۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت و درمان » روان شناسی و مشاوره » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 26212
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۰۶
  • ارسال توسط :
ازدواج موفق و خانواده سالم ،چگونه ؟
ازدواج موفق و خانواده سالم ،چگونه ؟

ازدواج موفق و خانواده سالم ،چگونه ؟

وقتی ازدواج می کنیم رابطه مان را با کسی که به او عشق می ورزیم دایمی و همیشگی می کنیم.

معرفی کتاب: دکتر رویا درویش پیشه، مشاورخانواده

ازدواج از همان روز نخست آفرینش جهان هستی جزء قوانین آفرینش بوده است. نه فقط انسان، بلکه قانون زوجیت برای همه موجودات جهان از گیاهان و جانوران گرفته تا مولکول ها و اتم ها وجود دارد و انسان هم برای این که به کامیابی حقیقی برسد باید خود را با قوانین هستی هماهنگ کند به بیان دیگر ، ازدواج یکی از احکام الهی  است که همواره در ادیان الهی و آیات و روایات معتبر به آن تاکید فراوان شده است.

با توجه به عرف و رویه قضایی اگر بخواهیم تعریف درستی از ازدواج نماییم ، باید گفت : ازدواج یک نوع توافق غیر مالی دو طرفه است که طرفین آن متقابلا متعهد می شوند در طول دوران زوجیت همواره با یکدیگر دارای معاشرت و مراوده باشند و به غیر از موارد قانونی حق جدایی و تفریق را ندارند.

ازدواج نوعی رابطه است و اصولا زندگی یعنی برقراری رابطه برای پاسخ گفتن به ضرورتها. در ازدواج ما دو نوع نیاز را باید برطرف کنیم:

الف: نیاز جنسی که خیلی مهم است.

ب: نیاز روحی – روانی که آن نیز به نوبه خود مهم است.

وقتی ازدواج می کنیم رابطه مان را با کسی که به او عشق می ورزیم دایمی و همیشگی می کنیم و همین می تواند ما را از استرس ها و تنش های یک رابطه عاشقانه نجات دهد. با ازدواج رابطه ما از آن چه که هست استوارتر می شود.

مطابق با قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، دو نوع ازدواج ” دایم ” و ” موقت ” در قانون و شرع پیش بینی شده است.

کتاب « ازدواج موفق و خانواده سالم ،چگونه؟ » تالیف دکتر احمد به پژوه است که آن را انتشارات انجمن اولیاء و مربیان چاپ و منتشر کرده است که مولف آن را به حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ؛ موفق ترین زوج ها و سالم ترین خانواده ها ، زنان و مردان در آستانه ازدواج و زوج های جوان و خوشبخت تقدیم کرده است.

ناشر در بخشی از ” سخن ناشر” آورده است : « ازدواجی موفق است » و « خانواده ای سالم خواهد بود» که زن و مرد تلاش کنند در همه عرصه های زندگی باهم تعامل کافی داشته باشند ،قدر یکدیگر را بدانند ، احترام متقابل را فراموش نکنند ، گذشت داشته باشند ، خوش خلقی و وفای به عهد را سرلوحه کار خویش قرار دهند ، برای سربلندی خود و فرزندانشان بکوشند ، به تامین آرامش و امنیت خانواده و تعلیم و تربییت کودکان اهمت بدهند ، باهم مهربان و صمیمی باشند ، تعارض با یکدیگر را کنار بگذارند و برای آموزش و تربیت درست فرزندان خویش دغدغه داشته باشند .

کتاب « ازدواج موفق و خانواده سالم ،چگونه؟ » در هفت فصل تالیف شده است . فصل اول به « عوامل موثر در ازدواج موفق : پیش از ازدواج » پرداخته است و مولف فصل را با طرح چند سوال آغاز کرده است و سپس با پاسخگویی در متن فصل ، تلاش کرده است تا عوامل موثر در ازدواج موفق را واکاوی و تبیین نماید. در فصل دوم « اصول موفقیت در ازدواج » بیان شده است و اصول آشنایی با روان شناسی زن و مرد ، برقراری ارتباط عاطفی و کلامی ، حفظ آراستگی ظاهر ، تعهد و وفاداری ، برخورد مثبت و مثبت نگر و… بیان شده است . در بخشی از فصل دوم این کتاب می خوانیم :

