این اساسنامه به وزارت آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که در جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را ابلاغ کرد.
به گزارش “وقایع خبری” به نقل از خبرگزاری آریا، حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که در جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را ابلاغ کرد که بر اساس آن، سازمان مذکور برای تربیت دوره کودکی (۰-۶ سال) با تمرکز روی خانواده برای آمادهسازی کودکان در ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور برنامه ریزی و اقدام خواهد داشت که این دوره جز دوران تعلیم و تربیت رسمی آموزش و پرورش نیست.
این اساسنامه در ۲۱ ماده به وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.
متن کامل اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به شرح ذیل است:
«وزارت آموزش و پرورش
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
نهاد ریاست جمهوری
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
مصوبه «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» که در جلسه ۸۳۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
مقدمه:
به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی و به استناد سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، اقدام ملی ۱۸ راهبرد کلان ۵ نقشه مهندسی فرهنگی، اقدام ملی ۳۶ در ذیل راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای تبصره ذیل ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک» موضوع مصوبه جلسه ۸۳۴ مورخ ۹۹/۰۹/۲۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درجلسه ۸۳۶ مورخ ۹۹/۱۱/۷ به شرح ذیل به تصویب رسید:
فصل اول: کلیات
ماده ۱: دوره کودکی
در این اساسنامه دوره کودکی شامل کودکان گروه سنی بدو تولد تا شش سال تمام است که به دو دوره سه ساله (دوره اول کودکی و دوره دوم کودکی) تقسیم میشود. تعلیم و تربیت کودکان در این دوره با محوریت خانواده و با مشارکت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی انجام میشود. مهدهای کودک، کودکستانها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و یا هر عنوان دیگری که مسئولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربیت کودکان تا پیش از دبستان را عهدهدار هستند، در شمول این اساسنامه قرار میگیرند.
ماده ۲- اصول حاکم
اصول حاکم بر این اساسنامه عبارتند از:
به رسمیت شناختن حقوق و تکالیف تربیتی والدین و تأکید بر محیط خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت دوره کودکی
به رسمیت شناختن مسئولیت اصلی وحقوق خانواده در نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان دردوره اول کودکی
مبتنیبودن تعلیم و تربیت دوره کودکی بر یافتههای علمی پژوهشی و آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی وتعلیمات قرآنی
توجه
به شأن حاکمیتی در تنظیمگری، برنامهریزی، هدایت، ارزیابی و نظارت و
تعیین استانداردها، شاخصها و سنجههای تعلیم و تربیت دوران کودکی
مشارکت
پذیری و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم و بخش غیردولتی و پرهیز از
تصدیگریهای غیر ضرور و تاکید برنقش سیاست گذاری، حمایتی ونظارتی سازمان
عدالت محوری و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصتهای تربیتی برای همه کودکان
حفظ یکپارچگی، همسویی و هماهنگی با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی برسند تحول بنیادین آموزش وپرورش
جامع نگری و اهتمام متعادل ومتوازن به تربیت در ساحتهای تربیتی متناسب با شرایط و اقتضائات دوره کودکی
توجه به تفاوتهای فردی وفرهنگی و رعایت اصل تنوع در روشهای تربیتی بارویکرد اسلامی
رعایت اصل عدم تعارض منافع در مدیران و کارکنان سازمان
ماده ۳ – سیاست اجرایی:
در چارچوب این اساسنامه، دردروره اول کودکی، مسئولیت نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان با «خانواده» است و سازمان، نقش توانمندسازی خانوادهها و راهبری، هدایت، حمایت و نظارت بر مراکز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودک را برعهده دارد و در دوره دوم کودکی، سازمان، ضمن اهتمام به توانمندسازی خانوادهها، با مشارکت حداکثری بخش غیردولتی، به ارائه خدمات تعلیم و تربیت و ساماندهی امور مربوط میپردازد.
