۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار ملی » جامعه » ریاست جمهوری
  • شناسه : 28850
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
  • ارسال توسط :
امید ما به مردم ایران است، نه وین و نیویورک
امید ما به مردم ایران است، نه وین و نیویورک

امید ما به مردم ایران است، نه وین و نیویورک

امروز آنچه در اطراف کشورمان از روند بیداری اسلامی می‌بینیم، نوید الهی است.

سید ابراهیم رئیسی، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در مصلی امام خمینی (ره) گفت: به‌دنبال توازن در سیاست خارجی هستیم، زیرا نگاه به غرب، وضع را نامتوازن کرده است. باید نگاه متوازن به همه دنیا داشته باشیم، اما اولویت ما همسایگان هستند.

رئیس جمهور تأکید کرد: نگاه و امید ما به خوزستان، خراسان و سراسر ایران، از شمال و جنوب تا شرق و غرب است و هرگز امیدی به وین و نیویورک نداریم.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های بیش از پیش کشور، آینده ایران را بسیار امیدوار کننده دانست و گفت: این مهم، نه در شعار، بلکه هر روز که می‌گذرد، بیشتر جلوه می‌کند.

آقای رئیسی افزود: به رهبر معظم انقلاب هم گفتم، هر روزی که می‌گذرد، ظرفیت‌های کشور، از جوانان و فرهیختگان دلباخته به نظام و انقلاب و نیروهای مصمم را می‌بینم و امیدم به پیشرفت‌های آینده بسیار بیشتر می‌شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت نظام عادلانه در تولید، توزیع، جذب و ارتقای کارکنان و عدالت در همه سطوح تأکید کرد و گفت: بنده مصمم هستم در این میدان اجازه ندهم که بی‌عدالتی، مردم را نگران کند و بعد از خدا امیدم به شما مردم و حضورتان در صحنه است.

رئیس جمهور، استقلال طلب بودن جمهوری اسلامی ایران را یکی دیگر از عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی برشمرد.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران، با بیان اینکه آزادی خواهی و استقلال و عدالت‌طلبی از ویژگی‌های جمهوری اسلامی هستند، افزود: انقلاب در درون خود، عدالت خواه و عدالت طلب است، هیچ‌زمان نمی‌توان عنصر عدالت را از انقلاب اسلامی جدا کرد، زیرا در درون انقلاب اسلامی، عدالت خواهی، عدالت طلبی و ضد ظلم و فساد بودن، نهادینه شده است.

رئیس جمهور گفت: در درون انقلاب، ضد استکبار بودن نهادینه شده است، یعنی هاضمه انقلاب شکوهمند اسلامی و نظام، فساد و ظلم نمی‌پذیرد، مانند کسی است که غذای مسمومی را بخورد، هاضمه انسان سم را نمی‌پذیرد، همچنان هاضمه انقلاب اسلامی نمی‌تواند ظلم و فساد را بپذیرد.

آقای رئیسی افزود: انقلاب در درون خود، ضد ظلم و ضد فساد است، رژیم ستم‌شاهی مظهر تام و تمام وابستگی، استبداد، دیکتاتوری، خضوع در مقابل قدرت های سلطه‌گر، گردن‌کشی در مقابل خواست مردم، آلودگی به انواع فساد و ظلم به مردم و کشور بود.

رئیس جمهور گفت: انقلاب اسلامی آمد که این رژیم فاسد و مورد حمایت قدرت‌های سلطه‌گر را از میان بردارد و نظام مبتنی بر دین و آنچه مردم بارها فریاد زدند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، برپا کنند.

آقای رئیسی ادامه داد: پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تمدنی را رقم زد که این تمدن به نام اسلام و جمهوریت رقم خورد. این مدنیت در مقابل تمدن‌هایی که قطب‌بندی های جهان را شکل می دهد، تمدنی نوین بود.

رئیس جمهور، گفت: این مدنیت، همراه خود، همه سعادت را برای انسان معاصر فریاد می‌زند تا معلوم باشد این تمدنی که انقلاب اسلامی امروز در مقابل تمدن‌های مدعی در دنیا برپا کرده، تمدنی دارای یک شاخصه های مهمی است که می‌طلبد در وقت دیگری درباره این شاخصه‌ها گفته شود.

