۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانش و فناوری » فناوری اطلاعات » فناوری های نوین
  • شناسه : 32633
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
  • ارسال توسط :
اخطار گوگل براي حذف روبيكا، همزمان با اقبال كاربران به پلتفرم‌هاي ايراني
اخطار گوگل براي حذف روبيكا، همزمان با اقبال كاربران به پلتفرم‌هاي ايراني

اخطار گوگل براي حذف روبيكا، همزمان با اقبال كاربران به پلتفرم‌هاي ايراني

۳۵ ميليون كاربر طي ماه گذشته در روبيكا ۵۰۰ ميليون پيام يكتا منتشر كرده‌اند.

به دنبال اخطار سپر امنيتي گوگل به كاربران براي حذف روبيكا، اين پلتفرم طي اطلاعيه‌اي با اشاره به اقبال گسترده كاربران به اين اپليكيشن طي يك ماه اخير، احتمال وجود انگيزه‌هاي سياسي در اين اقدام را محتمل دانست، همچنين با انتشار توييتي خطاب به اكانت گوگل‌پلي، درخواست كرد كه مستندات مطروحه پيرامون هشدار سپر ايمني منتشر شود.
در همين حال، روبيكا در واكنش به پيام سپر ايمني گوگل اطلاعيه‌اي منتشر و تاكيد كرد: اين اتفاق در حالي رخ داده است كه روبيكا به تازگي آپديت جديدي منتشر نكرده‌ و دسترسي‌هاي پيشين خود را نيز تغيير نداده و اين دسترسي‌ها هم كاملا متعارف و مشابه ساير پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي است.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: با توجه به اقبال گسترده كاربران به روبيكا كه شاهد آن ارسال روزانه بيش از ۵۰۰ ميليون پيام يكتا توسط نزديك به ۳۵ ميليون كاربر فعال در ماه اخير از ميان نزديك به ۵۰ ميليون نصب فعال است، احتمال وجود انگيزه‌هاي سياسي در اين اقدام بيش از پيش تقويت مي‌شود. هجمه‌اي كه به تازگي توسط اپل و به بهانه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران اجرا شده بود.
اين پلتفرم ايراني خاطرنشان كرده است: مطابق آنچه در بيانيه قبلي روبيكا اعلام كرديم، از اعمال محدوديت به دلايل سياسي و امنيتي براي دسترسي كاربران به سرويس‌هاي بين‌المللي حمايت نمي‌كنيم اما تلاش پلتفرم‌هاي بين‌المللي براي ايجاد محدوديت براي كاربران ايراني را هم برخلاف ادعاهاي‌شان مي‌دانيم. ما هم‌اكنون درحال بررسي شرايط فني هستيم و پس از كسب اطلاعات بيشتر جزييات جديد اين اتفاق را اطلاع‌رساني خواهيم‌ كرد.

مجموعه آموزش استفاده از سرویس‌ های گوگل (Google) — از مقدماتی تا پیشرفته |  فرادرس

مشكل گوگل‌پلي دسترسي‌ها نيست، مشكل اصلي انحصارشكني است
به گزارش سيتنا، ساعاتي پس از اخطار سپر امنيتي گوگل به كاربران براي حذف روبيكا، محمد احسان خراميد، رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ارتباطات توييت كرد: با توجه به جدول ميزان دسترسي‌ها در اپ‌هاي مختلف مشخص مي‌شود مشكل گوگل‌پلي دسترسي و استاندارد اپ‌ها نيست، مشكل اصلي بر سر رقابت و انحصار شكني است.

۳۵ ميليون كاربر طي ماه گذشته در روبيكا ۵۰۰ ميليون پيام يكتا منتشر كرده‌اند
در همين راستا آمارها نشان مي‌دهد كه ۳۵ ميليون كاربر طي ماه گذشته در روبيكا ۵۰۰ ميليون پيام يكتا منتشر كرده‌اند و نصب ايتا از ۱۷ ميليون نسخه گذشته است از طرفي بر اساس اطلاعات منتشر شده در گوگل‌ترندز در ماه گذشته اتفاقات قابل تاملي براي سكوهاي ايراني افتاده است. بر مبناي اين داده‌ها روبيكا در ماه گذشته با رشدي جهشي در ميزان جست‌وجو از اينستاگرام پيشي گرفته است و ايتا هم در حال طي مسيري همچون واتساپ است.

جست‌وجو درباره سوپراپليكيشن روبيكا  با رشد سه برابري مواجه شده است
بررسي اطلاعات موجود همچنين حكايت از اين موضوع دارد كه جست‌وجوي مردم درباره سوپراپليكيشن روبيكا بيش از سه برابر و جست‌وجو حول پيام‌رسان ايراني ايتا بيش از ده برابر شده است كه اگر اين اطلاعات را در كنار ميزان نصب فعال، بازديد روزانه و تحليل‌هاي آماري از كانال‌هاي اين دو برنامك ايراني قرار دهيم به ‌‌وضوح در خواهيم يافت كه اين سكوهاي ايراني مورد اقبال طيف گسترده‌اي از مردم واقع شده‌اند.
اين تغييرات معنادار در حالي اتفاق افتاده است كه طي يك ماه گذشته جست‌وجو پيرامون دو كليد واژه اينستاگرام و واتساپ با شيبي تقريبا ملايم به نصف حجم جست‌وجو‌ها پيش از محدوديت‌ها رسيده است، دو سكوي ايراني روبيكا و ايتا بر مبناي داده‌هاي موجود توانسته‌اند اين فاصله موجود را پر كنند.
مساله حائز اهميت ديگر برابري حجم جست‌وجوهاي انجام‌شده پيرامون سرويس ايراني روبيكا با ميزان جست‌وجوهاي حول مجموع دو سرويس واتساپ و اينستاگرامِ پيش از اعمال محدوديت‌ها است.