۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » استان ها » جامعه » رسانه ها » فرهنگ و هنر » قزوین
  • شناسه : 45386
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۸
  • ارسال توسط :
بحران جزیی از طبیعت بشری است
بحران جزیی از طبیعت بشری است

بحران جزیی از طبیعت بشری است

با مدیریت رسانه می توان خسارات ناشی از بحران را به کم ترین میزان رساند و حتی بحران را به فرصت تبدیل کرد .

درآستانه روز خبرنگار و با همت خانه مطبوعات استان قزوین و با همکاری و حمایت ستودنی اتاق بازرگانی استان قزوین کارگاه آموزشی «خبرنگاری بحران» با تدریس دکتر فریدون وردی نژاد برگزار شد .

دکتر فریدون وردی نژاد، مولف کتاب « مدیریت بحران و رسانه ها»؛ پس از تعریف بحران و مدیریت بحران درباره استراتژی های رسانه ای مدیریت بحران گفت: رسانه هایی که در مواجهه با بحران استراتژی فعال دارند ، به محض وقوع آن وارد عمل می شوند و فعالانه برای کنترل و مهار بحران تلاش می کنند .این رسانه ها ، بحران را جزیی از طبیعت بشری می شمارند و بر اساس این ، خود را به اقدام فعالانه در مواجهه با بحران ها ملزم می دانند .

این مدرس رشته « مدیریت رسانه» دانشگاه تهران در ادامه به دسته بندی استراتژی های رسانه ای مدیریت بحران پرداخت و افزود : استراتژی های واکنشی استراتژی های فعال ، استراتژی های فوق فعال و استراتژی های انفعالی در این دسته بندی ها قرار می گیرند .

وردی نژاد درباره استراتژی واکنشی تصریح کرد : در این راهبرد بر ضرورت پاسخگویی به فشارها و تحرکات محیطی تهدید کننده ،رسانه را به واکنش برای حفظ حیات خود ترغیب می کند اما در استراتژی انفعالی رسانه ها ترجیح می دهند در مواقع مواجهه با شرایط بحرانی سکوت کنند .

مولف کتاب « مدیریت بحران و رسانه ها» درباره استراتژی فوق فعال نیز به حاضرین در کارگاه آموزشی گفت: در این راهبرد بر کشف فرصت های جدید و چشم اندازهای نو برای رشد و پویایی تاکید می شود به صورتی که هم بحران را می پذیرند و هم در مواجهه با آن ها فعالانه وارد عمل می شوند .

وی ادامه داد: رسانه ها در شرایط بحران ،نقش مهمی دارند . در واقع هم بحران های بیرونی باید به وسیله رسانه ها مدیریت شوند و هم این که رسانه ها با عملکرد صحیح و به موقع و پاسخ به نیازهای مخاطبان خود به بحران مبتلا نشوند .

دکتر وردی نژاد سپس با بیان بحران زدگی و بحران زدایی به سه مرحله بحران اشاره کرد و افزود: بحران سه مرحله دارد : مرحله قبل از بحران ،حین بحران و پس از بحران که در مرحله نخست یعنی قبل از بحران باید به پیش بینی ،پیشگیری و آمادگی توجه داشت اما در مرحله حین بحران باید به امداد و نجات ، عملیات ویژه و مهارسازی بپردازیم و در مرحله آخر نیز به بازیابی ،بازسازی و یادگیری توجه کنیم .

این مدرس دانشگاه تهران تاکید کرد: پوشش رسانه ای که در حین بحران ایجاد می شود باعث جلب مشارکت عمومی در سطح محلی ، ملی و منطقه ای می شود . این جلب مشارکت حتی می تواند در سطح بین المللی نیز کمک های کوتاه مدت کشورهای جهان را به دنبال داشته باشد .

وی افزود: در مرحله بعد از بحران نیز رسانه ها می توانند وظیفه خود را در دو سطح بیرونی و درونی انجام دهند . در سطح درونی مهم ترین اقدامات ارزیابی عملکرد و شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود در جامعه است اما در سطح بیرونی ؛ استمرار تولید و انتشار اخبار مورد لزوم مردم ، پیگیری وعده های داده شده و مطالبه آن از مسوولان و ایفای نقش نظارتی بر برنامه های اجرا شده در مناطق بحران زده از مهم ترین وظایف هستند .

مولف کتاب « مدیریت بحران و رسانه ها»در پایان گفت: با مدیریت رسانه می توان خسارات ناشی از بحران را به کم ترین میزان رساند و حتی بحران را به فرصت تبدیل کرد .

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*