۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بین المللی » اقتصاد » بازار
  • شناسه : 22419
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
  • ارسال توسط :
تحلیل بانک جهانی از افزایش قیمت ها
تحلیل بانک جهانی از افزایش قیمت ها

تحلیل بانک جهانی از افزایش قیمت ها

بانک جهانی اعلام کرد قیمت‌های انرژی در سال ۲۰۲۱ بیش از یک سوم بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود .

بانک جهانی پیش‌بینی کرد قیمت‌های جهانی کالا پس از رشدی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تحت تأثیر رشد اقتصادی قوی پیدا کردند، تا پایان سال در همین حدود فعلی خواهند ماند.
بانک جهانی اعلام کرد قیمت‌های انرژی در سال ۲۰۲۱ بیش از یک سوم بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و میانگین قیمت هر بشکه نفت به ۵۶ دلار می‌رسد. قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۶۰ دلار افزایش خواهد یافت و مطابق با میانگین قیمت سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ خواهد بود. بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرد قیمت فلزات امسال ۳۰ درصد و بازارهای کشاورزی حدود ۱۴ درصد صعود می‌کنند. اما قیمت فلزات احتمالاً بخشی از رشد امسال را از دست خواهند داد زیرا رشد ناشی از تدابیر محرک مالی در سال ۲۰۲۲ ضعیف می‌شود.
طبق گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود قیمت مس امسال به‌دلیل تقاضا برای کالاهای مصرفی و ساخت و ساز ۳۸ درصد بالاتر بماند. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ که عرضه جدید محقق می‌شود، قیمت‌ها پایین‌تر بروند.
تعدیل سریع‌تر از حد انتظار محرک‌های مالی از سوی بعضی از اقتصادهای بازار نوظهور می‌تواند ریسک نزولی برای قیمت فلزات ایجاد کند. اما هزینه زیرساخت بالاتر در امریکا می‌تواند از بعضی از فلزات نظیر آلومینیوم، مس و سنگ آهن حمایت کند.
 بازارهای کشاورزی تحت تأثیر تقاضای قوی چین و مشکلات تولید در امریکای جنوبی شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌اند. اگرچه عمده بازارهای کالاهای غذایی جهان از نظر استانداردهای تاریخی به حد کافی تأمین شده‌اند اما قیمت ذرت و سویا در بازار شیکاگو در بالاترین رکورد چند سال گذشته معامله می‌شود. قیمت‌ها تحت تأثیر نگرانی های امنیت غذایی و شرایط جوی نامساعد در برزیل افزایش پیدا کرده‌اند.