۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » پاسخ مسئولین » فرهنگ و هنر » قزوین » مصاحبه
  • شناسه : 25684
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
  • ارسال توسط :
آفت حوزه فرهنگ ، سیاست بازی است
آفت حوزه فرهنگ ، سیاست بازی است

آفت حوزه فرهنگ ، سیاست بازی است

دوساعت با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین

یک گفت و گپ بی روتوش

  • گفت و گو : آرش شایسته نیا
  • تنظیم: مبینا شایسته نیا

بار اول که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزون در اتاق کارش قرار ملاقات داشتم ، بیش تر گفت و گوی مان درباره هفته نامه « مادران و دختران » بود که نتیجه خاصی به دنبال نداشت ومشکلی از مشکلات آن حل نشد .امروز از آن روز و از آن ملاقات ، بیش از یک سال است می گذرد . در طول مدتی که از آمدن آقای مدیر کل می گذرد ،   فضای فرهنگ و هنر استان پویا تر و فعال تر شده و به قولی می توان گفت که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تکانی خورده و برنامه های فرهنگی و هنری به حرکت درآمده است.

کار هماهنگی این گفت و گپ را دوست خوبم امیر ملاحسنی انجام داد که از او و دیگر دوست خوبم رضا اخوان که لطف او هم همیشه شامل حال من بوده است ، قدردانی و تشکر می کنم .

اگرچه جناب آقای اسماعیلی در پایان این  گفتمان به آن  نمره ۱۵ ، ۱۶ را داد ؛ اما فکر می کنم گفت وگوی من با مقام عالی حوزه فرهنگ و هنر استان قزوین ارزش خواندن داشته باشد و امیدوارم خواننده محترم هم پس از خواندن آن ، به این گفت و گپ نمره داده و آن را ارزشیابی نماید . هرچند به دلیل کمبود وقت و زمان ، فرصت ومجال طرح تعدادی از سوال ها پیش نیامد.

از این که این فرصت رو فراهم کردید ، ممنونم.  به عنوان سوال اول و مثل همه ی گفت و گوها ، از خودتون برای مان  بگویید ؟

به نام خدا. خوشحالم که این فرصت فراهم شد . من ۲۲سال سابقه کار در حوزه فرهنگ و هنر دارم و تمام مراحلی که لازمه سپری شدن و رسیدن به پست های مدیریتی است را طی کرده ام . از کارمندی معمولی ، کارشناسی ، مدیر واحد ، معاونت اداره شهرستان ، رییس شهرستان ، معاونت اداره کل و اخیراً هم در استان قزوین به عنوان مدیر کل . من تمام مراحل را پله پله طی کردم و در جاهای مختلفی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه فعالیت دارم . امروزهم ۲۵ ماه است که در استان قزوین مشغول کارم.

قبل از ورود به قزوین و قبول مسوولیت به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛ چه نگاهی به قزوین و حوزه فرهنگ و هنر آن داشتید؟

سوال خیلی خوبی است . من به عنوان یک فرد غیر بومی تنها نگاهی اجمالی به قزوین و فرهنگ و هنر قزوین داشتم و این شهر را بیش تر با رویدادهای تاریخی آن می شناختم که البته فکر می کنم الان هم بیش تر مردم ایران ، قزوین را همین شکل و همین اندازه بشناسند و نه بیشتر . البته من کارشناسی ارشدم را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گرفتم و شاید همین شناخت اجمالی هم به همین دوران برگردد، ولی الان که ۲۵ ماه است که در قزوین مشغول فعالیت هستم  واقعا دیدگاهم نسبت به آن روزهای اول خیلی فرق کرده است. در خیلی از جلسات و خیلی از سخنرانی هایم نیز به این موضوع اشاره داشته ام که واقعا قزوین در ایران جایگاه رفیعی داشته و دارد ؛ هم از لحاظ تاریخی ، هم از لحاظ فرهنگی و هنری . حداقل قزوین در تاریخ معاصر ایران جایگاه رفیع و مهمی داشته و می توانم بگویم که قزوین تاریخ ساز بوده و البته خاستگاه بسیاری از بزرگان عرصه های مختلف علمی ، فرهنگی، هنری ، ادبی ، رسانه ای و سیاسی کشور. اما آن چه جای تاسف دارد ،این است که  واقعا مردم کشور شناخت جامعی از آن ندارند و باید در این زمینه اقدام جدی صورت بگیرد . در حقیقت ؛ بحث جریان سازی فرهنگی برای معرفی هویت فرهنگی و تاریخی قزوین . باید قاطعانه عرض کنم که در سال های متمادی نسبت به معرفی قزوین اهتمام جدی از سوی مسئولین وقت قزوین صورت نگرفته است . حتی می خواهم بگویم که قزوین در خود قزوین هم مهجور است و مظلوم .یعنی حتی خود شهروندان قزوینی هم شاید شناخت دقیق و کاملی نسبت به جاگاه والای فرهنگی و تاریخی قزوین ندارند . پس باید گفت که باید معرفی قزوین و هویت فرهنگی و تاریخی آن در اولویت قرار گیرد و احیا شود که می طلبد تا همه دستگاه های اجرایی و فرهنگی در استان ، در کنار هم بتوانند این کار و یا بهتر بگویم این وظیفه را انجام دهند . انجام این کار از توان یک اداره یا ارگان مثل ارشاد به تنهایی ،خارج است. اگرچه ما در این زمینه فعالیت هایی را هم انجام داده ایم ولی باید باور کنیم و قبول داشته باشیم که یک دست  صدا ندارد و باید همه باهم در این حوزه ورود کنیم و این جریان سازی را در دستور کارمان قرار دهیم.

