۱) مثبت اندیشی در روابط عمومی
کتاب “مثبت اندیشی در روابط عمومی” با ترجمه و تدوین حنانه باقریان در ۱۰۴ صفحه و به همت انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شد. این کتاب در چهار گفتار، مثبت اندیشی: مفاهیم و تعاریف، هنر مثبت اندیشی، ارتباطات مثبت در سازمان ها و شرکت ها و چگونه مثبت بیاندیشیم منتشر شده است.
در مقدمه کتاب ” مثبت اندیشی در روابط عمومی ” می خوانیم : همه کارهای ما نوعی ارتباط است، ارتباطات شامل تمامی رفتارها، حرکات و اشارات ماست و ما هر روز به گونهای مختلف با یکدیگر در ارتباط هستیم و اندیشهها، احساسات و تمایلات خود را به یکدیگر منتقل میکنیم.
اما ارتباط ما تنها به ارتباط با افراد خلاصه نمیشود. ما با خدا ارتباط برقرار میکنیم، با خودمان ارتباط برقرار میکنیم و هر لحظه میآموزیم که چگونه ارتباط برقرار کنیم و چگونه بهتر ارتباط برقرار کنیم، زیرا مهارتهای ارتباطی آموختنی است.
پیام های ما بواسطه آموختن شکل میگیرند، گاهی حتی پیامهای غیرکلامی ما آموخته میشوند و ژستها و حرکات ما بواسطه آموزش شکل میگیرند.
مهارتهای چهارگانه ارتباطی یعنی نوشتن، خواندن، گفتن و شنیدن آموختنی است و آدمیان باید برای ارتباط کاملتر، آنها را بیاموزند و در زندگی اجتماعی به کار ببرند.
یکی از بحثهای اساسی، تقسیمبندی ارتباطات به کلامی و غیرکلامی است و اینکه بخش اعظمی از ارتباطات ما را ارتباطات غیر کلامی تشکیل میدهند. امکان کنترل و هدایت پیامهای غیرکلامی وجود دارد اگرچه به سختی امکانپذیر است. در این راستا پیامهای غیرکلامی به طور کلی چهار وظیفه به عهده دارند:
الف: تکمیل پیام های کلامی ب: تایید پیام های کلامی ج: رد پیام های کلامی د: جایگزینی پیام های کلامی
پیامهای غیرکلامی به آداب و تشریفات برمیگردد که بحث اصلی کتاب «اصول و آداب تشریفات» است زیرا تشریفات فرآیند ارتباطات غیرکلامی است و حرکات، اشارات و احساسات ماست که به عنوان پیامهای غیرکلامی به تکمیل، تایید، رد یا جایگزینی پیامهای کلامی میانجامد…
۲) مرا قانع کنید!
کتاب “مرا قانع کنید! (رازهای ترغیب) ” تالیف نوآ جی گلداشتاین، استیو جی مارتین و رابرت بی سیالدینی و ترجمه حنانه باقریان به همت انتشارات کارگزار روابطعمومی در ۱۹۴ صفحه منتشر شد.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
چه مدیر باشید، چه وکیل، چه کارگر مراقبتهای بهداشتی، سیاستگذار، پیشخدمت، فروشنده، معلم یا چیزی کاملا متفاوت، این کتاب، طراحیشده است تا به شما کمک کند ترغیب را به خوبی بیاموزید.
شش فن جهانی نفوذ عبارتند از:
۱- عمل متقابل (ما در بازگردانی لطفی که به ما شده احساس اجبار میکنیم)،
۲- قدرت (به متخصصان نگاه میکنیم که راه را به ما نشان دهند)،
۳- تعهد/ ثبات (میخواهیم همگام با تعهدات و ارزشهای خود با ثبات قدم حرکت کنیم)،
۴-دنادر بودن (هرچه منبع دور از دسترستر باشد، بیشتر آن را میخواهیم)،
۵- علاقمندی (هرچه بیشتر افراد را دوست بداریم بیشتر میخواهیم به آنها بله بگوییم)
۶- تایید اجتماعی (ما میبینیم دیگران چه میکنند تا رفتار خود را بدان جهت ببریم).
در مورد معنی و عملکرد این اصول بحث میکنیم اما خود را به آنها محدود نمیسازیم. اگرچه این شش اصل، پایه بسیاری از فنون نفوذ اجتماعی موفقیتآمیز هستند، تکنیکهای بسیاری هستند که بر مبنای عوامل روانشناسی دیگری قرار دارند که بدانها میپردازیم.
همچنین به این که چگونه این فنون در موقعیتهای متفاوت عمل میکنند میپردازیم. در این بین نه تنها بر محل کار، بلکه روی روابط شخصی شما به عنوان مثلا والد، همسایه یا دوست نیز تمرکز میکنیم. پیشنهادی که میکنیم عملی، عملگرا، اخلاقی و راحت است و تلاش و هزینه اندکی میطلبد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.