۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » حوزه و دانشگاه » دانش و فناوری
  • شناسه : 38183
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
  • ارسال توسط :
برندگان جشنواره کتاب سال دانشجویی مشمول امتیازهای بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
برندگان جشنواره کتاب سال دانشجویی مشمول امتیازهای بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

برندگان جشنواره کتاب سال دانشجویی مشمول امتیازهای بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

این جشنواره، دوشنبه ۲۹ آبان ماه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی در روز ۲۹ آبان، گفت: به منظور ارائه امتیاز به برندگان کتاب سال دانشجویی با بنیاد ملی نخبگان در حال رایزنی هستیم و برندگان این رویداد فرهنگی مشمول امتیازهای بنیاد ملی نخبگان می‌شوند. این موضوع در حال نهایی شدن است و نتایج آن اعلام می‌شود.  

دکتر حامد علی‌اکبرزاده در نشست خبری سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که صبح امروز، دوشنبه ۲۲ آبان برگزار شد، با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد و برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، به عنوان مهم‌ترین برنامه هفته کتاب گفت: این جشنواره، دوشنبه ۲۹ آبان ماه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. جشنواره کتاب سال دانشجویی، قدیمی ترین برنامه فرهنگی در بدنه جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حساب می‌آید. 

وی با بیان اینکه دستاوردهای متعددی طی ادوار برگزاری این جشنواره حاصل شده است، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که برندگان ادوار گذشته این جشنواره جزو اساتید دانشگاه‌ها هستند یا اولین کتاب خود را در انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسانده‌اند. این جشنواره با تمام فراز و فرودهای خود، موفق عمل کرده است. 

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با بیان اینکه ۲۸ گروه ارزیاب آثار دریافتی را مورد بررسی قرار داده‌اند، اظهار کرد: در هر تیم ارزیاب، ۲ داور وجود دارد که آثار را مورد بررسی قرار داده‌اند. علاوه بر فعالیت بخش علمی جشنواره، بخش اجرایی نیز مشغول فعالیت است. 

دکتر علی‌اکبرزاده با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی توسط جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب تا حدودی جهاد دانشگاهی را در برگزاری این جشنواره همراهی کرده‌اند. 

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی درباره جزئیات این رویداد گفت: فراخوان سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی در اسفند ماه سال گذشته منتشر شد. این جشنواره در دو بخش «اصلی» و «ویژه» برگزار می‌شود بخش اصلی شامل ۶ گروه و بخش ویژه نیز شامل ۲ گروه می‌شود. گروه‌های بخش اصلی شامل حوزه‌های «علوم انسانی و ادبیات فارسی»، «هنر و معماری»، «علوم‌پایه»، «فنی و مهندسی»، «کشاورزی» و «پزشکی» می‌شود. همچنین بخش ویژه نیز درباره مسائل اصلی کشور و مربوط به شعار سال است. 

وی در تشریح بخش ویژه سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: این بخش در ارتباط با مسائل اصلی کشور و شعار سال و موضوعاتی همچون «ادبیات پیشرفت» و «اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی» است. 

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی درباره آثار دریافتی سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: ۵۵۴ اثر برای شرکت در این رویداد فرهنگی به دبیرخانه ارسال شد و بررسی‌ها بیانگر این است که میانگین شرکت‌کنندگان در کتاب سال دانشجویی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ اثر نوسان دارد، به نحوی که ۶۰۲ اثر در سال ۱۴۰۰ و ۶۱۲ اثر نیز در سال ۱۴۰۱ متقاضی شرکت در جشنواره کتاب سال دانشجویی بودند.همچنین طی ادوار برگزاری این رویداد فرهنگی، ۱۲ هزار و ۴۷۶ اثر متقاضی شرکت در رویداد کتاب سال دانشجویی بوده‌اند. 

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد آثار دریافتی مربوط به حوزه علوم‌انسانی و ادبیات است، گفت: ۵۵۴ اثر متقاضی شرکت در سی‌امین جشنواره کتاب سال دانشجویی هستند که از این تعداد، ۳۰۱  اثر مربوط به حوزه علوم‌انسانی و ادبیات می‌شود. پس از حوزه علوم انسانی، حوزه پزشکی در جایگاه دوم قرار دارد و ۱۰۶ اثر متقاضی شرکت در این برنامه فرهنگی هستند. فنی و مهندسی با ۴۷ اثر، هنر و معماری با ۲۷ اثر، کشاورزی با ۲۶ و علوم‌پایه با ۲۵ اثر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.  همچنین ۲۲ اثر نیز متقاضی شرکت در بخش ویژه هستند. 

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ادامه داد: از مجموع کل آثار دریافتی، ۵۳ درصدآثار تالیفی و  ۴۷ درصد باقیمانده نیز آثار ترجمه شده هستند. ۶۹ درصد شرکت‌کنندگان را مردان و ۳۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. 

دکتر علی‌اکبرزاده درباره جامعه آماری شرکت‌کنندگان گفت: ۶۳ درصد از مشارکت‌کنندگان در سی‌امین جشنواره کتاب دانشجویی در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۲۰ درصد در دانشگاه آزاد و ۱۷ درصد دیگر نیز در سایر دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. ۶۹ درصد شرکت‌کنندگان دانشجوی مقطع کارشناسی، ۲۳ درصد دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد و ۸ درصد نیز دانشجوی مقطع دکتری هستند. 

وی با بیان اینکه برخی از ناشران برای برگزاری این جشنواره به ما کمک کرده‌اند، گفت: ۳ ناشر برتر در اختتامیه این رویداد فرهنگی تجلیل می‌شوند. 

دبیر سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار دارد که در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: اجرای پویش اهدای کتاب، یکی از برنامه‌های سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید. ما در این پویش درنظر داریم که کتاب‌های کمک‌درسی دانشجویان که مربوط به دوران تحصیلات پیش از دانشگاه می‌شود را به مناطق محروم اهدا کنیم. در این راستا پویش اهدای کتاب در استان لرستان اجرا می‌شود. 

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی ادامه داد: برنامه‌های متعددی مانند رونمایی از کتاب، تجلیل از استادان، برگزاری نمایشگاه کتاب در سایر استان‌های کشور اجرا می‌شود. این در حالی است که بودجه اجرای برنامه‌های فرهنگی در کشور کم است و سهم بودجه برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در مقایسه با دیگر سازمان‌ها بسیار کم است در حالی که این نهاد دست به اجرای برنامه‌های متعددی می‌زند. 

وی با بیان اینکه به منظور ارائه امتیاز به برندگان کتاب سال دانشجوی با بنیاد ملی نخبگان در حال رایزنی هستیم، گفت: برندگان این رویداد فرهنگی مشمول امتیازهای بنیاد ملی نخبگان می‌شوند. این موضوع در حال نهایی شدن است و نتایج اعلام می‌شود.  

دکتر علی‌اکبرزاده درباره برنامه‌های آتی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی گفت: اجرای برنامه «باشگاه مطالعه» در ۱۰ دانشگاه را در دستور کار قرار داده‌ایم که فراخوان آن به زودی اعلام می‌شود. در نظر داریم جلسات این باشگاه به صورت هفته‌ای برگزار شود. همچنین «مدرسه نویسندگی» را از آذر ماه سال جاری برگزار می‌کنیم. «ترویج گفتمان علم ۳ دقیقه‌ای» از دیگر برنامه‌های ما به حساب می‌آید که در راستای اجرای شیوه جدید مسابقات «کتاب ۳ دقیقه‌ای» و «پایان‌نامه ۳ دقیقه‌ای» است.