به نظر شما دلیل این عدم شناخت  یا عدم اهتمام مسوولین استان در چیست ؟

من در مصاحبه ها و گفت و گوهای قبلی هم به این موضوع اشاره کرده ام و شاید پاسخ به این سوال تکراری باشد، ولی واقعا در این حوزه مدیریت نبوده یا بهتر بگویم ، معرفی قزوین و توانمندی ها آن در اولویت مدیران استان قرار نگرفته است و به بیانی دیگر می توان گفت که نگاه ها در این حوزه ، یعنی معرفی قزوین ، نگاه سطحی و شعاری و تزیینی بوده است که البته یک آفت بسیار بزرگ به شمار می رود . نکته بعدی مهم هم ، به مردم و شهروندان بر می گردد. شهروندان قزوینی هم باید این نگاه را داشته باشند. این راه ، جاده دو طرفه است . علاوه بر مسوولین و مردم ، تشکل های صنفی ، انجمن ها و NGOهم می توانند در این زمینه ورود کنند . من می خواهم در این جا به این نکته اشاره و تاکید داشته باشم که در استان قزوین ، شاید بیش تر نگاه ها ، نگاه سیاسی است .یعنی این که اینقدر که مسائل سیاسی و سپس امور اقتصادی برای مدیران استان مهم است ، مسائل فرهنگی مهم و اولویت دار نیست و شاهد این ادعا هم ، رشد استان قزوین در حوزه اقتصادی است. استان قزوین در طول سالیان متمادی از نظر اقتصادی رشد خوبی داشته است و وجود شهرک های صنعتی متعدد در استان ،جایگاه خوبی را برای اقتصاد قزوین در کشور شکل داده است. ولی یک سوال و آن این که آیا نمی شد در کنار راه اندازی شهرک های صعنتی ، حداقل یک بازارچه فرهنگی و صنایع دستی را هم در استان قزوین راه اندازی نماییم؟ یعنی راه اندازی این بازارچه واقعا به فکر مدیران و متولیان قزوینی در طول این سالها نرسیده است؟ استانی با این همه ظرفیت، این همه صنایع دستی و محصولات فرهنگی ! و این جای تاسف دارد. این همه شهرک صنعتی و شرکت های تولیدی در قزوین راه اندازی و افتتاح می شود اما وقتی می خواهیم یک بازارچه و یا گذر فرهنگی داشته باشیم ، باید از هفت خوان رستم بگذریم و آخر هم موفق نمی شویم. بنده جلسات متععدی در طول این ۲۵ ماه در این خصوص برگزار کردم و تا کنون نتیجه ملموسی نگرفته ام. و این نمایانگر و بیانگر این موضوع است که واقعا اولویت اصلی و دغدغه مدیران و مسوولین استان ، فرهنگ و مسائل فرهنگی نبوده و نیست .

