۞مرکز مشاوره حال خوب
دکتر کبری درویش پیشه ؛ مشاور خانواده و زوج درمانگر (حضوری و تلفنی ) تلفن هماهنگی و تعیین وقت:09102904758

موقعیت شما : صفحه اصلی » فرهنگ و هنر » کتاب و ادبیات
  • شناسه : 1587
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
  • ارسال توسط :
نگاهی به یک کتاب-روان شناسی رشد
نگاهی به یک کتاب-روان شناسی رشد

نگاهی به یک کتاب-روان شناسی رشد

رشد پس از انعقاد نطفه حیاط خود را آغاز کرده، پس از تولد پیشرفت می‌کند و در نهایت در مرحله کهن‌سالی رو به انحطاط می‌گذارد.

روان شناسی رشد را دکتر کبری درویش پیشه برای دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی در۱۳۶صفحه و بر اساس سرفصل های دانشگاه جامع علمی کاربردی تالیف کرده و از سوی انتشارات ساکو  در تهران و با با قیمت ۸هزار تومان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است .

کتاب روان شناسی رشد

درویش پیشه که تحصیلات خود را در رشته روان شناسی تربیتی در مقطع دکتری ادامه داده است و در کارنامه کاری خود علاوه بر مشاوره تحصیلی در دبیرستان های دخترانه ، تالیف و تدریس در دانشگاه های استان را نیز دارد در پیشگفتار کتاب ” روان شناسی رشد ” آورده است :

بی‌هیچ شک و گمانی چرخه حیات و زندگی انسان از مهمترین و مؤثرترین موضوع‌های اساسی و بنیادین است که توجه همگان را به خود جلب کرده است تا آن‌جا که دانشمندان و اندیشمندان، جایگاه خاص و ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفته و با عنوان‌ ” رشد ” به آن پرداخته‌اند.

اکنون این سوال مطرح است که ” رشد ” چیست و ” روان‌شناسی رشد ” کدام است؟

واژه رشد در زبان فارسی به معانی متفاوتی به کار می رود که می تواند درک دقیق آن را با مشکل مواجه سازد . برخی از اصطلاحات معادل با این واژه عبارت اند از : نمو ، نضج ( رسش) ، تکامل و تحول که هریک نیز معانی خاص خود را دارد . رشد، تغییرات کمی و کیفی نسبتاً پایدار و مستمر موجود زنده است که با پیشرفت زمان در طبیعت، ساخت و رفتار موجود زنده حادث می‌شود. از نظری دیگر، مراد از رشد، تنها پیشرفت و نمو نیست، چرا که رکود و انحطاط را نیز شامل می‌شود.

رشد پس از انعقاد نطفه حیاط خود را آغاز کرده، پس از تولد پیشرفت می‌کند و در نهایت در مرحله کهن‌سالی و پیری رو به انحطاط می‌گذارد و روان‌‌شناسی رشد، در صدد است تا تحولات و تغییرات جسمی، ذهنی، عاطفی، جنسی و حتی عملکرد اجتماعی فرد را در طول عمر تا لحظه انعقاد نطفه تا مرگ ـ مطالعه نموده و به ارائه الگویی طبیعی و مناسب برای رشد آدمی تدوین و ارائه نماید.

کتاب ” روان شناسی رشد ” دارای سه فصل است ؛ فصل اول رشد ، ویژگی ها و اصول رشد ؛ فصل دوم ، نظریه پردازان و نظریه های رشد و فصل سوم ؛ مراحل رشد از تولد تا مرگ است .

آن چه فهم این کتاب را برای دانشجویان آسان کرده است خلاصه هرفصل است که دانشجو به آسانی می تواند با محتوای فصل آشنا شده و به سوال های کتاب پاسخ دهد .

این کتاب دارای واژه نامه انگلیسی به فارسی است .

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.