سید ابراهیم رئیسی، گفت: ملت ایران با اتکا به خود و توکل بر خداوند، حکومتی که متکی به سلطه بیگانگان بود، کنار زد تا با نام خدا حکومتی به نام دین و ارزش‌های الهی تحقق پیدا کند که این خود دست قدرت لایزال الهی را نمایان می‌کند.

رئیس جمهور، دینی و مردمی بودن انقلاب اسلامی را از عناصر هویت‌ساز این انقلاب برشمرد و بر شناخت این عناصر در چارچوب فرموده رهبر معظم انقلاب برای «جهاد تبیین» تأکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود قبل از خطبه های نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی (ره) گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، همه ما و نیز صاحبان رسانه و سخن و تریبون را به جهاد تبیین امر فرمودند، یکی از موضوعاتی که ضرورت دارد ابعاد آن تبیین شود، روز پیروزی انقلاب و عناصر هویت‌ساز آن است.

رئیس جمهور افزود: یکی از این عناصر هویت دینی، انقلاب است به این مفهوم که دین در عرصه زندگی انسان معاصر می‌خواهد همه شئون بر اساس دین و آموزه های شریعت اداره شود.

دکتر رئیسی، مردمی بودن را از دیگر عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی دانست و گفت: این انقلاب، مردم‌پایه است، به نحوی که اساس آن را مردم تشکیل داده‌اند؛ از آن حمایت کردند و ادامه‌دهندگان مسیر نیز مردم هستند.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، غیر طبقاتی بودن انقلاب اسلامی ایران را از دیگر عناصر هویت‌ساز انقلاب برشمرد و افزود: انقلاب ما مثل انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب بر یک قشر و طبقه خاص اتکا داشت، نبود، بلکه همه مردم از همه طبقات در آن حضور داشتند.

رئیس جمهور گفت: استقلال، عزت ملی، نفی سلطه و ظلم، شعارهای همیشگی انقلاب اسلامی ایران است و بر این اساس نه سلطه‌ای را می‌پذیریم و نه حاضر به پذیرش ظلمی در عالم هستیم.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه هیچ کدام از شعارهای انقلاب حذف نخواهد شد، افزود: باید این شعارها ادامه داشته باشد و اگر زمانی ما شعار استقلال آزادی نه شرقی و نه غربی سر دادیم، امروز هم باید به آن پایبند باشیم.

وی گفت: ارزش‌ها در نظام اسلامی ثابت است و محرومان و مستضعفان جهان به‌خاطر همین موضوع به انقلاب اسلامی ما عشق می‌ورزند.

آقای رئیسی با اشاره به فطری بودن شعارهای انقلاب تصریح کرد: آرمان‌های انقلاب ما جهان‌شمول است و امروزه نه فقط ملت ایران بلکه ملت‌های دنیا به آن امیدوارند.

رئیس جمهور افزود: ملت ایران همواره خواهان ادامه راه انقلاب و انقلابی‌گری و پایبندی به مبانی آن هستند و در فراز و فرودها دچار دگرگونی نمی‌شوند تا ان شاءالله پرچم این انقلاب به دست امام زمان (عج) داده شود.

وی تصریح کرد: ملت‌های آزاده دنیا حتی غیر مسلمان‌ها در مواجهه با ما، به امام (ره)، انقلاب و آرمان‌های ما عشق می ورزند که نتیجه شعارهای عقلانی نظام اسلامی است.

رئیس جمهور با اشاره به آیه شریفه‌ای از قرآن کریم به چهار عنصر در امت‌ها اشاره کرد و افزود: در این آیه به مواردی چون هدف‌دار بودن امت، حرکت و پویایی اشاره شده است که امت‌ها باید در جریان و حرکت باشند و از ایستایی خودداری کنند.