ماده ۴- اهداف:
ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن
ارتقا
شایستگیهای تربیتی، توانمندسازی و حمایت از خانواده، با تأکید بر دوره
اول کودکی و نیز نهادهای فعال در حوزه کودک، مهدهای کودک، پیش دبستان و
سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال سالگی مبتنی بر تعلیم و تربیت
اسلامی
مشارکت درپایش و صیانت از بهداشت، سلامت و حقوق تربیتی کودک در همه عرصههای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی حضوری و در فضای مجازی
تأمین عدالت در دسترسی به تعلیم و تربیت با کیفیت دوره کودکی با تأکید بر کودکان و خانوادههای مناطق محروم و دارای نیازهای ویژه
زمینهسازی
برای تکوین و تعالی هویت «اسلامی-ایرانی» و رشد همهجانبه در ابعاد
شناختی، عاطفی، روانی- حرکتی، اجتماعی، معنوی و زیستی – بدنی
آمادهسازی کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور
ماده ۵- جایگاه و شخصیت حقوقی:
«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در این اساسنامه «سازمان» نامیده میشود، تأسیس و به صورت هیأتامنایی اداره میشود.
تبصره ۱: سازمان متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان تا شش سال تمام در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان میباشد. از تاریخ تشکیل این سازمان، مأموریتها و وظایف آموزشی و تربیتی متناظر سایر دستگاهها و نهادهای دولتی، به این سازمان منتقل میشود و ارائه خدمات رفاهی و نگهداری کودکان دارای معلولیت و با نیازهای ویژه، بیسرپرست و بد سرپرست، کما فیالسابق با دستگاههای ذیربط خواهد بود.
تبصره ۲: از تاریخ تأسیس و شروع به فعالیت رسمی سازمان و ابلاغ دستورالعملها و مقررات، کلیه مهدهای کودک، کودکستانها، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان، در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوان فعالیت مینمایند، مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه، وضعیت خویش را با مقررات و دستورالعملهای ابلاغی سازمان، تطبیق دهند.
تبصره ۳: وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات مربوط راه اندازی نماید.
تبصره ۴: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامههای جدید توسط سازمان، کلیه مهدهای کودک، پیشدبستانیها و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت مینمایند، طبق مقررات، بخشنامهها و دستورالعملهای قبلی به فعالیت ادامه میدهند و پس از آن، استمرار فعالیت آنها براساس ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکانپذیر خواهد بود.
تبصره ۵: تا زمان تشکیل سازمان، همه پروندههای دریافت مجوز جدید مهد کودک متوقف، و مجوز جدیدی برای تشکیل مهد کودک صادر نمیشود.
ماده ۶- وظایف و فعالیتهای سازمان:
تدوین
و پیشنهاد نظام جامع تربیت دوره کودکی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی پس
از تائید شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی
برنامهریزی، راهبری و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت، مبتنی بر نظام جامع تربیت دوره کودکی
فراهم
آوردن زمینههای لازم برای توانمندسازی و تسهیل ارائه خدمات مشاورهای
وتربیتی به خانوادهها به ویژه دردوره اول کودکی ونیزحمایت ازمراکزارائه
دهنده خدمات تعلیم و تربیت در دوره اول
ایجاد ظرفیت و تسهیلات برای پوشش
کامل کودکان دروه دوم کودکی (از آغاز ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی) متناسب با
امکانات و منابع طی یک دورهی ۷ ساله (۱۴۰۷-۱۴۰۰) در قالب دوره
پیشدبستانی وبا اولویت بخش غیردولتی و همکاری و مشارکت دستگاههای دولتی،
عمومی به خصوص برای کودکان مناطق محروم و دو زبانه و دارای نیازهای ویژه
تعیین
و اعمال ضوابط، شرایط، استانداردهای صدور مجوز، چگونگی تأسیس، اداره و
انحلال واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی
مدیریت پژوهش و تحقیقات مورد نیاز و استفاده از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و حوزههای علمیه
سیاستگذاری
و تعیین ضوابط و قواعد تدوین برنامهها، روشها، مواد و محصولات آموزشی،
تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مکتوب و چندرسانهای ویژه
