۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 21745
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
  • ارسال توسط :
آستانه مقدسه امامزاده بی بی شهربانو (ع)
آستانه مقدسه امامزاده بی بی شهربانو (ع)

آستانه مقدسه امامزاده بی بی شهربانو (ع)

بی‌بی شهربانو(س) از نوادگان امام جعفر صادق(ع) به شمار می‌رود و برخی نیز وی را دختر امام موسي کاظم(ع) می‌دانند.

بقعه متبرکه «بی‌بی شهربانو»، از بانوان و ذریه خاندان عصمت و طهارت و سلاله ارزشمند اهل بیت در شهر قزوین یکی از چندین امامزاده بانویی است که همه ساله میزبان هزاران نفر از زوار و مسافران شهرهای دور و نزدیک است.
بقعه متبرکه بی‌بی شهربانو(س) از نوادگان امام جعفر صادق(ع) به شمار می‌رود و برخی نیز وی را دختر امام موسي کاظم(ع) می‌دانند؛ حرم مطهر اين امام‌زاده در خیابان تهران‌ قدیم قزوین و كوچه بی‌بی شهربانو واقع‌شده است كه جزء محله راه چمان محسوب می‌شود.
مساحت عرصه بنای بقعه در ۶۰۰ مترمربع با زیربنای در حدود ۳۰۰ مترمربع است، در دو طبقه هم‌کف و زیرین مورد استفاده زائران قرار می‌گیرد؛ از سبک بنا برمی‌آید که هسته اصلی آن در دوره ساسانی ساخته‌شده باشد و در سده چهارم(عهد آل‌بویه) از آن برای آرامگاه استفاده و قسمت‌هایی به آن افزوده‌شده است.
این بقعه شامل یک حرم کوچک چهارگوش است با ابعادی در حدود ۳/۲۵ متر و مدخل اصلی آن رو به مشرق است و دارای سردری است متعلق به روزگار صفوی؛ اما گنبد کاشی‌کاری و برخی گچ‌بری‌ها و تزیینات آن از آثار دوره قاجار است.
در داخل بقعه صندوقی از چوب مشبک قرار گرفته است و زیارت‌نامه‌ای در آن قرار دارد که نام صاحب بقعه در آن شهربانو بنت موسی‌بن‌جعفر ذکر شده است.
در جنوب حرم نیز اتاق طویل و مسدودی در جهت شرقی-غربی قرار دارد که احتمال داده‌اند متعلق به دوره ساسانی باشد؛ در شمال بنا نیز مسجد یا رواقی از دوره قاجاریه وجود دارد.
این بنا از آجر ساخته‌شده و سقف آن نیز طاقی آجری دارد که از خارج آن را با آهن سفید پوشانده‌اند. ضريح فلزی در طبقه زیرین نصب گرديده است که مردم برای زیارت به آنجا می‌روند.
این مجموعه محوطه‌ای است مستطیل شکل (شمالی-جنوبی)، به طول ۳۳ و عرض ۲۲ متر که با دیواری سنگی متعلق به سده چهارم (بوییان و سلجوقی) محصور گردیده و از شمال به کوهستان محدود می‌شود؛‌ضمن اينكه در بخش جنوبی آن چند بنای محکم سنگی با پوشش گنبدی از سنگ و آجر وجود دارد.
در پایین پله‌های بقعه بی‌بی شهربانو در سمت راست، غاری به چشم می‌خورد که مدخل تنگ و باریکی دارد. مردم در داخل این غار برای نذر شمع روشن می‌کنند

**با تشکر از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.