رئیس جمهور گفت: مستقل ترین کشور جهان جمهوری اسلامی ایران است و همه جهانیان به این موضوع اعتراف دارند.سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از شاخصه‌های مکتب سیاسی امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع استقلال به معنای واقعی کلمه است. کشور ایران به لطف الهی امروز در استقلال سیاسی راه‌هایی پیموده و به جایی رسیده است که کشورمان به‌عنوان مستقل‌ترین کشور در کره زمین شناخته می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران در منطقه، حرف اول را می‌زند و با استقلال در مجامع سیاسی و بین‌المللی اظهار نظر می کند و روی پای خود ایستاده است.
 آقای رئیسی با بیان اینکه ایران نه سلطه می‌پذیرد و نه ظلمی را روا می‌دارد، ضد ظلم و استکبار بودن را یکی دیگر از عناصر مکتب امام(ره) و رهبری دانست و افزود: کشور ایران، ضد ظلم بودن و ضد استکبار بودن را همواره در درون خود دارد .

رئیس جمهور گفت: بی‌توجهی به مردم، ​بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است و مردم، پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند. سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: قرآن می‌فرماید ما شما را امت قرار دادیم، عناصری در امت است، امت از ماده امه است. در امت عنصر هدف‌دار بودن، دست داشتن و مقصد داشتن، قرار داده شده است. 

وی ادامه داد: با توجه به عنصر حرکت، امت همواره در حال حرکت است و ایستا نیست. عنصر دیگر، عنصر پویایی است و امت در حال شدن و شکل‌گیری است، آنچنان که خداوند متعال مقرر کرده است. رئیس جمهور گفت: همچنین عنصر امام که مقتدا و رهبر است، از همه ظرفیت‌های امت در جهت رسیدن امت به اهداف بلند استفاده می‌کند. ما نقش رهبری و مقتدا در این نهضت را همواره بسیار تعیین‌کننده می‌دانستیم و می‌دانیم. 

وی افزود: امام و رهبری در مقابل مکاتب سیاسی امروز عالم، مکتب سیاسی‌ای را ارائه کردند که دارای یک سری شاخصه‌هایی است. نخستین شاخصه این مکتب سیاسی، اخلاص است. سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام (ره) این جمله است که بر در و دیوار نقش بسته است: “عالم محضر خداست.” همه دیدگاه‌های سیاسی، حقوقی، کلامی،​ حکومتی و زندگی شخصی امام (ره) به این جمله است. آقای رئیسی گفت: دومین نکته در مکتب سیاسی امام و رهبری، توجه به جمهوریت و مردم است، نه مردم از باب یک نگاه سیاسی و تشریفاتی، بلکه امام و رهبری به مردم علاقمندند، چون علاقه به مردم، مرتبه نازله محبت الله است. ​عشق داشتن به مردم و اینکه مردم را با همه وجود دوست می دارند، یعنی جمهوریت نظام. 

وی افزود: سومین نکته در این مکتب سیاسی، عدالت است، نه عدالت به‌عنوان یک شعار، بلکه به‌عنوان یک محور مهم که باید در همه سطوح جامعه جریان داشته باشد، همه روابط اجتماعی، اقتصادی،​ سیاسی و سیاست داخلی و سیاست خارجی در محور عدالت باید شکل بگیرند. رئیس جمهور گفت: عدالت به معنای آن محوری که هدف مهم انقلاب اسلامی بود و ما امروز مفتخریم که در دولت مردمی، جمهوریت و مردمی بودن و عدالت را به‌عنوان دو محور اساسی در دولت قرار دادیم و خود را موظف می‌دانیم برای اصلاح امور تا مردم میدان پیدا کنند و به مردم توجه شود و مردم اصل و اساس قرار بگیرند. 

رئیسی افزود: بعضی‌ها گاه ما را در برخی رسانه‌ها مورد سؤال قرار می‌دهند که فلانی این‌قدر به اجتماعات و استان‌ها می‌رود. باید گفت که عزیز من بی‌توجهی به مردم، ​بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است و مردم پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند. به نحوی که امروز بی‌توجهی به مردم و دور شدن از آنان، دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

رئیس جمهور گفت: همه سلایق باید به دور از اختلافات، وحدت و انسجام ملی را حفظ کنند.

