش و مختار پور ، مهدی ( ۱۳۹۳) . بررسی نقش و تاثیر رسانه های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی ، نشریه مطالعات و توسعه اجتماعی ایران ، دوره ۶، ش۲

– فرهنگی ، علی اکبر ، روشندل اربطانی ، طاهر (۱۳۸۳) . نگرشی بر بنیان های نظری مدیریت سازمان های رسانه ای ، فصلنامه دانش مدیریت ، شماره ۶۶

– – فقهی فرهمند ، ناصر و زنجانی ، سعید (۱۳۹۲) . بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی با امنیت خانواده ، نشریه مطالعات جامعه شناسی ، سال سوم ، ش۱۰، ۱۱۲-۹۹

– فیروزی ، منیژه ، قائد رحمت ، عباس ( ۱۳۹۲) . سلامت اجتماعی در پیوندهای اجتماعی مدرن (مجازی) و تاثیر آن در سلامت عمومی جامعه .نشریه دومین کنگره روان شناسی اجتماعی ایران ،  تهران : ۱۴و۱۵ اسفند

کونگ ، لوسی ( ۱۳۹۱) . مدیریت راهبردی در رسانه ها – از نظریه تا عمل ، ترجمه : خاشعی ، وحید و دهقان ، علی ، تهران : دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

– کانیگل ، ریچل (۱۳۸۹). مبانی روزنامه نگاری ، ترجمه : بخشی ، بهاره و پازکی زاده ، زهرا ، تهران : طراوات

– محققی کمال ، سید حسین و عبداله تبار درزی ، هادی (۱۳۹۱) .سلامت اجتماعی – درآمدی بر مبانی نظری ، مفاهیم ، ابعاد و شاخص ها ، تهران : سخنوران

– موسوی ، میرطاهر ، شیانی ، ملیحه (۱۳۹۸) . سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی ؛ مفاهیم و رویکردها ، تهران : موسسه انتشارات آگاه

– مهر نیا ، محمد و ولایتی ، محسن (۱۳۹۶) . نقش رسانه ها و افکار عمومی در سازمان دهی توسعه و بهبود چشم انداز توسعه ، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی ، مطالعات فرهنگی ، تهران ، https:/civilica.com/doc/632237  

– ملک پور ، فاطمه (۱۳۹۰) . مجله رسانه و خانواده ، ش۱، ۲۳۴-۲۱۹

– نصراللهی ، اکبر (۱۳۹۳). راهنمای پوشش خبری در رسانه ها ، انتشارات خبرگزاری فارس

– نوربخش ، یونس ، حیدرخانی ، هابیل ، محمدی ، اصغر (۱۳۹۶) . بررسی ارتباط بین حمایت اجتماعی و سلامت اجتماعی جوانان مناطق حاشیه نشین شهر کرمانشاه ، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران ، دوره هشتم ، شماره ۲، پاییز و زمستان ، ۲۵۷-۲۳۳

– نیازی ، محسن ؛ شفائی مقدم ، الهام و خدا دادی ، ناهید (۱۳۹۹). تبیین رابطه بین شبکه های اجتماعی موبایل محور با سلامت اجتماعی شهروندان ، مطالعات جامعه شناختی شهری دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان ، ش۳۵، دوره۱۰

وارنر ، چارلز (۱۳۹۴). بررسی مدیریت رسانه ، ترجمه زین العابدینی ، پیام ،انتشارات تیسا ،۱۳۹۴

Resources:

– Emami, Seyed Majid and Mehrabanifar, Hossein (۲۰۱۳). Hope and Media: Research on the Principles, Dimensions and Strategies of Creating Social Hope in National Media, Qom: Islamic Research Center

– Amiri, Fatemeh (1393). Investigating the role of media in organizational culture to reduce social harms leading to divorce, https://civilica.com/doc/279556

– Bukharaei, Ahmad, Sharbatian, Mohammad Hassan, Tawafi, Pouya (1394). Sociological study of the relationship between vitality and social health, Quarterly Journal of Welfare Planning and Social Development, No. 25, Winter, 39-2

– Badiee, Naeem and Ghandi, Hossein (1387). Tehran: Allameh Tabatabai University Press

– Javadi Bora, Ali, Hashemnejad Abersi, Fatemeh (۲۰۱۷). The effect of mass media use on the level of social trust of students of Ghaemshahr Azad University in 1396, Bimonthly Quarterly of Participation and Social Development, Volume 3, Number 5, Fall And Winter, 126-111

– Hakim Ara, Mohammad Ali (1388). Media Psychology, Tehran: Broadcasting School Publications

 – Khojasteh Bagherzadeh, Hassan (2014). Media Management, Tehran: Tisa

– Khoshfar, Gholamreza, Mohammadi, Arezoo, Mohammadzadeh, Fatemeh, Mohammadi, Razieh, Akbarzadeh, Fatemeh (1394). Social Security and Social Health (Case Study: Youth aged 15-29 in Ghaen). Iranian Journal of Social Studies, Volume 9, Number 1, Spring, 107-71 Davari, Ali, Reza Zadeh, Arash (1393). University Jihad Publishing Organization

– Danaeifard, Hassan, Hosseini, Seyed Yaghoub, Sheikhs, Roozbeh (2013). Q methodology: Theoretical foundations and research framework, Tehran: Saffar Publications

 – Dubli, Rolf (1398). Do not follow the news, translated by Karimpour, Omid, Tehran: Mehregan Kherad Publishing

 – Peasant, Yaser (1397). Social distrust of the media and its role in the occurrence of social harms, the first National Congress for the Prevention of Social Injuries, Esfarayen, https://civilica.com/doc/901422.

