سهم دوچرخه در سفرهای شهری قزوین دستکم ۳ درصد است.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین از کاهش ۷۱ درصدی درآمد اتوبوسرانی پس از شیوع کرونا و افزایش ۴۵ درصدی هزینههای آن خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین؛ جلسه ویدیوکنفرانس با سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور به منظور معرفی برنامههای معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری با حضور محمدیان مدیرکل حملونقل وزارت کشور، حصاری مدیرکل حملونقل سازمان شهرداریها و جمعی از مسئولان و کارشناسان وزارت کشور و همچنین سیاوش طاهرخانی شهردار و صالحی مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری قزوین در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری قزوین برگزار شد.
شیما زرآبادیپور، سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین در این جلسه طی سخنانی گفت : قزوین با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت که به دلیل وجود شهرکهای اقماری اطراف، روزها جمعیت آن به ۴۵۰ هزار نفر هم میرسد، دارای حدود ۶۷۳ هزار سفر شهری در هر روز است که تا پیش از کرونا نرخ سفر در شهر قزوین روزانه یک میلیون سفر بود.
او افزود: در بخش تاکسیرانی ۳ هزار و ۳۳۷ دستگاه تاکسی با میانگین سنی حدود ۱۰ سال وجود دارد که این ناوگان روزانه ۲۱۵ هزار مسافر را جابهجا میکند و البته سال ۹۸ هم تعداد ۹۸ دستگاه تاکسی فرسوده اسقاط شد.
این مسئول با بیان اینکه ۳۲ درصد سفرهای درونشهری با تاکسی انجام میشود، ادامه داد: ۴۹ عدد ایستگاه تاکسی در سطح شهر قزوین وجود دارد؛ ضمن اینکه ۲۱۰ کیلومتر طول خطوط تاکسیرانی و تعداد این خطوط ۴۸ عدد است.
زرآبادیپور خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شورای اسلامی شهر قزوین مقرر شده است که طی یک سال ۱۰ میلیارد تومان در رهن بانک قرار گیرد تا بتوان ۳۲۵ دستگاه تاکسی فرسوده را از ناوگان خارج کرد.
او ادامه داد: همچنین در ناوگان اتوبوسرانی تعداد ۲۰۳ دستگاه اتوبوس فعال است که ۱۵۸ دستگاه معادل حدود ۸۰ درصد به بخش خصوصی واگذار شده است.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین، میانگین سنی ناوگان اتوبوسرانی قزوین را حدود ۱۰ سال اعلام و بیان کرد: طول خطوط ۱۷۴ کیلومتر و تعداد آنها ۲۵ عدد با ۵۰۶ ایستگاه است و این ناوگان، ۲۲ درصد سفرهای درون شهری را پوشش میدهد.
زرآبادیپور با بیان اینکه اصلاح خطوط و ایستگاهها در دستور کار است، تصریح کرد: به ازای هر مسافر ۲ هزار تومان یارانه پرداخت میشود.
او، کاهش ۷۱ درصدی درآمد و افزایش ۴۵ درصدی هزینهها را مهمترین مشکلات سازمان اتوبوسرانی در ایام کرونا دانست و خاطرنشان کرد: کمک مالی فوری، اصلاح خطوط و تمرکز بر خطوط پرتقاضا، کاهش ناوگان فعال از جمله راهکارهای رفع این مشکلات است.
این مسئول اضافه کرد: اتوبوسهای بازسازی شده در سال ۹۸ تعداد ۱۲ دستگاه بوده که مقرر است ۶۰ دستگاه طی سال جاری و آینده بازسازی شود.
زرآبادیپور، پایانههای مسافربری برونشهری را مورد توجه قرار داد و گفت: قزوین ۶ پایانه متمرکز و سه پایانه نیمهمتمرکز دارد و سالانه میانگین یک میلیون و ۹۴۵ هزار نفر مسافر از این طریق جابهجا میشوند که باید با ضمن تقویت این حوزه، مسافران پایانههای نیمهمتمرکز و غیرمتمرکز در پایانههای متمرکز خدمات دریافت کنند.
او به وضعیت تسهیل حملونقل توانیابان اشاره و بیان کرد: با همکاری بهزیستی ریز اطلاعات معلولین تهیه و دو دستگاه ون در قالب آژانس معلولین تجهیز شده است که راهاندازی آژانس ۱۳۳ معلولین نیز در دستور کار قرار دارد.
زرآبادیپور با اشاره به شرایط حملونقل پاک در شهر قزوین خاطرنشان کرد: ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر قزوین داریم و هدف ما ایجاد ۷۰ کیلومتر مسیر دوچرخه پیوسته و ایمن است؛ ضمن اینکه در حال تدوین شرح خدمات برای انجام سند راهبردی توسعه دوچرخه هستیم.
به گفته سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری؛ سهم دوچرخه در سفرهای شهری قزوین دستکم ۳ درصد است که در فصول مختلف تفاوت دارد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.