۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » جامعه » مقاله و یادداشت
  • شناسه : 41870
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۲۹
  • ارسال توسط :
مدیریت رسانه ها ؛راهبرد اسرائیل در جنگ با ایران
مدیریت رسانه ها ؛راهبرد اسرائیل در جنگ با ایران

مدیریت رسانه ها ؛راهبرد اسرائیل در جنگ با ایران

اسرائیل تلاش می کند عملیات جنگ روانی قدرتمندی را به راه اندازند تا مکمل اهداف نظامی و یا تروریستی آنان شود .

دکتر آرش شایسته نیا دکترای مدیریت رسانه

بررسی بازار طلا، سکه و ارز های خارجی به خصوص «یورو» و «دلار» طی هفته های گذشته و به خصوص هفته قبل بیانگر نوعی تشویش اذهان مردم به خاطر ایجاد «جنگ روانی» در بیان آنان و تولید و تزریق حس تاامنی در جامعه در پس تجاوز احتمالی رژیم غاصب صهیونیستی به ایران بود .اما تجاوز بامداد شنبه رژیم غاصب صهیونیستی به سه نقطه از ایران پهناور و به دنبال اعلام خاتمه عملیات حمله از سوی سخنگوی ستاد جنگ آن رژیم غاصب خودساخته نشان داد که برخلاف باورعامه مردم این تجاوز یا تجاوزهای مشابه احتمالی در آینده نه تنها خللی در چرخه حیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ندارد بلکه این چرخه قوی تر از قبل به حرکت خود ادامه داده و در کنار سایر ارکان کشور به وظیفه اصلی خود یعنی «تولید» و در اختیار قرار دادن آن به دست جامعه ی هدف مصمم تر خواهد بود .

چرا بازار ایران و به خصوص بازار طلا و ارز در طول هفته های گذشته و پیش از تجاوز دشمن صهیونی به ایران دچار تلاطم شدید شد ؟ بیش تر از هر کارشناس خبره و توانمندحوزه نظامی در ایران ؛ خود کارشناسان آن رژیم منحوس خودساخته بر این باور و اعتقاد هستند که حمله نظامی به خاک پهناور ایران نمی تواند مانع از حمایت ایران از محور مقاومت  و مردم مظلوم در لبنان ، غزه و فلسطین  باشد . بنابراین می توان به خوبی به این نتیجه رسیدکه طراحان جنگ رژیم غاصب صهیونیستی در اتاق فکر خود و با تغییر استراتژی ها ؛ پازل حمله به ایران را در دو قالب طراحی و عملیاتی نمایندکه قالب جنگ «روانی» مقدم بر جنگ «نظامی » ولو با در اختیار داشتن حمایت غول های نظامی مانندآمریکا ، انگلیس و فرانسه باشد.

رژیم غاصب صهیونیستی پس از ترور شهید هنیه در تهران این تصویر غلط را در ذهن خود طراحی کرده بود که عدم پاسخگویی به موقع ایران به این ترور؛ بیانگر عدم توانمندی ایران در مقابله به مثل است؛ غافل از این که ایران توانمند تر از آن است که در ذهن آنان نقش بسته است و این توانمندی پس از حمله به سفارت ایران و ترور ناجوانمردانه شهید سید حسن نصرالله با اجرای عملیات «وعده صادق۲ » برای آنان آشکار شد.

