۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت » بهداشت و درمان » درمان
  • شناسه : 33175
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۴۵
  • ارسال توسط :
ایدز، بیماری عفونی کنترل شونده ولی غیرقابل درمان
ایدز، بیماری عفونی کنترل شونده ولی غیرقابل درمان

ایدز، بیماری عفونی کنترل شونده ولی غیرقابل درمان

در حال حاضر درمان بیماری ایدز به صورت رایگان در همه پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی بیماری عفونی است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود.

شایسته شمی پور گفت: ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، بیماری عفونی است که سبب اختلال سیستم ایمنی بدن می‌شود، بطوریکه بدن قادر به مبارزه با برخی عفونت‌ها نیست.

وی افزود: این عفونت‌ها عبارتند از؛ عفونت‌هایی که فرصت طلب نام دارند و هنگام سایر بیماری‌هایی که در شرایط ضعف سیستم ایمنی به وجود می‌آیند، عمل می‌کنند، وقتی فردی با ویروس ایدز آلوده و ویروس وارد بدن او می‌شود، ابتدا ویروس در سلول‌های سفید خون او زندگی و تکثیر پیدا می‌کند.

شمی پور با اشاره به اینکه براساس رویکرد نوین آموزش ایدز، این بیماری یک بیماری عفونی قابل کنترل و آخرین مرحله از عفونت اچ آی وی است و در صورتی که فرد مورد مراقبت و درمان باشد هرگز اتفاقی نمی‌افتد، ادامه داد: این ویروس پس از ورود به بدن به داخل گلبول‌های سفید بنام CD۴ که دفاع بدن را به عهده دارند رفته و تا مدت‌های طولانی هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و به تدریج شروع به تکثیر کرده و موجب کاهش تعداد و کارایی این نوع گلبول‌های سفید می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اضافه کرد: ایدز مرحله نهایی ابتلا به ویروس HIV است، یعنی وقتی ویروس سیستم ایمنی بدن انسان را به قدری ضعیف کرده که دیگر نتواند در مقابل عفونت‌های فرصت طلب که سیستم ایمنی بدن به طور عادی آن‌ها را مهار می‌کرده، محافظت کند و در نتیجه فرد دچار انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها و نهایتا مرگ خواهد شد.

بیماری ایدز چگونه منتقل می‌شود؟

این مقام مسئول در خصوص راه‌های انتقال بیماری گفت: خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تزریق با سرنگ آلوده و مشترک و اعتیاد تزریقی، تماس جنسی محافظت نشده، مادر به کودک و استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل و آلوده به خون از مهم‌ترین راه‌های انتقال هستند.

وی داشتن رفتار سالم و پرهیز از روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده و وفاداری به خانواده، پرهیز از اعتیاد تزریقی و پرهیز از مصرف مواد محرک و روانگردان، الکل و مواد مخدر را از راه‌های پیشگیری از این بیماری عنوان و اضافه کرد: خوردن و آشامیدن از ظروف مشترک، نیش حشرات، از راه تنفس (عطسه و سرفه)، تماس‌های معمولی دست دادن روبوسی کردن، استخر حمام و استفاده از وسایل عمومی مانند تلفن وسایط نقلیه باعث انتقال بیماری نمی‌شوند.

تشخیص و اقدام به موقع، مهم ترین راه پیشگیری از انتقال ایدز

شمی پور درمان قطعی بیماری ایدز، تشخیص به موقع و اقدام جهت درمان این بیماری را یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال آن در سطح جامعه دانست و می‌گوید در حال حاضر درمان بیماری ایدز به صورت رایگان در همه پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.

وی گفت: در برنامه ملی استراتژیک که شامل ۱۱ راهبرد است، نقش و سهم هر سازمان به طور دقیق مشخص شده که نماینده هر سازمان موظف است راهبرد‌های تعیین شده، کار‌های چهارمین برنامه استراتژیک کشوری ایدز شامل؛ آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از انتقال خون و تامین سلامت خون، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی و ترویج استفاده از کاندوم، تشخیص، مراقبت و درمان STI، توصیه به انجام تست، مشاوره و آزمایش تشخیصی HIV، پیشگیری از طریق انتقال مادر به کودک، مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی، حمایت و توانمند سازی، تقویت نظام مراقبت اپیدمیولوزیک و مدیریت داده‌ها و همچنین تقویت زیرساخت‌ها هستند.