– Roshandel Arbatani, Taher (1385). Concepts of Media Management, Radio and Television Quarterly, No. 3

 – Zahedi Asl, Mohammad, Cocoon, Azam (1393). Meta-Analysis of Social Health Studies “, Social Planning and Development Quarterly, No. 19,35-22

– Zaboli, Ruhollah, Sanai Nasab, Hormoz (1393). Challenges and Strategies for Action in the Field of Social Determinants of Health in Iran: A Qualitative Study, Iranian Journal of Education, Health and Health Promotion, Second Year, No. 1, Spring, 5-16

– Sam Aram, Ezatullah (1388). Investigating the Relationship between Social Health and Social Security with Emphasis on Community-Based Police Approach, Social Order Quarterly, No. 1, 9-30

 – Sarvi Zargar, Mohammad (1394). Family and Mass Media: A Look at Television in American Families, Journal of Media and Family, Islamic Radio and Television Research Center, Vol. 1, 193-180

 – Soltanifar, Mohammad and Pour Azadi, Shirin (1393). The Role of Media Literacy of Teachers and Journalists in Improving the Level of News Production, Media, Volume 25, Number 4, Series 97, 95-88

– Shabani, Mohammad Javad; Sadeghnia, Altar and Mir Tabar, Seyed Morteza (1398). Investigating the Component of Hope in Religious Lifestyle and the Role of TV Visual Media in Expanding Religious Hope Creation, Lifestyle Research Journal, Vol. 5, No. 8, 144-115.

– Saffarinia, Majid (1397). Psychology of social health, Tehran: Avaye Noor

 – Ali Asgari, Abdul Ali (1394). Media management ; A new look. Tehran: Radio and Television University Press

 – Ghaffari, Gholamreza, Molaei, Jaber, Momeni, Hassan (1397). Investigating the Factors Affecting the Social Health of the Citizens of Ilam Province, Social Development Quarterly, Volume 13, Number 1, Fall, 37-36

– Fathi, Soroush and Mokhtarpour, Mehdi (1393). Investigating the Role and Impact of New Visual Media in Lifestyle Change, Iranian Journal of Social Studies and Development, Volume 6, Issue 2

– Farhangi, Ali Akbar, Roshandel Arbatani, Taher (۱۳۸۳). An Attitude on the Theoretical Foundations of Management of Media Organizations, Management Knowledge Quarterly, No. 66

– Farahmand jurisprudence, Nasser and Zanjani, Saeed (2013). Investigating the relationship between social capital and social health with family security, Journal of Sociological Studies, Third Year, Vol. ۱۰, ۱۱۲-۹۹

– Firoozi, Manijeh, Qaed Rahmat, Abbas (2013). Social health in modern (virtual) social connections and its impact on public health. Journal of the Second Iranian Congress of Social Psychology, Tehran: March 5 and 5 Kung, Lucy (1391). Strategic Management in Media – From Theory to Practice, translated by Khashei, Vahid and Dehghan, Ali, Tehran: Office of Media Studies and Planning

 – Canigel, Rachel (1389). Fundamentals of Journalism, Translation: Bakhshi, Bahareh and Pazkizadeh, Zahra, Tehran: Taravat

– Researcher Kamal, Seyed Hossein and Abdullah Tabar Darzi, Hadi (2012). Social Health – An Introduction to Theoretical Foundations, Concepts, Dimensions and Indicators, Tehran: Speakers

 – Mousavi, Mirtaher, Shiani, Maliha (1398). Social capital and social health; Concepts and Approaches, Tehran: Agah Publishing Institute

 – Mehrnia, Mohammad and Velayati, Mohsen (1396). The Role of Media and Public Opinion in Organizing Development and Improving the Development Vision, 2nd International Congress of Humanities, Cultural Studies, Tehran, https://civilica.com/doc/632237

– Malekpour, Fatemeh (1390). Journal of Media and Family, Vol. 1, 234-219

 – Nasrollahi, Akbar (1393). Guide to news coverage in the media, Fars News Agency Publications

– Nourbakhsh, Younes, Heidarkhani, Abel, Mohammadi, Asghar (1396). Investigating the Relationship between Social Support and Social Health of Youth in the Kermanshah Suburbs, Iranian Social Issues Review Quarterly, Volume 8, Number 2, Fall and Winter, 257-233

 – Niazi, Mohsen; Healing Moghaddam, Inspiration and God-given, Nahid (1399). Explain the relationship between Mob social networks