جناب اسماعیلی شما خودتان را مدیری سیاسی می دانید یا مدیری فرهنگی؟

فکر می کنم این سوال را خود شما هم بتوانید جواب دهید. من از روز اول معارفه خودم اعلام کردم که آفت حوزه فرهنگ سیاست بازی است و به این شعار پایبند بوده و هستم . یعنی این که اگر ما دامن فرهنگ را به سیاسی بازی و جنگ و جدل های سیاسی آلوده کنیم ، ضربه های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر خواهد خورد . نه تنها در این دو سال و اندی که در استان بوده ام که از ابتدای خدمتم در مجموعه فرهنگ و هنر ، فقط دغدغه فرهنگی داشته ام و هیچ گونه تعلق و وابستگی سیاسی را در فعالیت های خودم و برنامه ریزی های فرهنگی راه نداده ام و امیدوارم بتوانم این مسیر را تا آخر خدمتم ادامه دهم .

یک کم به عقب برگردیم . باتوجه به صحبت های شما در سوال های قبلی در خصوص عدم موفقیت قزوین در شناساندن خود به ملت ایران و حتی خود مردم قزوین ، شما موانع را فقط در خود مسوولین و مردم استان می بینید ؟

علاوه بر مسوولین و مردم قزوین ، شاید در کنار این دو عامل باید به اعتبارات و بودجه های دولتی هم توجه جدی داشته باشیم .بودجه و اعتبارات در حوزه فرهنگ خیلی ناچیز است.

این کمبود اعتبارات دولتی فقط خاص قزوین است؟

خیر، در کل کشور مشکل اعتبارات در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد . از کل بودجه کشور، سهم فرهنگ و هنر و ورزش تنها ۱۱درصد است که تازه اگر به صورت کامل هم تخصیص یابد ، این رقم در کل بسیار ناچیز و اندک است که باید برای آن فکری شود تا با افزایش اعتبارات ملی ، فرهنگ و هنر بتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و نفسی تازه نماید. البته اجازه بدهید  در پرانتز به یک نکته هم اشاره کنم . بسیاری از نهادها و سازمان های دولتی و عمومی مثل شهرداری ها بودجه خوبی را برای کارهای فرهنگی در مجموعه های شان در نظر می گیرند که اگر این سازمان ها و نهادها در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و در کنار یک سفره بنشینند ، بسیاری از کارهای خوب فرهنگی اجرایی و عملیاتی میشود ولی متاسفانه این عدم هماهنگی همیشه وجود داشته و لذا نیازمند هم افزایی در بین دستگاه ها و نهادها هستیم. من به شخصه خودم دراستان قزوین به موضوع هم افزایی دستگاههای فرهنگی ورود کردم ؛ اما تا به امروز به طور کامل و جامع عملیاتی نشده است .ما برای این کار نیازمند یک مرجعیت فرهنگی هستیم و این مرجع می تواند ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استان ها باشد .

بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این سال ها رشدی هم داشته است ؟

ظرف سه سال گذشته یعنی در سال های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بودجه استان قزوین رشد نسبتا خوبی داشته است که این رشد را باید مرهون زحمات و همکاری خوب استاندار محترم ، معاونان استاندار و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین دانست . بودجه اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۸ تقریباً رشد سه برابری داشته است ولی متاسفانه این قدر کار و برنامه انجام نشده و عقب مانده وجود دارد که با این اعداد و ارقام کار خاص و قابل توجهی نمی توان انجام داد و این رقم چشمگیر نیست . می خواهم بگویم که حالا حالا کار لازم است تا ما به ایده آل مان برسیم.

به عنوان یک مدیر عالی در استان ، به استاندار قزوین در حوزه حمایت از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نمره ای می دهید؟

من باید یک واقعیتی را عرض کنم و آن این که سیاست من ، سیاست تعاملی بوده است و تلاش کرده ام در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در استان از حاشیه سازی و تنش ها دوری کنم . با توجه به همین نگاه ، تلاش کرده ام نه تنها با مجموعه استانداری و شخص استاندار محترم که با سایر مدیران استان نییز تعامل خوبی داشته باشم .من به استاندار در حمایت از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نمره قابل قبولی می دهم .

