به نظر ميرسد زمان بازنگري در خطوط قرمز براي نشان دادن روابط انساني در فيلمها رسيده است .
حسن لطفی: آيدا پناهنده از همان زماني كه فيلم كوتاه ميساخت، نشان داد بلد است در عين دوري از اغراق و استفاده از ويژگي فيلمهاي ملودرام سطحي چگونه داستان فيلمش را به نحو جذابي بيان كند . طوري كه هم بيننده تحت تاثير قرار گيرد و هم نياز به خلق صحنهاي تصنعي و پرسوز و گداز نباشد . حالا پس از خاتمه يا بهتر بگويم اكران بخش پاياني سريال در انتهاي شب ميتوان اعلام كرد او در كارنامه فيلمسازيش به نقطه خوبي رسيده و اين سريال ادامه قدرتمندي براي نشان دادن رشد و بالندگي او در دنياي هنر هفتم است او و فيلمنامهنويس همراهش (ارسلان اميري) در كنار بيان درست و پركشش داستاني كه در نگاه اول تكراري به نظر ميرسد، توانستهاند نگاهي متفاوت به روابط ميان زن و مرد، عشق، پدرانگي، هنر، هنرمند و… داشته باشند . البته اين نگاه متفاوت زماني ارزشمندتر به نظر ميرسد كه با تماشاي بخشهايي از اين سريال درمييابيم مميزيهاي سليقهاي چگونه روابط انساني (خصوصا ارتباط پسر و مادر و زن و شوهر) را دچار اعوجاج كرده است . مميزي سليقهاي كه هيچ ربطي به قوانين شرعي و رسمي كشور ندارد . آيدا پناهنده با هوشمندي تمام در سه صحنه تاثيرگذار با عبور از خط قرمزهاي ترسيمي توسط مميزان رسمي و غيررسمي (مكتوب و غيرمكتوب) نمايش روابط انساني در سينما و تلويزيون سالهاي اخير ايران را ارتقا داده است . اين اتفاق در قسمت پاياني و در زمان تنهايي پسر و مادر (پارسا پيروزفر و احترام برومند) و بوسيدن دست مادر توسط پسر و نوازش گونه مادر توسط پسر به اوج ميرسد . البته پيش از آن نوازش گلهاي پرپر شدهاي كه دستان زن آنها را لمس كرده توسط مرد نيز صحنه زيبا و تاثيرگذار ديگري ساخته است . هر چند اين صحنه و صحنه رقص مادر و پسر در يكي از قسمتهاي قبلي مخالفاني دارد، اما به نظر ميرسد زمان بازنگري در خطوط قرمز براي نشان دادن روابط انساني در فيلمها رسيده است .
با توجه به ويژگيهاي فيلم و قوانيني كه در شرع براي ما گذاشته است، رسيدن به اين موقعيت دشوار نيست . اگر چه بخشي از اين امكانات و قابليتها توسط تعدادي از مسوولان سينمايي (خصوصا عبدالله اسفندياري) در دهه هفتاد مطرح شد و با برخورد تند افراد سنگر گرفته پشت تفكر هميشه نگران روانه بايگاني شد، اما به نظر ميرسد حالا ديگر نوبت توجه بيشتر به خواسته معقول بخش قابل توجهي از فيلمسازان و بينندگان سينما فرا رسيده است . خواستهاي كه توجه به آن ميتواند هيچ ارتباطي با افزايش ابتذال در سينما نداشته باشد. نمونهاش سريال در انتهاي شب است كه به خوبي تصويرگر پايان شب سيه است.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.