۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » رسانه ها » فرهنگ و هنر
  • شناسه : 38494
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۱۴
  • ارسال توسط :
امروز جامعه زنان، جامعه فرهیخته و ارزشمندی است
امروز جامعه زنان، جامعه فرهیخته و ارزشمندی است

امروز جامعه زنان، جامعه فرهیخته و ارزشمندی است

مفاهیم و موضوعاتی که سینما ارائه می‌دهد، به تنهایی کار ده‌ها جلد کتاب را انجام می‌دهد.

رویداد رسانه‌ای حریر توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  و فرهنگستان هنر با هدف پرداختن به موضوع زن، خانواده و سبک زندگی از منظر رسانه، در مجموعه فرهنگی، هنری آسمان فرهنگستان هنر، برگزار شد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم افتتاح این رویداد ضمن رونمایی از کتاب عکس «خانواده باشکوه ایرانی» گفت: امروز جامعه زنان، جامعه فرهیخته و ارزشمندی است، البته هنوز در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها جایگاه زنان به حد اعلا نرسیده است. بنای ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این است که فضا را در بخش‌های مختلف برای زنان آماده کنیم و اسوه‌سازی را افزایش دهیم.
محمدمهدی اسماعیلی، افزود: امید است این بحث با همفکری و هم اندیشی ادامه داشته باشد. در این خصوص، لازم است که قضاوت‌ها واقع بینانه باشد، هرچند با نقطه مطلوب فاصله داریم اما باید در عرصه فرهنگ و هنر جریان‌سازی کنیم. ما نمی‌توانیم با بخشنامه مانند سازمانی نظامی‌کار کنیم. در عین حال باید مزاج فرهنگی را تغییر دهیم. حوزه فرهنگ، حوزه نقد و گفت‌و‌گو است اما تولید، اهمیت بالایی دارد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه اکنون بیشتر فیلم‌ها در عرصه جمعیت و خانواده ساخته می‌شوند، افزود: ما انتظار تشویق نداریم، اما نقدها هم باید منطقی و درست باشند. من به همه برادران و خواهران دینی خود قول می‌دهم جریانی مثبت در این حوزه ایجاد شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با اشاره به وضعیت تولید فیلم در دوره‌های گذشته با این دوره، گفت: تاکنون ۳۰ فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده‌اند و مجموعه فارابی که در سال‌های گذشته فقط دو فیلم مشارکتی داشت، امسال ۱۷ فیلم برای جشنواره معرفی کرده که این فیلم‌ها در عرصه خانواده و سرداران دفاع مقدس است.

وظیفه داریم چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در این مراسم، در زمینه تأثیر نفوذ فضای مجازی در خانواده‌ها گفت: ما وظیفه داریم چالش را تبدیل به فرصت کنیم. ابزار می‌تواند خوب و مناسب باشد یا خشونت طلبی، فردگرایی و بزهکاری را نمایش دهد.
انسیه خزعلی افزود: در سال‌های اخیر افزایش طلاق، طلاق عاطفی و تجمل‌گرایی را شاهد هستیم، از این رو الزامی‌است که رسانه‌ها را بازیافت کنیم و در کنار آن از داشته‌ها و میراث خود نیز بهره ببریم.
 برخی ارزش‌ها به واسطه هجمه فیلم‌ها و کلیپ‌ها و محصولات چند رسانه‌ای که از خارج وارد می‌شود، ممکن است فراموش شود و همه باید همت خود را به کار بریم تا جلوی این اتفاق را بگیریم. ما وظیفه داریم برای ایجاد همگرایی حول ارزش‌ها و الگوهای موفق و افزایش تاب‌آوری و سطح آگاهی همچنین رسیدن به معنویت گام‌های مؤثرتری برداریم. لازم است اصحاب رسانه تمام همت خود را به کار گیرند تا اصلاحات در این حوزه صورت گیرد.
 
کمپانی‌های خارجی عینک وارونه‌ای بر چشم بینندگان می‌زنند تا به هدف خود برسند​​​​​​​

دکتر فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی‌ پژوهشکده زن و خانواده، در نشست نخست رویداد حریر با عنوان «زن، رسانه، جنسیت»، گفت: کشور ما از جهان رسانه مستثنی نیست و گرته‌برداری‌هایی که از رسانه‌های جهان گرفته می‌شود به کشور ما هم سرایت می‌کند.
 جریان سینمای غربی بسیار بر حوزه رسانه مسلط است. جریانی که اتفاق افتاده نسبت به سینمای داخلی در نسل جدید اثرگذاری بالایی دارد و نسل جدید با سینمای‌هالیوود آشنا هستند و هنرپیشه‌ها و موضوعاتی که در آنجا طرح می‌شود، از تولیدات داخلی برایشان آشناتر است.
وی افزود: مفاهیم و موضوعاتی که سینما ارائه می‌دهد، به تنهایی کار ده‌ها جلد کتاب را انجام می‌دهد و به نوعی با تحریک عواطف و احساسات تأثیر بسیار بالایی بر افراد دارد. می‌توان گفت صاحبان فرهنگ، صاحبان رسانه هستند و سلطه رسانه‌ای بالایی دارند. زبان فیلم و سریال‌های خارجی تأثیر بسیار بالایی دارد و تولیدات غربی به گونه‌ای ما را در حاشیه جریان رسانه قرار داده، چون ذات جریان رسانه سرگرمی‌است و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌توانیم با آنها هماورد باشیم.
علاسوند با بیان اینکه به هرحال باید میزان تأثیر بر افراد را مدیریت کرد، افزود: کار کردن روی عرف جامعه تا اندازه زیادی با ابزار رسانه و هنر انجام می‌شود.

*مهسا قوی دل