کودکان و پایش سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی کودک در عرصههای اجتماعی و
فضای مجازی با جلب مشارکت دستگاهها ونهادهای ذیربط
صدور مجوز، تعیین
شهریه و برنامهریزی برای ارائه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز
پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان ونظارت بر فعالیت آنها
ایجاد تسهیلات وحمایت از راه اندازی و اداره مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی توسط بخش غیر دولتی و مشارکتهای مردمی
تدوین چارچوب شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفهای
طراحی
و استقرار نظام تربیت مربی کودک با مشارکت دستگاهها ونهادهای ذیربط و
اجرای دورههای توانمندسازی و مهارتآموزی با استفاده از ظرفیت دانشگاهها،
حوزههای علمیه و مراکز آموزشی و فرهنگی
حمایت از توسعه فضاهای و تجهیزات آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری و ورزشی خاص کودکان
زمینهسازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان وادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور
اعمال
نظارت و رسیدگی به شکایات و تخلفات ارائهدهندگان خدمات تعلیم و تربیت
کودک از جمله مهدکودک، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش
کودکان و هماهنگی با دستگاههای ذیربط برای جلوگیری از فعالیت مراکز
غیرمجاز و مغایر با مفاد این اساسنامه
تدوین دستورالعملها، بخشنامهها و ضوابط ارزیابی و رتبهبندی مراکز ارائهدهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی
فصل دوم- ارکان
ماده ۷- ارکان:
سازمان دارای ارکان زیر است:
۱- هیئت امنا
۲- رئیس سازمان
ماده ۸- هیئت امنا:
هیئت امنأ، عالیترین مرجع سازمان در زمینۀ تعیین خطمشیها و تصمیمگیریهای کلان و دارای کلیۀ اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و ادارۀ امور آن است. ریاست هیئت امنا بر عهدۀ وزیر آموزش و پرورش است.
ماده ۹- ترکیب هیئت امنا:
وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت امنا)
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یامعاون ایشان
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
رئیس سازمان بهزیستی کشور
یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس به انتخاب کمیسیون
یک نفر نماینده به انتخاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور
معاون ذیربط رئیس سازمان صدا و سیما
معاون ذیربط رئیس سازمان برنامه و بودجه
معاون ذیربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه
دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (دبیر هیئت امنا)
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
چهار نفر نماینده خانوادهها (دوپدر و دو مادر)
دو نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت کودک
دو نفر از نمایندگان مؤسسان مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی و مراکز نگهداری و آموزش کودکان
تبصره:
افراد ردیف ۱۵ از بین کسانی که دارای فرزند زیر شش سال میباشند به
پیشنهاد شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان، ردیف ۱۶ به پیشنهاد رئیس سازمان
و تأیید وزیر آموزش و پرورش و ردیف ۱۷ به پیشنهاد شورای هماهنگی مؤسسان،
طبق دستورالعمل سازمان انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش به مدت چهار سال
منصوب میشوند.
ماده ۱۰- وظایف و اختیارات هیئت امنا:
بررسی و تأیید رئیس سازمان که از سوی وزیرآموزش و پرورش پیشنهاد میشود.
تصویب
ساختار و نمودار سازمانی، آئیننامههای اداری و استخدامی، بودجه سنواتی،
ضوابط مالی و معاملاتی و آئیننامهها و دستورالعملهای اجرایی سازمان
بررسی و تائید نظام جامع تربیت دوره کودکی، تعیین خط مشیها و برنامههای سالانه سازمان
بررسی و تصویب آئین نامهها و دستورالعملهای مورد نیاز برای اجرای مفاد این اساسنامه
تصمیمگیری در مورد عضویت سازمان در مجامع و سازمانهای بینالمللی
نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامۀ سازمان و برنامههای مصوب
بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رئیس سازمان یا پیشنهادهایی که از جانب حداقل سه نفر از اعضای هیئت امنا ارائه شده باشد.
