۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 35801
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
  • ارسال توسط :
برنامه ریزی راهبردی وبازنمایی ساختار توسعه برنامه ریزی شهری منتشر شد
برنامه ریزی راهبردی وبازنمایی ساختار توسعه برنامه ریزی شهری منتشر شد

برنامه ریزی راهبردی وبازنمایی ساختار توسعه برنامه ریزی شهری منتشر شد

هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری، داشتن برنامه و مدیریت زمان کمک می‌کند تا فرد موفق‌تری باشیم .

در آستانه نمایشگاه کتاب تهران ، انتشارات « رویای آبی» کتاب « برنامه ریزی راهبردی وبازنمایی ساختار توسعه برنامه ریزی شهری » تالیف ایرج زاهد پور و محمد زاهد پور را چاپ و روانه بازار کتاب کرد .

آرش شایسته نیا ، مدیر انتشارات رویای آبی با بیان خبر فوق افزود: در این کتاب که در شش فصل از سوی مولفان تدوین و گردآوری شده است خوانندگان در فصل اول با « بر نامه ریزی ، اهمیت و ماهیت برنامه ریزی ، سابقه تاریخی برنامه ریزی در ایران باستان ، تمدن اسلامی و در غرب ، انواع برنامه ریزی از نظر زمانی ، اهداف، مقیاس و محتوایی » آگاه می شوند.

وی افزود: در فصل های دوم وسوم خوانندگان علاوه بر تعریف مفهوم برنامه ریزی؛ تاثیر برنامه ریزی راهبردی در سازمان ، دام های برنامه ریزی راهبردی، برنامه ریزی سیستمی ،دموکراتیک و رویکرد های نوین برنامه ریزی در توسعه و عمران شهرها و تاریخچه برنامه ریزی ملی در ایران را مطالعه می کنند .

شایسته نیا تعریف مفاهیم و اصطلاحات رایج شهری را بخش های فصل چهارم کتاب « برنامه ریزی راهبردی و بازنمایی ساختار توسعه برنامه ریزی شهری »  بیان کرد و افزود: خوانندگان در این فصل با تعریف شهر ، شهرگرایی ، شهرسازی، منطقه شهری ، مدیریت شهری ، طراحی شهری ، طرح هادی شهری ،طرح تفضیلی ،انواع کاربری زمین ، شبکه ارتباطی و دسترسی ها و… آشنا می شوند .

وی تصریح کرد: خوانندگان این کتاب در فصل های پنجم و ششم نیز « سیر تحول تهیه طرح های توسعه شهری در جهان و ایران » و « الزامات و شاخص های توسعه شهری پایدار » را مطالعه می نمایند .

مدیر انتشارات رویای آبی در پایان افزود: این کتاب در ۵۰۰نسخه و با قیمت ۱۲۰هزار تومان و با شماره شابک ۹۷۸۶۲۲۹۳۲۹۱۴۶   چاپ و منتشر شده است .

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری، داشتن برنامه و مدیریت زمان کمک می‌کند تا فرد موفق‌تری باشیم و بیش ترین بهره را از وقت خود ببریم. این مهارت مهم که زمان حال را به آینده پیوند می‌دهد، فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

جهت را مشخص می‌کند

برنامه ریزی با شفاف‌سازی اهداف و مقاصد، تمامی فعالیت‌ها را هدایت می‌کند. داشتن برنامه به فعالیت‌های مختلف جهت می‌دهد؛ هم چنین کمک می‌کند تا با تعیین اهداف و مسیر رسیدن به آن‌ها عملکرد آینده را به نفع خود یا سازمانی که در آن کار می‌کنید، بهبود بخشد.

– احتمال عدم قطعیت‌ها را کاهش می‌دهد

عدم قطعیت به معنای هر رویدادی است که می‌تواند در آینده مسیر ما را تغییر دهد. برنامه ریزی به ما کمک می‌کند تا با نگاه کردن به آینده، احتمال وقوع این رویدادها را به حداقل برسانیم.

نمی‌توانیم عدم قطعیت را از زندگی خود حذف کنیم؛ اما می‌توان با مشخص کردن برنامه‌های مناسب و متناسب با آن مقابله کرد. عدم قطعیت درست مثل یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی است که می‌تواند به ضرر ما تمام شود. اگر از قبل آماده باشیم، می‌توان این وضعیت پیش‌بینی نشده را به خوبی کنترل کرد.

– از انجام کارهای بیهوده جلوگیری می‌کند

برنامه ریزی مسیرهای مختلف را برای رسیدن به اهداف مشخص کرده و هماهنگی فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند؛ بنابراین، تداخل بین آن‌ها را کاهش می‌دهد و کارهای غیرموثر را حذف می‌کند. این امر از تلف شدن وقت ما جلوگیری می‌کند.

– به کسب ایده‌های جدید کمک می‌کند

زمانی که یک مدیر در حال برنامه ریزی است، تعداد زیادی ایده‌های جدید به ذهن او خطور می‌کند؛ هم چنین می‌تواند از مدیران ارشد یا کارمندان جوان بازخورد دریافت کند. اگر کارمندان در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شود ، می‌توان ایده‌های خلاقانه و جدیدی از آن‌ها دریافت کرد.

– تصمیم‌گیری را آسان‌تر می‌کند

مشخص کردن برنامه‌ها به تصمیم‌گیری کمک می‌کند. هرچه برنامه‌ها کارآمدتر باشند، تصمیم‌گیری‌ها درست‌تر خواهند بود. با داشتن برنامه‌های خوب، دقت تصمیم‌گیری‌‌های ما بهبود می‌یابد.

– استانداردی برای کنترل ایجاد می‌کند

بین برنامه ریزی و کنترل کردن یک رابطه دوطرفه وجود دارد و هر دوی آن‌ها بدون هم ناقص هستند. اگر برنامه‌های خود را مشخص کنید اما روی روند اجرای آن‌ها نظارت نداشته باشید، کار شما بی‌فایده است.

تنها با نظارت کردن است که می‌توان انجام فعالیت‌های مختلف را در مسیر درست هدایت کرد. برنامه ‌ریزی استانداردها را برای نظارت تعیین می‌کند؛ به عبارت دیگر، عملکرد واقعی را با عملکرد استاندارد مقایسه می‌کند و تلاش می‌کند آن را اصلاح کند.

– به اهداف شرکت توجه می‌کند

با داشتن برنامه می‌توان از قبل مشخص کرد که در آینده چه کاری باید انجام شود؛ بنابراین، تلاش همه کارکنان در جهت دست یابی به اهداف و مقاصد سازمان هدایت می‌شود.