۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » قزوین
  • شناسه : 32934
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
  • ارسال توسط :
افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند، به تعبیر قرآن کریم،  جاودانه هستند
افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند، به تعبیر قرآن کریم،  جاودانه هستند

افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند، به تعبیر قرآن کریم، جاودانه هستند

مدیریت وقف به دو صورت منفعتی و غیرمنفعتی انجام می‌شود .

حجت الاسلام نوروزی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: مدیریت وقف به دو صورت منفعتی و غیرمنفعتی انجام می‌شود و موقوفاتی که از آن‌ها درآمدی کسب می‌شود مانند تجاری، مسکونی، کشاورزی و غیره، موقوفات منفعتی هستند، اما موقوفات انتفاعی، مانند مساجد، آب انبار‌ها و غیره، درآمدزایی ندارند.  

وی افزود: موقوفات متصرفی، موقوفاتی هستند که موقف و یا نسل‌های بعد از آن، وظیفه نگهداری از آن موقوفه را دارند، اما موقوفات غیرتصرفی، موقوفاتی هستند که اداره آن بر عهده اوقاف و امور خیریه است.   حجت الاسلام نوروزی خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ موقوفه انتفاعی و ۸۱۴ موقوفه منفعتی در استان قزوین داریم که موقوفات منفعتی، درآمدزایی قابل توجهی دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه ۲۰ درصد مساحت استان قزوین به ویژه در بخش‌های کشاورزی، عرصه‌های آن‌ها اوقافی است، تصریح کرد: استان قزوین با توجه به وسعت و مساحت، هم موقوفه محور و هم بقعه محور است.   وی افزود: وظیفه ذاتی متصدیان وقف و عوامل اجرایی آن این است که از موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان، صیانت کنند.

  حجت الاسلام نوروزی تأکید کرد: اولین موقوفه ثبتی که وقف نامه آن در کشور موجود است، به استان قزوین تعلق دارد که قریب به هزار سال از تاریخ آن می‌گذرد و اگر نیت واقف برای ازدواج یا دستگیری از محرومان باشد، باید این نیت محقق شود.   وی افزود: یک ماه پیش طرح مهر تحصیلی که هر سال در استان قزوین اجرا می‌شود، اجرا شد و از محل درآمد موقوفات برای دانش آموزان نیازمند، کیف و لوازم التحریر تهیه می‌کنیم یا در سالگرد ازدواج امیرالمومنین علی (ع) و حضرت زهرا (س) هم برنامه‌هایی برای ازدواج جوانان اجرا می‌شود.   معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: در گذشته صرفاً اجرای نیت اتفاق می‌افتاد و در رویکرد جدید، سرمایه گذاری در موقوفات به ویژه کشاورزی و دامداری، اتفاقات خوبی رخ داده است که در قزوین هم دو رویداد در بخش‌های کشاورزی و دامداری به اجرا رسیده و برخی از طرح‌ها هم در دست مطالعه و بررسی است تا با اجرای آنها، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم رقم می‌خورد.  

وی افزود: عرصه برخی از دانشگاه‌های استان قزوین، موقوفه است و بر همین اساس، افرادی که نیت وقف دارند، برای رشد و تعالی فرهنگ و پژوهش، به سمت وقف مراکز علمی، گام بردارند.   حجت الاسلام نوروزی گفت: نشست‌هایی با دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده و بر همین اساس دو طرح باغ ۴ هکتاری انگور و دامداری با استفاده از روش‌های دانش بنیان، در استان راه اندازی شده است.   وی افزود: سامانه جامع موقوفات، برای استفاده کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه طراحی شده و تمامی درآمد‌ها و مخارج موقوفات در این سامانه ثبت می‌شود.  

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: زمانی که ملکی وقف و تحویل داده شد، قابل برگشت نیست و نیت اولیه واقف به صورت کامل اجرا می‌شود و یکی از دلایل ماندگاری موقوفات، تغییر نیافتن نیات واقفان بوده است.  

وی افزود: در سال جاری، یکی از موقوفات استان قزوین با هدف درمان اختصاص یافت و این روزها، اجرای نیات وقف شامل ازدواج و ترویج علم و دانش، همچنان ضروری است.

  حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: در استان قزوین، موقوفه قرآنی بسیار کم است و با توجه به لزوم برگزاری مسابقات قرآنی و اهدای جوایز به قاریان قرآن کریم، نیازمند وقف‌های گسترده در این حوزه هستیم.  

وی افزود: امسال ۶ میلیارد تومان مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد که مستأجران املاک اوقافی با پرداخت مال الاجاره، به نوعی در کار‌های خیر سهیم می‌شوند.  

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: به دلیل عدم تمکین مستأجران املاک موقوفه یا تغییر کاربری در آن‌ها و غیره، در حدود ۱۳۰ پرونده در محاکم قضایی استان تشکیل شده است.  

وی افزود: با رویکرد جدید نماینده، ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، در موضوع افراز و تبدیل به احسن، اقدامات خوبی صورت گرفته و در حوزه بیدستان و خاکعلی، مجوز‌هایی به استان داده شده که در کشور بی نظیر است و با کمترین قیمت کارشناسی، تا ششدانگ ملک موقوفی، تبدیل به احسن می‌شود و امیدواریم این کار سریعتر پیش برود.  

حجت الاسلام نوروزی بیان کرد: با تفاهم نامه میان اوقاف و سایر دستگاه‌ها درصدد برطرف کردن مشکلات هستیم و تمامی دیون نیرو‌های مسلح به اوقاف پرداخت شده و با آموزش و پرورش هم تفاهم نامه‌های همکاری متعددی داریم.   وی افزود: هر سال ودر هفته وقف، در همایش یاوران وقف، از واقفان همان سال قدردانی می‌شود و افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند، به تعبیر قرآن کریم، جاودانه هستند.