تصویب
ضوابط و مقررات مربوط به واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودکان
از قبیل مهد کودکها، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش
کودکان کودکان شامل:
الف- اجازه ایجاد شورای برنامهریزی و نظارت در سطح
ستاد و استانها و تعیین اعضا، چارچوب فعالیتها، وظایف و صلاحیتهای آن
شورا در زمینه برنامهریزی، صدور مجوز، وضع استانداردها و ارزیابی و نظارت
بر عملکرد و نیز رسیدگی به تخلفات احتمالی، اعمال مجازاتها و لغو مجوزآنها
ب- تصویب شرایط، صلاحیتها و وظایف متقاضیان تأسیس و مدیریت و نیز ضوابط استقرار و راهاندازی واحدها
ج-تعیین و تصویب شهریه مجاز بطور سالیانه با هماهنگی مراجع ذیصلاح قانونی
د- پیشنهاد اعطای تسهیلات و انجام حمایتهای لازم از مؤسسان بخش غیردولتی جهت طی مراحل تصویب در مراجع ذیصلاح قانونی
ه – ساماندهی و نظارت بر تطبیق واحدهای فعال و موجود با ضوابط موضوع این اساسنامه
انتخاب حسابرس، تصویب حسابها و ترازنامه سالیانه و استماع گزارش مربوط
تصویب آئیننامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آئیننامهها و شیوه نامههای لازم
تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبصره
۱: جلسات عادی هیئت امنا، حداقل سالی دوبار، به دعوت دبیر هیئت امنا و به
ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل میشود. جلسات با حضور حداقل دوسوم از
اعضای هیئت امنا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای
حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۲: جلسات فوقالعادۀ هیئت امنا برحسب
ضرورت، به پیشنهاد رئیس سازمان یا رئیس هیئت امنا و یا سه نفر از اعضای
هیئت امنا و با دعوت دبیر هیئت امنا تشکیل میشود.
تبصره ۳: مصوبات هیئت امنا با امضای رئیس هیئت امنا، جهت اجرا به سازمان و در صورت ضرورت به دیگر مراجع ذیربط ابلاغ میشود.
ماده ۱۱- رئیس سازمان:
رئیس
سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان و در حکم معاون وزیر است و به پیشنهاد
وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت امنا و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای
مدت ۴ سال منصوب میشود. رئیس سازمان علاوه بر صلاحیتهای عمومی، اخلاقی،
اعتقادی و مدیریتی مدیران و آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی، باید واجد
شرایط اختصاصی زیر باشد:
دارای حداقل ۵ سال سابقه آموزشی و اجرایی لازم در عرصه تعلیم و تربیت کودک
دارای تحصیلات مرتبط با حوزه مأموریت سازمان
ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان:
مسئولیت
کلی اداره امور سازمان، هدایت، ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای
سازمان در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیئت امنا و سایر قوانین و
مقررات مربوط
نصب و عزل مدیران سازمان در چارچوب آئیننامههای مصوب سازمان با رعایت قوانین و مقررات
تهیه
و تنظیم برنامه و بودجۀ سالانۀ سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امنا و
تلاش برای تأمین منابع مالی و انسانی و امکانات مورد نیاز
تهیه و تنظیم
ضوابط اداری و مالی، آئیننامهها و دستورالعملهای اجرایی، مقررات و
آئیننامههای آموزشی و پرورشی سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امنا
برنامهریزی برای افزایش پوشش جامعه هدف و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی از طرق ممکن قانونی
نمایندگی سازمان در کلیۀ مراجع اداری و قضائی با حق توکیل غیر برای استیفای حقوق سازمان در حدود مقررات
حفظ و حراست از اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول سازمان
ارائۀ گزارش سالانه از فعالیتهای سازمان به هیئت امنا
ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف سالانۀ سازمان به هیئت امنا
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیئت امنا و پیگیری آن پس از تأیید هیئت امنا برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
پیگیری و اجرای مصوبات هیئت امنا
امضای
کلیه اسناد و اوراق تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات سازمان در
چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان، طبق قوانین،
آئیننامههای مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی و
پاسخگویی به هیأت امنا
فصل سوم: امور مالی، ساختار و منابع انسانی
ماده ۱۳- منابع مالی:
بودجه
سازمان از طریق اختصاص ردیفهای مستقل وپیش بینی اعتبارات و منابع مورد
نیاز در بودجة کل کشور و همچنین درآمدهای اختصاصی، کمکها و هدایای اشخاص
حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی، تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و
نیز مشارکتهای مردمی، خیرین و وقف تأمین خواهد شد.
