۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 23710
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۲۹
  • ارسال توسط :
ابلاغیه تازه ستاد ملی کرونا برای کتابخانه‌های عمومی
ابلاغیه تازه ستاد ملی کرونا برای کتابخانه‌های عمومی

ابلاغیه تازه ستاد ملی کرونا برای کتابخانه‌های عمومی

با شیوع کرونا بخش زیادی از بساط‌گسترها بدر فضای مجازی به عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا مشغول هستند .

وقایع خبری-فعالیت و نحوه عملکرد کتاب‌خانه های عمومی با ابلاغیه تازه ستادملی کرونا تغییر کرد.

بر این اساس رسته کتابخانه‌های عمومی از گروه ۳ به گروه ۲ تغییر یافته و با صدور بخشنامه‌ای مبنای عمل و فعالیت کتابخانه‌های عمومی اعلام شده است. آن‌طور که در خبر ارسالی آمده، در شهرهایی با سطح هشدار قرمز، کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه آنها تعطیل بوده و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به‌صورت مجازی و غیرحضوری انجام می‌شود. اما در شهرهایی با سطح هشدار نارنجی، کتابخانه‌ها به‌صورت حضوری خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند. در شهرهایی با سطح هشدار زرد، کتابخانه‌ها به‌صورت حضوری خدمات کتابخانه‌ای (امانت، نشریات و…) ارائه می‌دهند. شهرهایی با سطح هشدار آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تمامی خدمات را ارائه می‌دهند. البته درباره میزان ظرفیت قابل‌استفاده از سالن‌ها در هر یک از این وضعیت‌ها هم نکاتی ذکرشده که جزئیات دقیق آن در سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی آمده است.
پیگیری اتحادیه ناشران برای برخورد با دستفروشان کتاب
اما در کنار ابلاغیه چگونگی ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی بد نیست اشاره‌ای هم به گفته هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیرو پیگیری‌ها برای برخورد با بساط‌ گستران کتاب شود.

در بخشی از گفته‌های او با ایبنا، حسن‌پور از ارسال نامه‌ای به فرمانده  نیروی انتظامی خبر داده و گفته: «علاوه بر پیگیری این موضوع از شهرداری و شورای شهر، مسأله را از طریق نیروی انتظامی نیز پیگیری می‌کنیم و بزودی دستور لازم از سوی فرمانده نیروی انتظامی صادر خواهد شد.»

به گفته این مسئول صنفی نشر، اتحادیه تا قبل از شیوع بیماری کرونا دستور مشخصی از سوی شورای اسلامی شهر تهران برای برخورد با بساط‌گسترهای کتاب در سطح شهر و اماکن عمومی مثل متروها، میادین و مراکز فرهنگی و تفریحی داشتیم و با این افراد برخورد می‌شد.

حسن‌پور ادامه داده: «بساط‌گستران که به‌صورت سیستماتیک مشغول فعالیت هستند، توسط چند نفر خاص تغذیه می‌شوند و کتاب‌هایشان همه شبیه یکدیگر است، با شیوع کرونا بار دیگر فرصتی پیدا کردند تا کتاب‌هایشان را در خیابان‌ها عرضه کنند. اما نکته نگران‌کننده دیگر اینکه با شیوع کرونا بخش زیادی از این بساط‌گسترها به فضای مجازی کوچ کردند و در آنجا به عرضه کتاب با تخفیف‌های بالا مشغول هستند که دردسرهای زیادی برای همکاران ما ایجاد کرده‌اند.»