یعنی ۲۰ نمی دهید؟

۲۰ که همه می دانند ، مال خدا است . من به مجموعه تحت مدیریت خودم هم نمره ۲۰ نمی دهم ولی برای رسیدن به آن تلاش می کنم. به این نکته توجه کنید بدترین موقعیت زمانی برای مدیریت ، همین دو سال اخیر بوده است . یعنی این دو سال مصادف با کرونا شد و در کنار کرونا بحث مسائل اقتصادی و تنگناهای مالی، مدیریت امور را  برای استان و اداره کل ارشاد مثل همه کشور مشکل نمود و لذا نتوانستیم بسیاری از کارها و برنامه ها را اجرا کنیم . بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شد وهمین تعطیلی ها دغدغه اصلی ما شد تا آن جا که مقام وزارت نیز در دولت جدید اولویت اول را جبران خسارت حوزه فرهنگ در موضوع کرونا اعلام کرد. بنابرین باید در ارزیابی مدیران مسائل دو سال اخیر کشور را نیز مد نظر قرار داد.

نقاط قوت و ضعف دولت تدبیر و امید را چگونه ارزیابی می کنید؟

من در این مصاحبه کاری به مباحث مختلف سیاسی و اقتصادی دولت تدبیر و امید ندارم چون موضوع بحث بنده نیست، اما فقط در حوزه فرهنگ و هنر باید عرض کنم که باید دوره دولت تدبیر و امید را به دو دوره چهار ساله تقسیم کرد.. در دوره چهار ساله اول حرکت های خوبی در حوزه فرهنگ و هنرانجام شد. به طوری که فرهنگ و هنر از رکود خارج شد و فعالیت های فرهنگی و هنری گسترش پیدا کرد . در بحث توسعه و تقویت تشکل ها و انجمن های فرهنگی و هنری  شاهد حرکات خوبی بودیم . مثلا ارکستر ملی و سمفونیک ایران که تعطیل بود احیا شد، بسیاری از انجمن ها که تعطیل یا تضعیف شده بودند مجدد فعالیت خودشان را آغاز کردند و…  ولی در دوره دوم به نظر من شرایط به گونه ای نبود که در دوره اول وجود داشت. عوامل متعددی مثل تحریم ها ،مشکلات اقتصادی و شاید مهم تر از همه کرونا باعث شد به نوعی فرهنگ از اولویت خارج شود که شاید از نظر مدیران عالی کشور طبیعی باشد ولی از نظر من صحیح نیست و فرهنگ می تواند مُقَوًم جامعه و باعث افزایش تاب آوری شود . امیدواریم با روی کارآمدن دولت جدید و اجرای برنامه های وزیر محترم دوباره به شرایط مطلوب برگردیم.

اگه امکان این وجود داشت که در این دوره هم می شد به دکتر روحانی رای بدین ، به ایشان رای می دادید؟

در این موارد باید در موقع خودش تصمیم گرفت.

ما در چند سال اخیر شاهد افت کیفیت در حوزه تولید محتوا بوده ایم ، چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به فکر پرورش نخبگان رسانه ای در حوزه تولید محتوا نبوده است ؟

این که به فکر نبوده ایم صحیح نیست . باید  یک نکته مهم را در اینجا اشاره کنم که وظیفه ارشاد نه تنها در قزوین که در کل کشور، تربیت نیروی متخصص و برگزاری دوره های آموزشی نیست . وظیفه اصلی ما تنها حمایت از برگزاری این دوره های تخصصی و آموزشی است .اگر انجمن ها ، تشکل های صنفی و یا خانه مطبوعات متقاضی برگزاری این دوره ها و کلاس ها باشند ، ما آن ها را حمایت می کنیم . مانند دوره هایی که هم اکنون نیز انجمن های هنری ما با همکاری اداره کل ارشاد برگزار می نمایند.

 البته پیش از این ، ارشاد دوره های کوتاه مدت آموزشی را برای اهالی رسانه در استان قزوین در قالب کارگاه برگزار کرده است که طبق اسناد موجود استقبال قابل توجهی از آن کارگاه ها نشده است . با این حال ما آمادگی کامل برای حمایت از برگزاری دوره های آموزشی رسانه ای را داریم.