تبصره ۱: دولت موظف است اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز برای تأسیس و راه اندازی سازمان به ویژه ساختمان و تجهیزات را تأمین نماید.
تبصره
۲: مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان به صورت غیر دولتی و با رعایت
ضوابط و مقررات مربوط اداره میشوند. کودکستانها و مراکز پیش دبستانی در
مناطق محروم با حمایت دولت و مشارکت مردم دایر و اداره خواهند شد.
ماده ۱۴- ساختار و منابع انسانی:
ساختار،
نمودارسازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان، پس از تصویب هیأت امنا به تأیید
سازمان اداری و استخدامی کشور میرسد. ساختار سازمان در استانها و
شهرستانها ذیل ساختار ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و
پرورش شهرستانها با اختصاص تعداد پستهای سازمانی مناسب پیش بینی میشود.
نیروی انسانی مورد نیاز در چارچوب تشکیلات مصوب توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تأمین و تخصیص مییابد.
تبصره
۱: ایجاد سازمان مذکور بدون گسترش تشکیلاتی بوده و محل تأمین پستهای
سازمانی موردنیاز از تجمیع پستهای موجود در ستاد وزارت آموزش و پرورش،
سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان بهزیستی کشور،
خواهد بود.
ماده ۱۵- افراد شاغل در مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی غیردولتی کارمند وزارت آموزش و پرورش محسوب نمیشوند و هیچ حق و یا امتیاز استخدامی از این محل برای ایشان در نظر گرفته نخواهد شد و وزارت آموزشوپرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجاز نیستند این افراد را در امور اداری و ستادی بکارگیری کنند.
فصل چهارم: سایر مقررات
ماده ۱۶- اموال و داراییها:
اموال
منقول و غیرمنقول، داراییها، حقوق و سایر امکانات سازمان، متعلق به دولت
است که در صورت انحلال سازمان، به وزارت آموزش و پرورش منتقل خواهد شد.
تبصره
۱: انحلال و یا ادغام سازمان با ساز و کار مقرر در ماده ۱۶ این اساسنامه
با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکانپذیر خواهد بود.
تبصره ۲: هر گونه انتقال و جابهجایی اموال منقول و غیرمنقول سازمان به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیئت امنا برسد.
ماده ۱۷- اصلاح یا تغییر اساسنامه:
هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، فقط از طریق راهکارهای ذیل انجام میپذیرد:
۱- به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- به پیشنهاد هیأت امنای سازمان و تأیید شورای تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده ۱۸- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است طبق قوانین و مقررات جاری کشور عمل خواهد شد.
ماده ۱۹- از تاریخ ابلاغ این اساسنامه، مفاد آن بر کلیه قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر مهدهای کودک و پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و سایر مقررات مشابه، در موارد مغایرت، حاکم خواهد بود.
ماده ۲۰- وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش دوسالانه عملکرد سازمان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده ۲۱- این اساسنامه مشتمل بر ۲۱ ماده و ۱۴ تبصره در تاریخ ۹۹/۱۱/۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی»
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.