” داشتن انتظارهای غیر واقعی از همسر و نگرش های آرمان گرایانه و شاعرانه نسبت به ازدواج و روابط زناشویی از سویی و ازدواج هایی که صرفا بر اساس هوی و هوس ، جاذبه های مالی یا زیبایی صورت می گیرد از دیگر سو ، زوج ها را بیش تر با سوء تفاهم ها ، تضادها و بحران روبه رو می سازد و این گونه پیوندها به زودی به سستی و جدایی می گراید (۴۴) “.

خواننده در فصل سوم این کتاب با آسیب شناسی خانواده آشنا می شود و به پاسخ این سوال ها دست می یابد : چگونه می شود یک ازدواج پایدار و موفق داشت ؟ چگونه می شود یک خانواده سالم و با نشاط داشت ؟ چرا بعضی از ازدواج ها و پیوندها گسسته می شود و از هم فرو می پاشند ؟ و…

« آسیب شناسی خانواده در عصر جهانی شدن » عنوان فصل چهارم این کتاب است . دربخشی از زیر عنوان ” جهانی شدن چگونه سلامت خانواده را تهدید می کند ؟” می خوانیم : در عصر جهانی ، دو قرائت متضاد از خانواده وجود دارد ، همان طور که دو رویکرد متفاوت از پدیده جهانی شدن وجود دارد . گروهی از خانواده سنتی دفاع می کنند و در شرایط حاضر خانواده ، به ویژه در جوامع غربی را در حال فرو پاشی و زوال می بینند. حامیان خانواده سنتی ، ازدواج قانونی همجنس بازان را یک رسوایی بزرگ برای بشر تلقی می کنند و در مقابل مشروعیت دادن به روابط همجنس بازان سرسختانه مقاومت می کنند . در مقابل ، گروهی از کارشناسان از خانواده مدرن و شکل گیری انواع خانواده جدید حمایت و تکثر انواع خانواده را امری مفید و لازم قلمداد می کنند و…(۷۹) .”

« توصیه هایی برای پیشگیری از ستیزه های خانوادگی » عنوان فصل پنجم است و خواننده در فصل ششم کتاب « خانواده سالم و جذب فرزندان به نماز » را مطالعه می کنند . گفتن اذان و اقامه در گوش های نوزاد ، برداشتن کام نوزاد با تربت مطهر حضرت امام حسین (ع ) ، با وضو شیر دادن نوزاد ، نماز خواندن در حضور کودک  و… ازجمله مطالب فصل ششم است . در زیر عنوان ” بیان قصه های جذاب درباره نماز ” صفحه ۱۱۰ می خوانیم: کودکان به قصه و داستان علاقه مند هستند. لذا توصیه می شود والدین درباره نماز قصه های جذاب تعریف کنند .برای مثال ، خداوند سبحان خطاب به حضرت هود (س) درباره تاثیر قصه پیامبران در قلب پیامبران و بقیه مردم فرموده است : هر یک از سرگذشت های پیامبران خود را بر تو حکات می کنم ، چیزی است که دلت را بدان استوار می گردانیم و در این ها حقیقت برای تو آمده و برایی مومنان اندرز و تذکری است (سوره هود ، آیه۱۲۰) .

« خانواده سالم و مدیریت زمان » نیز عنوان فصل هفتم این کتاب است.در این فصل مولف هفتاد رهنمود مهم درباره مدیریت زمان در خانواده سالم را گردآوری و در این فصل از کتاب خود آورده است . در رهنمود پنجاه و سوم می خوانم : « سعی کنید برنامه ریزی زمانی منظم و کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت در خانواده خود داشته باشید . برای مثال برای تهیه مسکن ،برای ادامه تحصیل و.. (ص۱۳۱) .»

آنچه بر ارزش این کتاب می افزاید ارائه منابع در پایان هر فصل است به گونه ای که خواننده می توانند برای مطالعه بیش تر و بهتر به اصل منابع کتاب مراجعه کند.