بی شک همین عملیات وعده صادق ۲ می تواند عامل مهم و اصلی عدم شتاب حمله اسراییل به جمهوری اسلامی ایران باشد و شاید بی اغراق بتوان گفت که اگر اتاق فکر اسراییل می توانست و توانایی آن را داشت تا میزان توانمندی باور نکردنی ایران را در حوزه های مختلف نظامی به حامیان همفکر و همراهان خود که تاکنون کمک های چند صد میلیارد دلاری به او داشته اند ؛بیان می نموده و آنان را هم در عدم حمله خود به ایران هم رای می کرد ؛ قطعا حمله ای را طراحی و اجرا نمی نمود چرا که از پیش از حمله به خاک ایران ؛ از نتیجه شکست خود کاملا آگاه بود .با این حال رژیم غاصب صهیونیستی مجبور شد تا با هدف حفظ هیمنه پوشالی خود ؛ با تغییر در راهبردها ، تکنیک ها و تاکیتک ها به تجاوزات خود ادامه دهد اماکارشناسان اتاق فکر این رژیم به این نتیجه رسیدند که ادامه کار بدون راه اندازی «جنگ روانی » و «جلوگیری از انتشار اخبار» میسر نخواهد شد .

اسرائیل تلاش می کند تا با جلوگیری از انتشار صحیح اخبار و یا با پرداخت هزینه های بسیار قابل توجه؛ «مدیریت رسانه» ها را به صورت غیر مستقیم در اختیار گرفته و تنها با دستکاری در اخبار و تولید گزارش های جعلی ، افکار عمومی جهان را به نفع خود تغییر و به صورت کاملا حرفه ای مردم مظلوم و بی دفاع لبنان، غزه و فلسطین را «تروریست » و «ایران» را حامی «تروریسم» جلوه دهدو چنان چه رسانه ای و یا خبرنگاری با سیاست های خبری آنان در تولید و پخش اخبار همسو نگردید ؛ آنان را به طریق مقتضی از صحنه فعالیت خبری حذف نماید که آمار شهدای خبرنگار و یا حمله اخیر آنان به محل اسکان خبرنگاران در جنوب غزه بهترین گواه این ادعا است .شاید راهبرد دوم یا همان ایجاد «جنگ روانی» که اسرائیل در این مقطع از زمان به دنبال عملیاتی سازی آن است؛ خطرناک از اولی باشد . اسرائیل از جنگ روانی استفاده می کند تا در کنار «سانسور خبری »و «مهندسی اخبار» ؛ با استفاده از فنون جنگ روانی برای ایجاد شکاف در جبهه مخالفان با جنگ و مدیریت تصویر خود در اذهان عمومی نهایت استفاده و بیش ترین بهره برداری را نماید . بر این اساس آنان تلاش می کنند تا پیش از عملیات و با مدیریت اخبار و پس از تهاجم های «تروریستی » و یا «نظامی» ؛عملیات جنگ روانی قدرتمندی را به راه اندازند تا  مکمل اهداف نظامی و یا تروریستی آنان شود .

اسرائیل در جنگ روانی تلاش وافری می نماید تا با هدف القای شکست و ایجاد تنش و تفرقه در جبهه مقابل ؛ ضمن از بین بردن اعتماد عمومی و سست کردن عزم مقاومت تا پیروزی ،خود را برای حمله های بعدی نظامی و همراهی بیش تر متحدان خود آماده تر و مهیا نماید .بی شک ویدیو اخیر بنیامین نتانیاهو ؛ نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به مردم عزیزمان و قبل از تجاوز به خاک ایران گواه خوبی براین تلاش است که در آن نتانیاهو می کوشد تا با استفاده از ارتباطات کلامی و غیر کلامی ؛ تجاوز آشکار خود را به کشور جمهوری اسلامی ایران  موجه و حق مسلم خود معرفی نماید .

مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که حجم عملیات روانی دشمن اگر کم تر از میزان جنگ نظامی نباشد به آن پهلو می زند و طراحان جنگ آمادگی دارند تا در عرصه جنگ روانی نیز همانند جنگ نظامی و یا عملیات های تروریستی هزینه نمایند پس ؛ ضرورت دارد تا متولیان حوزه حوزه فرهنگ و رسانه نیز مانند نیروهای نظامی قهرمان و جان برکف ، از تمام امکانات و توانمندی های خود استفاده کرده و با سپری آهنین و در عین حال رسوخ ناپذیر به مقابله با جنگ روانی دشمن بپردازند.