وضعیت رسانه های استان را چگونه ارزیابیی می کنید؟

از دو منظر کمی و کیفی به موضوع نگاه کنیم. از نظر کمی استان در وضعیت مناسبی قرار دارد و شاهد ارتقاء و رشد رسانه ها از این منظر به طور مستمر هستیم. اما از نظر کیفیت جای کار بسیاری وجود دارد . متاسفانه مسائل و مشکلات مالی سبب شده است تا رسانه های مکتوب ما بیش از تولید محتوا به فکر دریافت آگهی و انتشار آن در قالب رپرتاژ باشند که بخشی از آن طبیعی است. رسانه های مجازی نیز آن طور که باید و شاید به صورت حرفه ای و فنی به تولید محتوا نمی پردازند و خیلی از اخبار تولیدی حالت سفارشی و مصرف درون استانی و شهرستانیِ صِرف دارد.سواد  فضای مجازی و خلاقیت و نوآوری در عصر دیجیتال از نیازهای اصلی خبرنگاران و اهالی رسانه است که امیدوارم با برگزاری دوره های تخصصی برای اهالی رسانه نسبت به ارتقای محتوای کیفی رسانه ها در استان نیز گام های ارزنده ای برداشته شود.

عملکرد خانه مطبوعات را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد خانه مطبوعات در حوزه های مختلف ، متفاوت است. در پیگیری های صنفی حرکت های خوبی از سوی خانه مطبوعات دیده شده است مثل پیگیری تسهیلات کرونا، واکسینه کردن اهالی رسانه و اقداماتی از این دست.  اما در حوزه کیفی و تخصصی حرکت جدی و منجر به نتیجه صورت نگرفته است که البته دلایل خودش را دارد. همین جا به یک نکته هم اشاره کنم. انتخابات خانه باید در موعد مقرر برگزار می شد اما یک سری مشکلات قانونی و حقوقی اجازه برگزاری انتخابات را در موعد مقرر نداد و این کار انجام نشد اما امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته و با رفع این مشکلات قانونی که همان مشکلات ثبتی بوده است ، این انتخابات برگزار شود .

چرا در زمان داوری آثار رسیده به جشنواره مطبوعات استان ، در میان داوران ، داورانی از قزوین حضور نداشتند ؟

ببینید بحث داوری ، بحث یک تیغ دو لبه است و همواره و در هر شرایطی به آن اعتراض وجود دارد. اگر از داوران بومی هم استفاده می کردیم باز جای بحث و اما و اگر بود . همیشه به داوری ها انتقاد و اعتراض وجود داشته وبعد از این هم وجود خواهد داشت . در حقیقت ما قصد داشتیم که در داوری آثار از داوران قزوینی هم استفاده کنیم که متاسفانه یا آنان تمایلی از خودشان نشان ندادند یا حتی بعضی از دوستان خبرنگار و اهالی رسانه وقتی از داوری آنان مطلع شدند ، موضع منفی گرفتند تا آن جا اعلام کردند که در صورت ورود آنان به بحث داوری در جشنواره شرکت نخواهند کرد که در نهایت کار داوری را به داورانی از مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ای در تهران سپردیم که همه آن اساتید از نخبگان و سرآمدان رسانه کشور بودند . البته دوباره تاکید کنم که بنده اعتقاد وافری به توانمندی و استعدادهای درون استان دارم که به خاطر همین نگاه و اعتقاد کار داوری بسیاری از جشنواره ها را به داوران قزوینی واگذار کردیم و یا از وجود آنان در ترکیب داوری ها سود بردیم.

در بحث کتاب سال قزوین هم از داوران قزوینی استفاده شده؟

یک روالی همیشه در بخش داوری کتاب سال استان ها وجود داشته است و آن این که کتاب ها باید توسط داوران خانه کتاب در تهران انجام شود .

چرا امسال در روز خبرنگار با اهالی رسانه ها دیداری نداشتید و یا این که حتی مراسمی هم برگزار نشد؟

با مصوبه شورای اطلاع رسانی استان و ستاد کرونا و به منظور حفظ جان و سلامت اهالی رسانه و جلوگیری از شیوع کرونا امسال دیدار حضوری میسر نشد.

کرونا فقط برای اهال رسانه ها ست؟ ما هر هفته شاهد برگزاری انواع نشست ها در سالن استانداری قزوین هستیم!

