چنانچه روابط عمومی خود را با ابزار سئو تجهیز کند، می تواند اقتداری متناسب با تلاش خود بدست آورد .
از آن جاکه خریداران هر روز بیش تر از روزهای پیش برای کسب اطلاع و تصمیم گیری برای خرید به جستجوی آنلاین می پردازند، محتوای سایت کسب و کارهای کوچک فاکتور مهمی در ایجاد یک چرخه فروش اثرگذار و سرعت بخش شده است. چشم اندازی که می تواند به آسانی اطلاعات مهم را برای آنها قابل دریافت کند به احتمال زیاد قیف فروش را در چارچوب بازه زمانی کوتاهی جابجا می کند. جذب بیش تر مشتریان بالقوه از طریق وبسایت با استفاده از موارد زیر ممکن می شود:
۱٫ انتشار نظرات مشتریان که به عنوان شخص ثالث ایده های شان را در باب کالاها و خدمات بیان می کنند.
۲٫ ایجاد پست های وبلاگی و شبکهای که بر به موقع بودن عناوین فروش متمرکز شده و رویدادهای جاری که ترافیک بیش تری را به سمت سایت سرازیر می کند.
در واقع روابط عمومی در این حوزه می تواند نقش بسزایی بازی کند. روابط عمومی به عنوان تولید کننده اصلی محتوا در سازمان قلمداد می شود و از این حیث می تواند به صورت یکپارچه فعالیت های خوبی را با بخش بازاریابی محتوا انجام دهد.
یکی دیگر از حوزه های این بخش، سئو است. سئو مخفف سه واژه بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد. اگرچه بسیاری از کارشناسان در دوره های مختلف پس از سال ۲۰۰۶ اذعان کرده اند که سئو مرده است، اما سئو همچنان زنده است و بسیاری از سازمان های بزرگ بر استراتژی های سئو به عنوان راهبرد اساسی فعالیت کسب و کار خود تکیه کرده اند.
با این حال سئو در سال های اخیر با روابط عمومی بیش تر از پیش یکپارچه شده و این مساله نوید بخش حوزه جدیدی در روابط عمومی بود که در سال ۲۰۱۲ با نام سئو پی آر به جامعه متخصص شناسانده شد.
در واقع سئو پی آر علاوه بر استراتژیهای روابط عمومی از استراتژیهای بازاریابی نیز بهره مند می شود. سایت های فروش و کسب و کار آنلاین از سئو برای جذب مشتریان استفاده می کنند. آنها سعی می کنند تا با به کار بردن تکنیک های فنی و محتوایی در تولید محتوا و اداره سایت اسباب ورود کاربران و بازدید کنندگان بیشتری را به سایت خود فراهم آورند.
کلمات کلیدی در این میان نقش اساسی بازی می کند و شناسایی آن به میزان اشراف متخصصان سئو و روابط عمومی نسبت به کسب و کاری دارد که قرار است در محیط اینترنت ترویج شود. در واقع ما باید خودمان را در جایگاه مخاطبان سازمان قرار دهیم و ببینیم که آنها کسب و کار ما را با چه عناوینی می شناسند و چه پاسخ هایی را برای پرسش هایی که آنها مطرح می کنند می توانیم ارائه دهیم.
درک این دو مورد به شکل کاربردی کمک می کند که بتوانیم کمپین کلمات کلیدی موفقی را طراحی کرده و در نهایت بتوانیم با استفاده از کلمات کلیدی محتواهای مناسبی را برای کاربران خود مهیا کنیم.
بسیاری از روابط عمومی ها در سال های گذشته به مهندسی محتوای خود می پرداختند و این کار بدین معنا بود که تعداد زیادی از کلمات کلیدی پرکاربرد را شناسایی کرده و در بخشی که با استفاده از نرم افزارهای تولید جمله عمل می کرد، با این کلمات کلیدی جمله سازی می کردند.
نکته مهم این است که اگر کاربری وارد سایت شما شود و با آن چیزی که برای آن آمده روبرو نشود، به راحتی سایت شما را خواهد بست و این به منزله یک شکست بزرگ در برقراری ارتباط با مخاطب در فضای دیجیتال است.
با این کار برند سایت شما به بدی معرفی می شود و عموما کاربرانی که وقت زیای را صرف جستجو در اینترنت می کنند با توجه به آدرس URL، از اتلاف وقت خود در این قبیل سایت ها جلوگیری می کنند. لذا سایت های مهندسی شده کم کم توسط موتورهای جستجو به عنوان سایت فریبکار شناخته شده و از گردونه نتایج جستجو حذف می شوند. در نقطه مقابل سایت هایی هستند که به تولید محتوای با کیفیت می پردازند. این سایت ها علاوه بر اینکه محتوای قابل توجهی را برای مخاطبان خوب تولید می کنند، در دوره های طولانی مدت ۶ ماهه پس از رعایت اصول سئو و تولید محتوای با کیفیت به شدت افزایش بازدید پیدا می کنند و بدین صورت به ثبات می رسند.
بازاریابان در چنین شرایطی می توانند به جای استفاده از تبلیغات در سایت های دیگر، صرفا با بهره مندی از این حوزه چرخه کسب و کار خود را کوتاه کنند. یعنی مخاطبان خود را بهتر و سریعتر پیدا کرده و با آنها تعامل کنند.
علاوه بر این چنانچه روابط عمومی خود را با ابزار سئو تجهیز کند، می تواند اقتداری متناسب با تلاش خود بدست آورد که در نتیجه مشتریان به او با اعتماد بیشتری نگاه کنند. چراکه امروز در فضا دیجیتال بزرگترین چالش موجود بحث اعتماد و اعتبار کسب و کارهایی است که عموما توسط کاربران ماهر با رتبه سایت شان تخمین زده می شود.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.