آقای رئیسی افزود: همه کسانی که دل در گروی انقلاب و اهداف بلند انقلاب اسلامی دارند، بدانند که پیشرفت کشور در گروی انسجام و وحدت است.

رئیس جمهور گفت: من خدمت نمازگزاران عزیز و مردمی که با وجود شرایط کرونایی، امروز به خیابان آمدند، می‌گویم ما به‌عنوان دولت برخاسته از رأی و اراده مردم، به حل مشکلات و توجه به ظرفیت‌های فراوان کشور و اقتصاد ملی و مقاومتی مصمم هستیم.

وی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، مردم عزیز را رنج می‌دهد، تصریح کرد: برای حل مشکلات، برنامه‌ریزی شده و گام‌های مقدماتی برداشته شده است و ان‌شاءالله گام‌های بسیاری نیز در پیش داریم که با همت و کمک مردم، اجرایی خواهد شد.

رئیسی افزود: در ابتدای فعالیت دولت جدید، کرونا مردم را بسیار رنج می‌داد و روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند، اما امروز با لطف خداوند متعال و کمک مردم و مسئولان بهداشتی، شرایط متفاوت شده است و ان‌شاءالله این سویه جدید را نیز با کمک مردم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پشت سر می‌گذاریم. 

رئیس جمهور ادامه داد: در ابتدای دولت شرایط کالا‌های اساسی سخت نگران‌کننده بود، اما امروز به لطف خداوند متعال در کشور هیچ نگرانی درباره ذخایر کالا‌های اساسی وجود ندارد.

وی گفت: شرایط کشور وقتی به طرف تولید خواهد رفت که اساس بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری باشد و امروز ظرفیت‌های کشور دقیقاً شناسایی شده است و همه به طرف تولید و مولد شدن، هدایت می‌شوند. رئیس جمهور افزود: خبر‌هایی که این روز‌ها می‌شنوید، ظرفیت‌های کشور است که ما داریم بحث می‌کنیم، اگر در ظرفیت‌های کشور سرمایه‌گذاری شود، رشد اقتصادی در کشور قابل قبول خواهد شد، اما در این میان کسانی هستند که می‌خواهند سوءاستفاده کنند و با روابط ناسالم، مردم را نگران می‌کنند. 

رئیسی گفت: من به مردم می‌گویم این دولت آماده است که فساد، بی‌عدالتی، رشوه و روابط ناسالم نباشد و همه بدانند ما با همه قدرت مقابل رانت‌خواری‌ها و مفسدان خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: در دوره چهارم انقلاب اسلامی، با وجود اینکه دشمن می‌خواهد پیشرفت و عدالت در کشورمان حاکم نشود، اما به لطف خدا و با اراده ملت، این هدف حتما تحقق خواهد یافت.

 سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود، پیام ۲۲ بهمن ۵۷ را امید به ملت بزرگ ایران و همه محرومان و مظلومان عالم و یأس و استیصال برای سلطه‌گران و ظالمان عالم دانست.

وی گفت: امروز آنچه در اطراف کشورمان از روند بیداری اسلامی می‌بینیم، نوید الهی است. آقای رئیسی افزود: در ۱۰ سال ابتدای انقلاب اسلامی که از آن به عنوان دوره تأسیس انقلاب یاد می‌کنیم، دشمنان می‌خواستند انقلاب و نظام پا نگیرد، آنان خواستند، اما نشد و شما ملت خواستید که پا بگیرد و شد. 

رئیس جمهور گفت: در دوره دوم انقلاب اسلامی که دوره تثبیت انقلاب است، دشمنان خواستند که نظام تثبیت نشود؛ آنان خواستند، اما نشد و شما ملت خواستید که تثبیت شود و شد. 

رئیسی، اظهار داشت: در دوره سوم انقلاب اسلامی که دوره توسعه بود، دشمنان می‌خواستند که پیام انقلاب اسلامی در مرز‌های انقلاب بماند و ملت‌های مسلمان و جهان بیدار نشوند، آنان خواستند و نشد، شما ملت خواستید که بیدار شوند و شد.