در مورد جلسات برگزار شده در استانداری باید از آنان که متولی برگزاری هستند سوال کنید و من مسوول پاسخگویی به اعمال آنان در این حوزه نیستم، ولی در مورد نشست با اهالی رسانه در روز خبرنگار باید عرض کنم که در سال گذشته هم که بازدیدهایی انجام شد، متاسفانه بعضی از دوستان همراه ما و تعدادی از اصحاب رسانه گرفتار بیماری کرونا شدند و بسیار به ما خرده گرفتند . امسال در جلسه شورای اطلاع رسانی استان که اتفاقا از اهالی رسانه هم از اعضای این شورا هستند ، تصمیم گرفته شد که برنامه بازدید حضوری از رسانه ها لغو شود .اما تجلیل غیرحضوری و اعطای هدیه از سوی شورای اطلاع رسانی انجام شد.

چرا در طول این دوسال نشستی با اصحاب رسانه در استان نداشته اید؟

بعد از استقرار در استان ، از همان ماه های اول جلسات جداگانه بسیاری با اصحاب رسانه در اداره کل داشتم . حتی در مقطعی هر هفته از نشریات استان بازدید می کردم و از نزدیک با مدیران رسانه ها گفتگو کردم و ازمطالبات و خواسته های آنان مطلع شدم. موضوع کرونا اجازه نداد تا این برنامه را دنبال کنیم. با این همه با بیش از  80 درصد مدیران رسانه ها ملاقات داشتم. همچنین در فضای مجازی نیز دائماً با این عزیزان در ارتباطم. این که نشست عمومی برگزار نشد، دلیل خاصی نداشته است.

پس از نقد نمی ترسید؟

اصلا. من در فضای مجازی حضور مستمر دارم . اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان دائماً با بنده در ارتباطند و بنده نیز عموماً پاسخ سؤوالات و نقدهای آن ها را می دهم. بنابراین این نقد و بررسی به طور مستمر در حال انجام است و من از نقدها استقبال می کنم.

چرا در دوره مدیریت شما تعدادی از نشریات استان قزوین با اعمال ماده ۱۶ سلب امتیاز شدند؟

این خاص دوران ما نبوده و نخواهد بود . نشریاتی که انتشار منظم نداشته باشند ، مطابق قانون مشمول ماده ۱۶ قانون مطبوعات می شوند .

چرا از اعمال ماده ۱۶ با رایزنی جلوگیری نشد؟

قطعا به صاحبان امتیاز این نشریات فرصت های متععدی داده شده و این اتفاق به یکباره نیفتاده است. اما عدم توانایی آنان در مدریت و یا عدم انتشار منظم سبب این کار شده است . این را باز تأکید می کنم که این سلب امتیاز به یکباره نبوده و گاهاً دیده شده است که چند بار اخطار به آنان داده شده است .

این را هم اضافه کنم که در همین مدت تعدادی از پایگاه های خبری و نشریات مکتوب و دفاتر نماینگی رسانه ها با پیگیری ما مجوز دریافت کردند.

چرا در دولت تدبیر و امد از رسانه های مکتوب حمایت نشد؟

من موافق حرف شما نیستم. معاونت مطبوعاتی با توجه به میزان فعالیت رسانه ها از آنان حمایت مادی کرده است و خیلی از نشریات از یارنه نقدی، سهمیه کاغذ، فیلم و زینگ هم استفاده کرده اند . ولی باید به این نکته توجه کنیم که ارائه این خدمات و حمایت ها دارای مستندات قانونی و شرایطی است که از سوی خود رسانه ها به معاونت مطبوعاتی در سامانه erasaneh  اعلام می شود .

ازخانه روابط عمومی چه خبر؟

اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هیچ نقشی در راه اندازی و یا مدیریت آن ندارد . این سوال را از مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین بپرسید .

شورای اطلاع رسانی استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

شورای اطلاع رسانی ، اتفاق خوب و مبارکی است. این شورا اخیراً به پویایی خوبی رسیده و حتی می توان گفت که رویکرد این شورا با سال های قبل خیلی متفاوت است و شاید این تفاوت را بتوان در اضافه شدن چند عضو جدید به این شورا دانست . در حال حاضر به این شورا علاوه بر اعضای حقوقی ، اعضای حقیقی از اهالی رسانه هم اضافه شده اند و جلسات به صورت مستمر و مرتب برگزار می شود .من درمجموع عملکرد شورای اطلاع رسانی استان را مثبت ارزیابی می کنم و نمره قابل قبولی به آن می دهم . این شورا توانست در مقاطع مختلف نقش آفرینی بسیار خوبی در انسجام و آرامش رسانه ای در استان داشته باشد.

