۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » بهداشت » تغذیه » دسته‌بندی نشده » قزوین
  • شناسه : 11052
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
  • ارسال توسط :
اجرای برنامه های آموزشی- ترویجی در دستور کار دامپزشکی قزوین
اجرای برنامه های آموزشی- ترویجی در دستور کار دامپزشکی قزوین

اجرای برنامه های آموزشی- ترویجی در دستور کار دامپزشکی قزوین

این برنامه ها در سال 99 با جدیت تمام ادامه پیدا خواهد کرد

آموزش و ترویج یکی از مهمترین اصول و پایه های مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام همراه با رعایت اصول و عملیات بهداشتی و پیشگیری است.

دکتر مهدی جلوخانی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین با اعلام این خبر گفت: در کنار اجرای عملیات فنی دامپزشکی همچون تست سل وبروسلوز در گاوداری‌های صنعتی، واکسیناسیون دامها، توزیع رایگان سم برای سمپاشی بدن دام و جایگاه دام بر علیه عوامل بیماریزا در سال ۹۸، آموزش و ترویج دامداران در خصوص آشنایی با بیماری‌های دامی خصوصاً بیماریهای مشترک انسان و دام (زئونوز) از قبیل سل، بروسلوز، مشمشه و هاری در قالب کارگاه‌های آموزشی در دستور کار این اداره قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بیماریهایی مثل بروسلوز (تب مالت) و سل از جمله بیماریهای دامی بوده که علاوه بر اهمیت آن از بعد بهداشت عمومی، به دلیل ایراد خسارات اقتصادی مثل سقط جنین و کاهش تولید شیر و لاغری در دام و کاهش بهره وری، در صنعت دامپروری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر جلوخانی خاطر نشان کرد: دوره های متعددی در سال ۹۸ در ارتباط با این بیماریها و به همت واحد بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره دامپزشکی قزوین برگزار شد که در این دوره‌های آموزشی، دامداران علاوه بر فراگیری  اهمیت و ضرورت همکاری با اکیپ های دامپزشکی در جهت واکسیناسیون مرتب و اجرای به موقع عملیات سل و بروسلوز، مطالبی در مورد رعایت بهداشت محیط دامداری، شیردوشی، دفن بهداشتی جنین سقط شده و ترشحات دام سقط کرده و نیز رعایت بهداشت فردی در مواجهه با دام را آموزش دیدند.

وی در پایان افزود: این برنامه ها در سال ۹۹ با جدیت تمام ادامه پیدا خواهد کرد تا اینکه بتوان در مسیر کنترل و مبارزه با بیماریهای مشترک قدمهای اساسی و بنیادی برداشت.