"فیچرنویسی برای روزنامهنگاران " تکنیکهای لازم برای تهیه و تنظیم فیچر را آموزش می دهد .
«انتشارات ثانیه» کتاب «فیچرنویسی برای روزنامهنگاران» به قلم شارون ویلر و ترجمه علی اکبر قاضیزاده را منتشر کرد.
در این کتاب درباره انواع مطالب غیرخبری رسانهها (اعم از سنتی و فضای مجازی) سخن گفته شده و به روزنامهنگاران تکنیکهای لازم برای تهیه و تنظیم آن آموزش داده میشود.
در مقدمه، درباره چیستی فیچر آمده است: پاسخ کوتاه و سردستی به این پرسش چنین میتواند باشد: هر متن غیر خبری! اما وقتی در مضمون روزنامهها و مجلهها دقیق میشویم در این پاسخ تردیدهایی بروز میکند: آیا این اصل جدول کلمات را هم در بر میگیرد؟ گفتارهای تلویزیونی چه؟ آیا تابلوی نتایج باشگاههای فوتبال هم فیچر است؟ آیا شرح حال یک ورزشکار سنگین وزن و نامدار یا رسواییهای فلان خواننده پاپ هم شامل این تعریف میشود؟ نکته مهم این است: نگارش فیچر، چه هدفی را دنبال میکند؟ هدف فیچر، سفر به سرزمینهایی است که هرگز ندیدهایم. میخواهیم به مخاطب فرصت کشف فضاهایی را بدهیم که جاذبه دارد. میخواهیم به گوشههای ناشناخته زندگی چهرههای مشهور سرک بکشیم و ببینیم آنان چگونه برای خودشان کسی شدهاند. میخواهیم با برملا کردن پیامدهای ویرانگر حکم یک دادگاه، احساسات مخاطب را تحریک کنیم. میخواهیم رویکردی پیچیده را به یاری قلم یک نویسنده توانا به مخاطب توضیح دهیم.
شارون ویلر، نویسنده کتاب از آنجایی که خود هم روزنامهنگار است و هم مدرس این رشته، بخوبی توانسته است چالشهای یک روزنامهنگار در ارتباط با فیچرنویسی را کشف و درباره آن راهکار بدهد. مهمتر اینکه مترجم کتاب نیز علی اکبر قاضیزاده، زباندان، روزنامهنگار-مؤلف و مدرس این رشته، با ترجمهای رسا و ساده مبتنی بر تجربه مخاطب، بر ارزش کتاب افزوده است؛ او درباره کتاب و نویسندهاش میگوید: نویسنده کتاب، جنبههای مفید در آموزش فیچرنویسی را در این کتاب گرد آورده است.
ویژگی کتاب، نگاه از روی زمین به این مهارت است که با زبانی نرم، انواع زمینههای فیچر، بایستههای این مهارت و راههای رسیدن به نتیجه را توضیح داده است. کتاب در ۲۱۸ صفحه در قطع رقعی، به قیمت ۳۰ هزار تومان وارد بازار شده است.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.