جناب اسماعیلی از خانه مستند چه خبر؟ به کجا رسید؟

یکی از سیاست های اصلی بنده و مجموعه ای که در آن کار می کنم توسعه و تقویت تشکل ها و انجمن های صنفی و تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر است .در این زمینه خیلی تلاش کردیم و الحمد الله اتفاقات خوبی هم افتاده است از جمله ؛انجمن تعزیه راه اندازی شد، انجمن هنرهای تجسمی به ثبت رسید، خانه هنرمندان ثبت شد، انجمن ادبی در حال به ثبت رسیدن است و کانون عکس هم راه اندازی شد . خانه مستند هم به زودی به ثبت خواهد رسید و الان در حال طی شدن مراحل قانونی است .

جشنواره یادگار سال آینده هم برگزار خواهد شد؟

یکی از برنامه های موفقی که برگزار شد ، جشنواره ملی فیلم یادگار با موضوع میراث فرهنگی بود . این جشنواره  مورد توجه سینماگران و مستند سازان کشور قرار گرفت و آثار ارسالی به آن بیانگر اهمیت این جشنواره است .امیدواریم این جشنواره به صورت مستمر و سالیانه برگزار شود.

نظرتان را درباره سریال گاندو بگید؟

من اصلا این سریال را ندیدم.

دلیل خاصی داشت ؟

دلیل خاصی نداشت . من فرصت کم دارم و تلویزیون خیلی کم تماشا می کنم . من بیش تر رادیو گوش می نم البته در ماشین.

اخبار را هم از تلویزیون دنبال نمی کنید؟

بیش تر از فضای مجازی دنبال می کنم.

باغ کتاب کی افتتاح می شود؟

از نگاه پیگیرانه شما متشکرم. این نگاه پیگیرانه باید در بین همه هنرمندان باشد . اجرای خیلی از پروژه ها  در استان کلید می خورد اما به خاطر عدم پیگیری و یا عدم مطالبه آن ، به فراموشی سپرده می شود . من پیگیر باغ کتاب هستم . البته پگیری باید از سوی تعاونی ناشران هم انجام شود. اعضای محترم شورای شهر و شهردار وقت با اجرای این پروژه موافقت کردند . حتی زمینی هم معین شد و نقشه های باغ در حال طراحی است . امیدواریم اعضای محترم فعلی شورای شهر قزوین و شهردار عزیز هم با اجرای این پروژه همراهی داشته باشند . البته بنده با اعضای فعلی در همین اداره کل جلسه ای برگزار کردم و نظر آنان هم با اجرای این پروژه مساعد بود . 

سال قبل چه رقمی از ناشران کتاب خریداری شد؟

سال گذشته حدود ۱۰۰میلیون تومان از ناشران و مولفان کتاب خریداری کردیم . امسال هم برنامه خرید از ناشران و پدید آورندگان کتاب را در دستور کار داریم . این خرید با هدف کمک وحمایت از ناشران انجام می شود .

اگر برای ابقا شما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ، شرط گذاشته شود ، می پذیرید ؟

من به هرصورت کارمند دولت هستم و با تغییر دولت ها معمولا نگرش ها و برنامه ها تغییر می کند . بنده نیز دارای یکسری شروط و چارچوب های فکری و فرهنگی و البته به دور از نگاه های سیاسی هستم .همخوانی این شروط در این مسیر بسیار مهم است.

به عنوان آخرین سوال ؛ به این گفت و گو چه نمره ا ی می دهید و آن را چگونه ارزیابی می کنید .

ضمن تشکر از شما ؛ من به این گفت و گو  نمره ۱۵،۱۶ می دهم . فکر می کردم سوال ها خیلی سوال های جامع تر از این باشد .

 اما جدا از همه این حرف ها و پاسخ هابه یک نکته هم اشاره کنم . من هر چه در توان داشتم به کار گرفتم تا با همکاری همه دوستان و همکاران خوبم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری و مبدع کارهایی در خور مردم خوب استان قزوین باشم هرچند بسیاری از کارهای مهم فرهنگی و هنری در استان قزوین عملیاتی نشد . یعنی در کنار بسیاری از کارهای انجام شده، خیل عظیمی از کارهای انجام نشده تلمبار شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.

از شما و پایگاه وقایع خبری نیز که در زمینه رسانه ای فعالیت خوبی دارید سپاسگزارم.