۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 37736
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۸
  • ارسال توسط :
آشنایی خردسالان با مفاهیم دینی از دریچه شعر
آشنایی خردسالان با مفاهیم دینی از دریچه شعر

آشنایی خردسالان با مفاهیم دینی از دریچه شعر

«یک‌باغ پر از گل»، عنوان مجموعه شعری خواندنی برای مخاطبان کم سن و سال است.

«یک‌باغ پر از گل»، عنوان مجموعه شعری خواندنی برای مخاطبان کم سن و سال است؛ البته همان‌طور که بر طرح جلد کتاب هم عنوان شده این کتاب را می‌توان انتخاب خوبی هم برای مربیان و مراکز پیش دبستانی و مهدهای قرآنی دانست. افزون بر این والدین جوانی که علاقه‌مند آشنایی فرزند خردسالشان با دنیای ادبیات از دریچه شعر هستند نیز می‌توانند از «یک‌باغ پر از گل» بهره‌مند شوند.

«یک باغ پر از گل»، کتابی پر از شعرهایی با موضوعات مختلف مذهبی است که از جمله‌شان می‌توان به نیایش، شکرگزاری، نماز، روزه و زیارت اشاره کرد. سروده‌هایی که در این مجموعه گردآوری شده‌اند منتخبی از اشعاری است که به همت شاعران مختلف در مضامین یاد شده گفته شده‌اند.

پیوند فرهادی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات که خودش نیز صاحب آثار مکتوب متعددی در زمینه شعر خردسال است این گردآوری را انجام داده. اما نکته قابل توجه دیگر اینکه مجموعه شعر «یک باغ پر از گل» تنها برای خردسالان گفته نشده بلکه علاقه‌مندان ادبیات و از سویی آنهایی که به تازگی قدم به عرصه شعر خردسال و کودک گذاشته‌اند هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

در نیمه نخست کتاب، فرهادی با بیانی ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی به ذکر ویژگی‌هایی درباره شعر خردسال و ارائه مثال‌های مختلفی درخصوص هریک از آنها پرداخته است. این اطلاعات، نکات خوبی را هم در اختیار والدین و هم مربیان مراکز آموزشی همچون مهدهای کودک می‌گذارد چراکه به آنان کمک می‌کند با معیارهای انتخاب شعرهای مناسب برای خردسالان آشنا شوند.

در نهایت بخش پایانی کتاب هم در بردارنده اشعاری است که به هدف آموزش غیرمستقیم مفاهیم دینی سروده شده‌اند. ارائه تعریفی کوتاه از چیستی شعر و چرایی اهمیت آن، جایگاه احساس و عاطفه در شعر خردسال، نقش تخیل و کاربرد زبان و همچنین موسیقی و آهنگین بودن کلام و تأثیر آن و همچنین شکل و قالب در این دسته از اشعار از جمله مواردی هستند که درباره‌‌شان در این کتاب با نکاتی خواندنی روبه‌رو می‌شوید.

فرهادی، دلیل انتشار این کتاب را در غلبه اندیشه دینی برای تربیت کودکان و اهمیت آشناسازی این مخاطبان کم سن و سال با ارزش‌ها و باورهای مذهبی و اخلاقی خوانده؛ مسأله‌ای که از گذشته‌های دور تا به امروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی و همچنین مراکز آموزشی به شمار می‌آید.

گفتنی است این کتاب که به همت انتشارات احیاء روانه کتابفروشی‌ها شده در قالب نسخه الکترونیکی در کتابخوان طاقچه نیز در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.